fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Knx billigare än traditionell - Villa
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Knx billigare än traditionell - Villa

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 09 mar 2016 19:40 #21

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Dom borde kunna lämna ut offertunderlaget åtminstone
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 12 mar 2016 20:31 #22

• Rulle
  • ( Användare )
  • Junior
Sen är de väl lite konstigt att räkna med en helt standard knx installation, då kan man lika bra skita i att ha knx. Ska man köra knx så vill man väl ha lite häftiga knappar och dimmer till all belysning, vad är det för mening annars?

Sen i den kalkylen någon visade tidigare, att det skulle kosta 1500kr att programmera ett hus? 2 timmar för att programmera ett hus? Det skulle jag vilja se!
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 13 mar 2016 12:23 #23

Tanken med jämförelsen är att de ska innehålla samma funktioner. Sen att en knx-anläggning är utbyggbar på ett enkelt sätt.

De kunder jag träffat som ska bygga hus har vanligtvis ungefär 10000kr att lägga extra på elinstallationen och då väljer de hellre spottar i kök, badrum, hall osv. Har man då förberett med buss är det mycket värt senare.

Ang. programmeringstiden baseras den på att du kan kopiera det mesta från tidigare hus. Alltså någon enkel ändring, adressering och tanka apparater.
Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 13 mar 2016 16:29 #24

• Rulle
  • ( Användare )
  • Junior
Jag hör det du säger. Men fortfarande så är det en konstig jämförelse.
Ingen bygger ett hus idag utan dimmer. Min förra chef är en KNX programmerare och vi har diskuterat detta många gånger. Den billigaste lösningen han hade för en dimmer låg på 700-900kr st kommer intte ihåg exakt. Detta att jämföra med en Exxact dimmer för 250kr. Och den dimmern han prata om var då ihop med en återfjädrande strömbrytare av valfri model, så fortfarande inget fancy.
Jag förstår att man kan sedan byta eller bygga ut systemet men det argumentet tycker jag är fattigt.
Du bygger ett nytt hus och har inte råd att välja ett dyrare knx system, men du ska ha råd med det senare? Vadå typ, 3-5 år senare? Ska du bo undertiden utan dimmers eller vettigt styrsystem?

Jag är ledsen, men jag blir inte förvånad om detta system går i graven inom 10år mot ett simplare och billigare system. Idag 2016 finns det ingen anledning till att det ska behöva vara så krångligt och dyrt.
Ett simpelt system skulle vara att tex köra din monterade eltaco dimmrar och alla tändtrådar hem som en knx installation, det enda som behövs är en dator som kan styra dimrarna sedan. Vad jag läst och hört så har Eltaco ett system som de ska vidare utveckla på. Det enda KNX har till sin fördel är att de lyckats få vissa elektronik tillverkare att gå med på deras standard.
Men vi är på väg nu till en tid där allt i hemmet är uppkopplat till nätet vilket kommer göra KNX's fördel ett minne blott.

Just my 2 cents...

Edit: En stor anledning till att jag tror att det kommer försvinna är att under de 13 åren jag jobbat så har det inte hänt särskilt mycket. Fortfarande väldigt få människor som är duktiga på att programmera, svårt att sälja in på grund av att det är dyrt och krångligt. De installationerna jag varit involverade i så är kunderna sällan super nöjda trotts att det betalt dyrt för det.
Senast redigerad: 13 mar 2016 16:32 av Rulle.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 13 mar 2016 18:47 #25

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
En gamal CNC maskin har gått att köpa för 25 000kr. Om den startar och spindel servot gårsönder, så var det bara att skrota maskin.
Jag tror det kan bli lika dana problem med hus.
Om elektroniken är 15-20 år, värderas den till noll och går inte att köpa delar till. Då kommer ett hus med elektronik vara mindre värt en ett hus utan. Elektroniken måste bytas ut.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 13 mar 2016 19:14 #26

Jag hör också dina argument.

För det första baserades denna jämförelse på ett exempel Siemens och KNX-sweden stod bakom på easyfairs elmässa i höstas. Jag har undersökt om det finns någon relevans i deras påstående men fick inte ihop kalkylen och därför efterfrågade input för det här.

Att KNX skulle dö tror jag ligger långt bort. Det kommer fortfarande vara en viktig spelare i fastighetsautomation många år framöver. Att allt fler apparater och maskiner kommer gå mot IP-kommunikation är nog alla överens om men det finns väldigt stora säkerhetsbrister i ett uppkopplat nätverk. Därför tror jag ett lokalt buss-system är att föredra i ett tiotal år till.

För villor och lägenheter ser jag liten marknad för KNX. Redan idag vill de boende ha kontroll på sitt hem och kunna göra programmeringsjusteringar själva. Många vill även göra sina hårdvaruändringar också. Detta klarar inte KNX fullt ut idag. Det börjar komma tillverkare som utnyttjar E-mode och gjort sitt eget konfigurationsprogram. Detta är allt annat än vad KNX står för. Deras säljargument är att du kan blanda tillverkare och programmera allt med en (1) mjukvara.

ABB free@home är ett annat steg mot fallet av KNX för villor och lägenheter. ABB som varit en viktig drivkraft för KNX plötsligt tvärvänder och gör sin egen lösning för att det är enklare att driftsätta.

Det finns andra system idag som är anpassade både i pris och användarvänlighet för hem-marknaden. Huvudsaken man använder sig av ett trådat system och helst buss skulle jag känna mig säker för framtiden.

Att ett hus skulle värderad ner pga att elektroniken är gammal tror jag mycket väl men det är bara jämföra mot bilindustrin. De bygger in bekväma funktioner för användarna men det är väl självklart att det inte håller lika länge som en gammal bil med på sin höjd 4-5 reläer för startmotorn och belysning.
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 13 mar 2016 19:52 #27

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Dyker det inte upp mer info om vad priset baserar sig på kan man nog avskriva detta som falsk marknadsföring. Knappast något som kommer hjälpa till att få in KNX i villorna

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 13 mar 2016 20:02 #28

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Jag tror dock inte att KNX kommer att försvinna. Det fullkomligt väller in nya produkter och tillverkare som aldrig förr. Dom stora aktörerna får konkurrens från nytänkande mindre tillverkare. Förhoppningsvis kommer det att pressa priserna på materialet ännu mer

Den absolut största fördelen med KNX är ju att det är helt tillverkaroberoende, något som inget annat system för fastighetsautomation kan skryta med vad jag vet?

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 13 mar 2016 21:40 #29

Tyvärr helt tyst från både Siemens och KNX-sweden för min del. Trodde först det berodde på sportlov men dem är slut nu och inget svar.

Det är väl just det som är KNX tyngd, att de fått med så många företag på deras standard. Jag tror det kommer leva kvar ett bra tag tills IoT fått en ordentlig standard som flertalet företag vågar satsa på. Att slippa gateways så fort man ska styra drivdon för LED, bild, ljud, larm, HVAC, värmesystem eller ventilationssystem. Jag tror att IoT på sikt har sin stora fördel i att produkterna kan bli väldigt billiga då det kan massproduceras till en bredare marknad.
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 14 mar 2016 08:23 #30

Jag har inte heller hört något ifrån KNX-sweden. Jag tycker vi tolkar det som kalkylen är en bluff.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 16 mar 2016 07:53 #31

Hej Oskar,

Ber så mycket om ursäkt för att du inte fått någon återkoppling på ditt mail.
Det måste tyvärr ha kommit bort någonstans.
Ska imorgon fråga vår sekreterare som har denna Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen adress.

KNX Sweden gjorde denna undersökning under september och oktober i fjor.
Den färdiga anläggningen med KNX blev alltså billigare än konventionellt.
Detta sammanställde vi i en presentation som vi bl.a höll seminarier om på Elmässan i Kista.

Vi (KNX Sweden) beslutade att göra en broschyr på detta och har därför skickat ner vårt material till KNX Association i Bryssel som hjälper oss med layouten på alla trycksaker.
De har dock haft fullt upp med Light and Building mässan så vår broschyr ligger fortfarande på väntelistan.
Så fort den är klar kommer den att läggas upp på vår hemsida, www.knx.se.

Mvh/Rikard

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 16 mar 2016 18:48 #32

Bra gjort Oscar, jag har fortfarande inte fått någon återkoppling.

Bara vänta med spänning på presentationen.
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 22 mar 2016 16:47 #33

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Ser att Zennio kommit med ett villapaket programmerat och klart. Kan säkert bli en prisvärd grundinstallation

m.selga.se/villapaket/607/villapaket-zen...reviousCategoryName=
Senast redigerad: 22 mar 2016 16:48 av Rikard Ågren.
Följande användare (n) sa tack: tobi

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 23 mar 2016 16:39 #34

Hager har också lite paket, deras easy knx variant kan förutom via ETS programmeras via iPad genom att dra streck mellan sensoringångar och aktorutgångar

pdf.hager.com/viewer/16se0002imc_leaf_h_...easy_a4_web_pdf_294/
Följande användare (n) sa tack: tobi

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 20 apr 2016 07:30 #35

Fortfarande ingen som hört något?

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 30 apr 2016 06:04 #36

• Rulle
  • ( Användare )
  • Junior
Kommer inte hända något, det är bla därför KNX i sverige e lite halv dött! Det är bara ett gäng trötta säljare som inte är hungriga, hur kan man annars inte svara på ett påstående som de kommit med?

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 08 maj 2016 19:54 #37

Har mailat Rikard på KNX Sweden nu och bett dem komma med underlag för detta och ifrågasatt hur de kan stå på en mässa och berätta om detta utan underlag eller förklaring om hur det kan bli billigare.
Ingen respons än så länge.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 22 aug 2017 19:02 #38

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Hittar fortfarande inget underlag för denna uträkning. Någon av er som mailat som fått nåt bra svar än?
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 25 aug 2017 09:09 #39

Mailade Rikard Nilsson på KNX-sweden men fick bara ett blahablahasvar.
Pratade även med ett par i KNX Swedens monter på Elfack men fick aldrig något bra svar där heller.
Så ingen har ännu presenterat vilka produkter som använts i jämförelsen.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid för att skapa sida: 0.85 sekunder

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa