fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Vilken elbilsladdare till BRF. Tips och förslag?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Vilken elbilsladdare till BRF. Tips och förslag?

Vilken elbilsladdare till BRF. Tips och förslag? 18 jun 2018 13:06 #1

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Tycker det är svårt att hitta bra elbilsladdare som klarar mina krav. Tycker inte att jag har så orimliga krav:

• 1fas 16A till varje bilplats (minst)
  • Plint som klarar av minst 2st 5g16 kablar
  • Någon form av system för att styra laddarna samt samla in mätvärden för debitering. Liknande Garos G-CTRL.
  • Ska klara kravet på JFB/PSA typ B eller DC-felströmsavkänning
  • Det är utomhus i kalla carports så det behöver ju även finnas vanligt schukouttag för bilvärmare samt att man kan styra dessa, programmera avresetid osv. (Bilvärmaruttaget ska slås på X timmar (beroende på utetemp) före inställd avresetid. Samtidigt så slås elbilsladdaren av)

Jag har kollat på Garo G-CTRL t ex. LS4 den klarar alla ovanstående punkter förutom kravet på JFB typ B. Så vid installation av den måste man sätta en separat JFB typ B (som kostar 3000-6000 kr / st) och har man otur så löser den ut före den vanliga PSA.

Har även kollat på DEFAs "Wallbox" men då har man ingen programmering av avresetid (för bilvärmaruttaget) om jag förstod säljaren rätt.

Ska det vara så svårt? Vad brukar ni montera åt brfs på platser utomhus där man även behöver bilvärmaruttag?
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Vilken elbilsladdare till BRF. Tips och förslag? 18 jun 2018 14:24 #2

Har du frågat om Garo kan modifiera sin produkt?
El & styrkonstruktör

Re: Vilken elbilsladdare till BRF. Tips och förslag? 18 jun 2018 17:08 #3

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Jo. Fick just svar och de kommer med en som klarar Elsäkerhetsverkets krav på Typ B eller övervakning av DC-felströmmar.

Den ska komma i augusti och heter E2449140. Jag frågade om de inte ska göra om alla modeller så de klarar kraven men har inte fått något svar.

Låter väl mest rimligt att alla modeller ska klara kravet. För vem vill köpa en elbilsladdare som måste föregås av en till jordfelsbrytare?

Edit: Finns visst fler modeller: Kolla här www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddstatio...fk-3-7kw-psb-a-dc-mm
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Senast redigerad: 18 jun 2018 17:12 av Ronnie Lidström.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.23 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa