fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX

Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 18 jul 2016 20:36 #1

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Håller på med ett fritidshus åt en kund där vi installerar KNX.
Vi har tänkt oss en "obligatorisk" hemma/borta-knapp och jag funderar kring avstängning av inkommande vatten.
Om man ska ha en elektrisk ventil som man öppnar/stänger genom att trycka på hemma/borta-knappen eller om man ska sätta en vattenfelsbrytare som man kan styra på samma sätt?

Min erfarenhet av vattenfelsbrytare är att det krånglar. Mottagaren som tappar kontakten med sändarna och larmar m.m.
Lite onödigt dyrt också, tänker jag mig.

Vad har ni andra för tankar? Hur brukar ni bete er? Ni kanske har tips på magnetventiler som går att få tag på via t.ex. Ahlsell?

//Patrik

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 18 jul 2016 20:45 #2

En bra fråga är ju om man ska ha en magnetventil eller en motorstyrd ventil som står stilla i båda lägena.
Motorstyrda kulventiler ska finnas på marknaden, men jag har inte efterforskat var.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 18 jul 2016 21:24 #3

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Ja, det är nog en bra idé med en ventil som fungerar ungefär som ett impulsrelä. Kräver spänning för att öppna och spänning för att stänga, så om det blir strömavbrott medans man är där så försvinner inte vattnet också.

Har hittat denna ventilen på ett annat forum och var in på Ahlsell och frågade kring den, men blev tipsad om att ring tillverkaren direkt. Just denna verkar inte vara godkänd för inkommande vatten, men kan ju finnas en liknande som är det. Så ska väl göra det, men kan ju vara intressant att höra hur andra brukar göra.
83.241.207.244/admin/sys/getBlob.aspx?ad...8;kprocAllCusID=1092

//Patrik

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Senast redigerad: 18 jul 2016 21:26 av Patrik Hedlund.

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 18 jul 2016 21:52 #4

Du ska helst ha en kulventil, inte magnetventil. En jalusiaktor eller ett växlande relä fixar biffen.

typ denna fungerar perfekt. Finns 12, 24 och 230V brandade av olika leverantörer.

www.impel.se/index.php/produkter?view=pr...b9-976a-395233172aa1

Eller så ber du rörpularen skaffa en.
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 19 jul 2016 08:49 #5

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Ska diskmaskinen kunna gå klart efter att man tryckt på hemma/borta knapp?

Tänk på att varmvattenberedaren inte ska gå tom. Men iofs ingen större risk en kortare period.

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 19 jul 2016 12:36 #6

• Johan Runesson
  • ( Användare )
  • Junior
  • Allmän Behörighet, AB
Jag antar att detta gäller kommunalt vatten. Jag har egen brunn och kommer helt enkelt att styra kontaktorn till vattenpumpen.

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 19 jul 2016 13:26 #7

• Odd Hedberg
  • ( Användare )
  • Junior
Torbjörn Forsman skrev:
En bra fråga är ju om man ska ha en magnetventil eller en motorstyrd ventil som står stilla i båda lägena.
Motorstyrda kulventiler ska finnas på marknaden, men jag har inte efterforskat var.
Motorstyrda kulventiler har vi gott om på verket (i dimensioner upp till några decimeter i diameter),
så det borde vara lätt att lokalisera en lagom (liten) - men kanske inte att finansiera...
Senast redigerad: 19 jul 2016 13:31 av Odd Hedberg.

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 19 jul 2016 15:33 #8

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Marcus Lundström skrev:
Du ska helst ha en kulventil, inte magnetventil. En jalusiaktor eller ett växlande relä fixar biffen.

typ denna fungerar perfekt. Finns 12, 24 och 230V brandade av olika leverantörer.

www.impel.se/index.php/produkter?view=pr...b9-976a-395233172aa1

Eller så ber du rörpularen skaffa en.

Kanon, tack! Ska kolla vidare på dessa.

//Patrik

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 19 jul 2016 15:35 #9

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Richard skrev:
Ska diskmaskinen kunna gå klart efter att man tryckt på hemma/borta knapp?

Tänk på att varmvattenberedaren inte ska gå tom. Men iofs ingen större risk en kortare period.

Eftersom att detta är ett fritidsboende så är det väl sällan man åker hemifrån med diskmaskinen igång, men man vet ju aldrig. Detta är ju något man kan lösa via programmering så får ta det med kunden hur användningen kan tänkas se ut.

//Patrik

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 19 jul 2016 15:37 #10

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Johan Runesson skrev:
Jag antar att detta gäller kommunalt vatten. Jag har egen brunn och kommer helt enkelt att styra kontaktorn till vattenpumpen.

Si.

//Patrik

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 19 jul 2016 19:52 #11

Du kan sätta en kontrollrelä/strömrelä på gruppen för diskmaskin/tvättmsaknin etc.. Så länge maskinen drar ström så förreglas funktionen.

Du kan förregla via KNX med spärrobjekt eller logik
Senast redigerad: 19 jul 2016 19:54 av Marcus Lundström.

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 14 sep 2016 16:01 #12

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Så där nu är det klart! Körde på en Impel 12V motorkulventil som ligger på en brytaktorkanal. Spänningslös = stängd, spänning = öppen.
Skulle det bli strömavbrott så finns det ett vred för att öppna manuellt.

20160914_124127.jpg

Stort tack för all hjälp!

//Patrik

Följande användare (n) sa tack: Marcus Lundström

Re: Stänga av inkommande vatten med hjälp av KNX 14 sep 2016 19:25 #13

• Joel Ingolf
  • ( Användare )
  • Junior
  • Serviceelektriker
Snyggt! Förutom dom vita buntbanden förstås
Senast redigerad: 14 sep 2016 19:26 av Joel Ingolf.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.78 sekunder

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa