fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Plejd vs Vadsbo.
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Plejd vs Vadsbo.

Plejd vs Vadsbo. 21 okt 2017 20:46 #1

• müssli
  • ( Användare )
  • Junior
Vet inte om jag ska skriva här eller i Elmaterial. Det här hamnar nog mittemellan.
Jag har testat Plejd en stund och har 6 st enheter hemma. Så långt är jag helnöjd med vad dimrarna och aktorn klarar.
Nu har Plejd stora problem att leverera så jag var tvungen att testa Vadsbos blåtandspuck och blev helt såld. Appen klarar långt mer än vad Plejds gör och om man kör appen via en iPad som sedan inte stängs av när man åker hemifrån så kommer man åt systemet även utanför hemmet. iPaden behöver inte ha på appen och kan vara i viloläge men inte helt avstängd.
Vad använder ni och varför? Så här ser jag det:

Plejd
+ Väldigt enkel att programmera och använda appen.
+ Snygg design, ger ett gediget intryck.
+ Underbar support.
+ billigare än Vadsbo (ca: 100 kr på mitt rabattbrev.)
+ Större möjlighet att ställa in olika varianter av LED, kan ställa in min och maxläge enkelt.
+ Två ingångar på varje enhet som kan programmeras att styra olika saker.
- Kräver en gateway (som vi väntat på i flera år) för att fungera utanför hemmet. Många kunder vill inte lägga extra pengar på en gateway.
- Finns bara tre produkter ute (fler kommer men återigen vet ingen när.)

Vadsbo
+ Appen verkar klara fler system än Plejd.
+ Behövs ingen gateway för att komma åt systemet utanför hemmet. (De flesta har väl en läsplatta på laddning hemma?)
+ När appen väl har programmerats är den enkel att använda men lite väl krånglig första gången.
+ Något mindre rent fysiskt än Plejd.
- Har bara en ingång, det krävs två puckar i vissa lägen när det hade räckt med en från Plejd.
- Priset. (Kanske bara gäller mitt rabattbrev.)

Kom gärna med synpunkter, tala om ifall jag har fel på någon punkt. Jag står och väger lite vilket system jag ska köra hos mina kunder. Jag har mest tillbyggnad och service i befintliga fastigheter så det är väldigt enkelt att sälja in såna här produkter.
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund

Re: Plejd vs Vadsbo. 24 okt 2017 09:26 #2

• Tobias
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Junior
Jag själv har aldrig köpt vadsbo. Därimot har jag köpt till kunder och även mig själv en hel del plejd.
Det som jag väntar stort på är deras router som ska lanseras nu i höst. då fungerar även protokoll med Philips och Sonons. och jag misstänker några fler. Är intressant att läsa om jämförelsen mellan dessa då jag enbart kan plejd.
Doing fun stuff

Re: Plejd vs Vadsbo. 02 nov 2017 19:32 #3

• Emil
  • ( Användare )
  • Färsking
Jag har aldrig provat vadsbo, men plejd tycker jag funkar fint.

Enda bekymmret tycker jag är att uret tappar tiden vid spänningsbortfall..

Re: Plejd vs Vadsbo. 02 nov 2017 22:31 #4

Plejd visade upp en lösning på klockproblemet under elmässan. Ett litet batteri som klickas fast på en puck i anläggningen så kommer alla enheter i mesh-nätverket ihåg tiden.
Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Re: Plejd vs Vadsbo. 03 nov 2017 06:32 #5

• müssli
  • ( Användare )
  • Junior
Emil skrev:
Jag har aldrig provat vadsbo, men plejd tycker jag funkar fint.

Enda bekymmret tycker jag är att uret tappar tiden vid spänningsbortfall..

Fast så fort någon använder appen efter tappet så synkas tiden igen.
Jag pratade med en utesäljare och det är mycket på gång. Trådlös sändare, krondimmer och gateway t. ex.

Jag ser egentligen ingen anledning till att köra med Vadsbo efter att ha provat båda. Vadsbos stora nackdel är appen, den är alldeles för krånglig att använda.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.48 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa