fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Schneider Dali-gateway - problem
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Schneider Dali-gateway - problem

Schneider Dali-gateway - problem 28 okt 2016 19:28 #1

• Niklas
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Arbetsledare
Hej på er,

Jag har driftsatt en hel del anläggningar med Schneiders KNX-Daligateway. Sällan med problem. Har nu ett irriterande problem i en villa dock. Samtliga armaturer kan bara dimmas ner till typ 30-40%. Armaturerna drivs av Hidealites dali-jolly. Enligt gruppövervakningen ser allt rätt ut, status på ljudvärdet visar att det ska lysa på t.ex. 3% trots att armaturerna lyser mycket mer. Jag gissar att det är problem på dalisidan, men vad?! Vi har testat att demontera en del drivdon för att se om något trasigt don ligger och stör men problemet kvarstår.

Någon som har idéer?
Företagare, serviceledare - Sörens El AB i Hälsingland
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund

Re: Schneider Dali-gateway - problem 28 okt 2016 20:11 #2

Har du kollat med Schneiders support. De är väldigt hjälpsamma och har "ganska" bra koll.

schneider support Tel. 077-136 03 70

Re: Schneider Dali-gateway - problem 28 okt 2016 20:19 #3

• Niklas
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Arbetsledare
Nej faktiskt inte. Gick bet sista sekunderna av arbetsveckan. Får ta och ringa dem på måndag om ingen forummedlem har svaret.
Företagare, serviceledare - Sörens El AB i Hälsingland

Re: Schneider Dali-gateway - problem 05 feb 2017 18:36 #4

• Nils Löfgren
  • ( Användare )
  • Junior
  • Elinstallatör, ABL, Egen firma
Fick du ordning på gatewayen? Vad var felet?
Nisses El
Installation och Service

Re: Schneider Dali-gateway - problem 07 dec 2018 19:32 #5

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Har en kund där jag har gjort en helt ny projektfil till deras KNX-anläggning som är ett par år gammal. Där har jag en DALI-gateway som trilskas. Till att börja med så när jag laddade in ett nytt applikationsprogram i gatewayen som hade firmware-version 1.0 så började tryckknapparna krångla. Ena stunden funkade dom prima och andra gången hände inget alls. Spottar släcktes även via dimring fast än lägsta dimnivå var inställt. Började med att försöka uppdatera firmware till version 1.3.5, men då vägrade uppdateringsverktyget! Det sa att tillverkaren inte stämde överrens med gatewayen.

Pratade då med Gert-Ove på teknisk support som berättade att det inte gick att ta ett så stort steg vid uppdatering utan det krävdes att ladda in en äldre uppdatering först. Försökte uppdatera till 1.2.0 i stället och då försvann det första felmeddelandet, men en kort stund senare kom ett annat felmeddelande i stället om att det ej gick att ladda upp filerna.

Någon som varit med om liknade problem?

Slutade med att jag köpte en ny DALI-gateway och monterade som hade firmware-version 1.3.6.
Det löste problemet! Dock dök NATURLIGTVIS ett annat fel upp i stället! Det är det jag nu behöver hjälp med!

Har en ABB Busch-ControlTouch (samma som i annan tråd) där jag byggt alla scenarion i appstyrningen.
Om jag sparar ett scenario och drar det så tänds allt som är styrt via dimmeraktor och brytaktor perfekt. Trycker jag igen så händer inget alls.
Däremot om jag drar ett scenario där det finns DALI-styrd belysning så händer det olika saker. Konkret exempel:
Ett badrum med takspottar, spegelbelysning och en fönsterspottar kan följande hända:
Sparar ett Mycket ljus-scenario som ska tända allt på fullt och ett Släck Allt-scenario som ska släcka allt.

Drar Mycket ljus-scenario: Allt tänds 100%.
Drar samma scenario igen: Takspottar dimras ner till typ 60%.
Drar samma scenario igen: Allt tänds 100%.

Drar Släck allt-scenario: Takspottar dimras ner till jättelågt, även fast jag via gruppövervakare får en dimkvittens från gateway på 0%.

Drar Släck Allt-scenario igen: Allt släcks.

Så där håller det på och krånglar och helt obegripligt.
Om jag tänder och släcker via gruppaddresser så funkar allt. Har även testat dra ett scenario någon enstaka gång via gruppövervakaren och då har det funkat, men det funkar ju som sagt även vissa gånger när man gör det via appen.

Någon som trilskats med liknande problem?

PRODUCT-1758279p-jpg-300Wx300H.jpg

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.24 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa