fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Värmeslinga
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Värmeslinga

Värmeslinga 06 dec 2018 23:02 #1

• Thomas
  • ( Användare )
  • Färsking
Håller på och skaffar en värmeslinga på 21 Ohm men jag skulle vilja reducera den / öka resistansen i nödfall, en 100 uF skulle ge 31 Ohm och ev 200 uF 15 Ohm (50 Hz) extra om de seriekopplas. So far so good om jag har räknat rätt. Hur som helst har jag fått för mig att man bör koppla ett motstånd pararellt med kondensatorn? Stämmer detta och i så fall måste det väl vara ganska högohmigt för att undvika hög värmeutveckling.

Thomas

Alternativet är en regulator som jag tittar på men den har en stor alu kylkropp med flänsar / om det funkar med kondensator verkar det vara en snyggare lösning.

Re: Värmeslinga 07 dec 2018 12:13 #2

Tänk på fasvridningen också när du seriekopplar värmeslingor med kondensatorer. Jag antar att värmeslingan är rent resistiv, så det blir 90° fasvridning mellan spänningsfallet över slingan resp kondensatorn. Då får du räkna med Pythagoras sats för att få fram lämplig reaktans hos kondensatorn och därefter lämplig kapacitans.

Om man ska hålla sig till diverse IEC- och EN-standarders krav, så ska du välja motståndet så att om kondensatorn är uppladdad till den högsta spänning som kan tänkas förekomma (1,4 gånger effektivvärdet på växelspänningen över kondensatorn under drift), ska motståndet ladda ur kondensatorn så att max 34 V är kvar efter en sekund. Sen får du förstås bedöma om det verkar rimligt med hänsyn till effektutvecklingen i motståndet mm.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare (n) sa tack: Thomas

Re: Värmeslinga 07 dec 2018 12:58 #3

• Sven Linder
  • ( Användare )
  • Färsking
Kan det vara ett alternativ att seriekoppla värmeslingan med en kraftig diod istället? Då får man en halvvågslikriktning och i princip en halvering av effekten.

Har aldrig gjort detta på 230V men det är ganska vanligt i klenspänningskretsar.

Re: Värmeslinga 07 dec 2018 13:23 #4

Det var en vanlig lösning förr, man ser t ex den i många äldre elradiatorer, bilkupévärmare mm som är omkopplingsbara mellan halv och full effekt. Men den är inte längre tillåten, åtminstone inte i massproducerade CE-märkta bruksföremål, med tanke på problem med likströmsmagnetisering av järnkärnor i distributionstransformatorer mm.
Övertonerna som dioden ger ifrån sig i nollgenomgången kan också vara besvärliga ur EMC-synpinkt.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare (n) sa tack: Sven Linder

Re: Värmeslinga 07 dec 2018 20:36 #5

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Varför inte bara skaffa en värmeslinga med "rätt" effekt på en gång i stället för att "mixtra". Vill man välja effekt kan man sätta flera slingor med en omkopplare för att välja effekt.

Re: Värmeslinga 10 dec 2018 19:29 #6

• Thomas
  • ( Användare )
  • Färsking
Jo det är klart men om jag skulle välja 200 w för mycket tex kan jag ta bort isolering eller så är alternativet nya komponenter. Alternativt gå safe och ta totalt 2400 w. Jag tror jag faktiskt tar det sistnämnda.
Följande användare (n) sa tack: elmont

Re: Värmeslinga 11 dec 2018 12:37 #7

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Jag tvivlar på att 200W för mycket gör någon märkbar skillnad när det handlar om 2400W. Tom nätspänningen kan variera så pass att det gör större variation.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.23 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa