Problem med Hager Easy KNX värmeaktor

11 aug 2018 07:40 - 11 aug 2018 07:42 #1 av Lars Sundbom
Är det någon annan än vi som haft problem med Hagers värmeaktor för golvvärme, TX206H, för KNX? Vi har gjort en anläggning med två värmeaktorer och vi har fått byta två stycken inom loppet av två månader. Den ena fungerade inte från start, den hittades vid sökningen efter nya produkter men när den skulle tilldelas gruppadresser så misslyckades det. Provade koppla in den direkt mot programmeringsverktyget men samma sak då.
Den nya som vi monterade fungerade utan problem i ca tre veckor. Sen larmade spänningsförsörjningen för busslingan med Imax vilket betyder överbelastning eller kortslutning i busen. Efter diverse felsökning kunde vi konstatera att felet låg i värmeaktorn. När den var ansluten uppstod kortslutning i slingan men när vi kopplade ur den försvann felet. Att kortslutningen uppstod i kopplingsklämman för busledningen till värmeaktorn är uteslutet då kortslutningen försvann så fort vi tog lös klämman från värmeaktorn.
Enligt Hager så är detta myyycket konstigt. Dom har aldrig hört talas om något liknande.

Vad säger ni?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2018 10:09 #2 av Patrik Hedlund
Jag har aldrig testat Hagers värmeaktor, så har tyvärr ingenting att komma med där, men eftersom ni uppenbarligen haft problem så kan jag tipsa om Zennios värmeaktorer.

www.walltin.se/vara_produkter/klimat/varmestyrning-klimat/

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2018 12:44 #3 av Rikard Ågren
Zennios är dock enbart för 230V

Kör man 24V så har ABB en med 6 eller 12 utgångar samt en kraftigare (klarar fler ställdon per utgång) med 8 ut

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 aug 2018 21:16 #4 av Marcus Lundström
Hade problem med Schneiders värmeaktor sist. Efter två bytta tröttnade jag och satte en vanlig brytaktor istället.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2018 06:55 - 15 aug 2018 06:58 #5 av Ronnie Lidström
För vattenburen golvvärme brukar jag köra Theben E:1739304/5. Funkar skitbra och har många bra funktioner samt inbyggd trafo för 24V don (vilket väl är det vanligaste)



Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 aug 2018 18:06 #6 av Lars Sundbom
Den är identisk med Hagers, åtminstone till utseendet. Samma data på den också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.102 sekunder

Senaste foruminlägg