KNX fundering

11 jan 2018 13:29 #1 av Jimmy Andersson
Ska göra mitt första KNX projekt nu.
Grossisten plockade fram flexslang med både FK och BUS tråd i. Min plan är
att dra en sån från centralen till varje rum och därifrån BUS till brytare och fk till belysning.
men får man verkligen koppla både kraft och bus i samma dosa? Måste man ha skiljevägg?

Hur har ni gjort? Är det bättre att separera helt och hållet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2018 15:16 #2 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet KNX fundering
Är det nyinstallation tycker jag man ska dra separat bus-kabeln. Behövs sällan kopplinsdosor för knx-bussen utan man kör ledning från apparat till apparat.
Som du skrivar får de inte kopplas i samma dosa utan separeras antingen i en dosa bredvid eller skiljevägg.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jan 2018 19:39 #3 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet KNX fundering
Jag kör med 16 slang med fördragen bus-ledning i en egen slinga för brytare sen en slang med 5g1,5 eller 7g1,5 till belysningsdosor.

Tycker det blir smidigare än att blanda så där..

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2018 09:42 - 14 jan 2018 09:43 #4 av Torbjörn Mineur
Svar från Torbjörn Mineur i ämnet KNX fundering
Hej Jimmy, precis som Ronnie & Marcus skriver så är det oftast bäst och smidigast att separera.
men det finns tillfällen då den kabeln är kanon tex när du placerar ut drivers till ledstrippar alt downlights m.m. och du
tänker andvända knx-drivers, ska du placera ut aktorer på fler ställen än centralen så behöver dom oftast både kraft och bus, tex värmeaktorer placerat vid golvvärmefördelare etc.

Vad jag vill ha sagt är att man kan ha glädje och spara tid, vid användandet av kombinerad kabel :)
Planera din anläggning i detalj innan du dra igång och välj material efter.

Sen undrar jag vad exakt var det för kabel i slangen? Har bara sett knx-bus + 3g1,5 och det är ju inte kul om du behöver många tändtrådar till bel och uttag med aktorer placerade i en central. Jag har dock hört att där finns installatörer som placerar bryt- och dim-aktorer i dosor runt om i huset, har du tänkt göra det så är det ju inte så dumt med kombinerad kabel :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2018 14:53 - 14 jan 2018 14:54 #5 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet KNX fundering
Det finns fördragen slang med busledning + FQ5g1,5 också vet jag (20s slang). Kanske även finns med 7g1,5?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg