fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Potta till infällda takhögtalare
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Potta till infällda takhögtalare

Potta till infällda takhögtalare 03 apr 2018 19:16 #1

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Hur brukar ni göra när ni monterar infällda takhögtalare? Brukar ni använda er utav ändamålsenliga ljudisolerade lådor för 1000 kr/st, bygger ni egna lådor eller kör ni med belysningspotta?

Jag har inte monterat högtalare jättemånga gånger, men då jag har gjort det så har jag använt den klassisk röda 300x300x150 pottan (E74 726 98) och vad jag kan minnas så funkade det helt okej.

Nu har jag en kund som vill att jag förbereder för högtalare och dom har fått förslag på en riktig ljudisolerad högtalarbox och jag skulle vilja få reda på en gång för alla vad som egentligen är bäst att göra.

Någon som har bra koll som vet om det blir stor skillnad på en sådan box jämfört med en plastpotta med isolering runt?

Hur gör ni andra?

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Senast redigerad: 03 apr 2018 19:21 av Patrik Hedlund.

Re: Potta till infällda takhögtalare 04 apr 2018 09:06 #2

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Jag har kört med vanliga sådana där fyrkantiga "pottor" av plast som egentligen är till spottar. Funkar bra! Jag har det själv hemma och tror inte jag skulle märka någon skillnad i ljudet om jag hade använd nån dyrare lösning.

Hos nån kund byggde snickaren lådor av typ mdf pga att det var lite för stora högtalare för våra pottor.

Jag har även fällt in rektangulära högtalare i vägg och då byggd med osb/gips samt isolerat runt om.

Hur seriös låda man behöver har nog mycket att göra med hos feta högtalare man tänkt använda.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.23 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa