fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Knx billigare än traditionell - Villa
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Knx billigare än traditionell - Villa

Knx billigare än traditionell - Villa 19 feb 2016 16:59 #1

Hej,

Jag vet inte om någon fler var på presentationen vid elmässan i kista i höstas där Ulf från Siemens presenterade att en villainstallation görs billigare med knx än traditionell el.

Jag har ritat, vänt och ritat om varje detalj i en proj.villa jag håller på med men jag får inte till det.

Jag har varit i kontakt med Ulf och fått lite mer info vad för produkter som användes i exemplet och varför det skulle gå snabbare att installera men får fortfarande inte ihop det.

Grunden varför det ska bli billigare är mindre slang/kabel och färre apparatdosor. På toppen av detta läggs då knx-materialet, större central och programmering.

Jag får det till att knxvillan har mer mängd rör som ska dras ut, lite färre ledare per rör men prisskillnaden är för detta är markant då det är arbetstiden för slangen som kostar.

All input och åsikter är välkommet.

Jag vet flera installatörer som nu erbjuder kunder en knx-installation till samma pris så egentligen finns bara en slutsats, antingen är knx-branschen dum i huvudet som inte vill tjäna pengar eller så är jag det som missar något.
Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 19 feb 2016 18:17 #2

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Moderator
  • CAD, KNX
Jag har mycket svårt att se att det skulle kunna bli billigare att göra en KNX installation kontra en traditionell i en standardvilla. Förutsatt att det bara är standardfunktionerna man bygger fast med KNX, dvs i princip tänd/släck med strömbrytare

Om man skulle göra tvärt om tror jag dock KNX skulle bli billigare. Dvs att försöka få till alla funktioner som KNX ger med en traditionell installation blir säkert dyrare.

I kontorsmiljön blir det troligen billigare med KNX då man kan använda ett system för allt. Belysning, värme, kyla, luft, solavskärmning etc etc

Jag blir dock gärna överbevisad på min mening om villor
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag
Senast redigerad: 19 feb 2016 18:18 av Rikard Ågren.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 19 feb 2016 19:31 #3

Jag känner precis lika dant Rikard. När jag ritat upp flera standardvillor och mätt allt kablage så har jag ritat till knx fördel. Alltså maxat slangarna med 7G1,5 till en grupp lamputtag osv.

Den vanligaste summan blir att det blir samma kostnad OM man tar bort kostnaderna för knx-tryckknapp/interface, brytaktor, spänningsförsörjning, samt lite större central. Dessa blir ca 15-25kkr för en standard villa.

Angående kontor så självklart blir det billigare. Något som inte fått så stor genomslagskraft ännu är resturanglokaler. Det krävs väldigt lite material: 1st tryckknapp med 4 olika scenario och 1st daligateway
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 20 feb 2016 09:14 #4

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Moderator
  • CAD, KNX
Man kanske kan använda Siemens påstående till att pressa deras priser så att det blir billigare

Tycker sådana här uttalanden är ganska kontraproduktiva. Ska man sälja in KNX hos privatpersoner är det funktioner och komfort man ska sälja med, inte priset. Dock behöver det inte bli så vansinnigt mycket dyrare om man är smart

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 20 feb 2016 11:48 #5

En standardvilla blir nog aldrig billigare materialmässigt men man skulle säkert kunna spara mycket tid. Har man många villor eller lägenheter, samma program och gör adresseringen på bänk före installation, då kan jag tänka mig att man kan spara en hel del arbetstid. Elektrikern behöver bara koppla TT efter ritning, svart till det lamputtaget, grå till det där osv. Behöver inte tänka på trapp, kors, kron osv.

En stor fördel tycker jag är att man kan ha rena belysningsgrupper och rena kraftgrupper. Planering är A O när man projjar en KNX villa. Jobba för att få ner pris/kanal. Annars är det osäljbart till vanliga Svensson.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 20 feb 2016 15:37 #6

.
Senast redigerad: 08 jun 2016 22:07 av Borttagen användare.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 20 feb 2016 22:26 #7

Jag köper argumenten att det är lättare att koppla om det står på ritningen att svart ska till lamputtag 1 och grå till LU2.

Men..
Denna typ av planering går lika gärna göra med en traditionell installation: svart till pil på trappbrytare, brun till L osv.

Så länge man ska jämföra äpplen och äpplen så är fakta att det går mer slang i en knx-installation, lite färre ledare per slang, större central, dyrare material, och en programmeringstid.

Jag vet företag som effektiviserat sina traditionella installationer så de går riktigt fort och knx-installatörer som planerar sina installationer i minsta detalj men problemet kvarstår att knx blir dyrare.
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 20 feb 2016 23:10 #8

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Moderator
  • CAD, KNX
Har du jämfört aktorer centralt kontra lokalt placerade Robin? Känns dock som en sämre lösning i en villa. Men med tryckknappsingångar kommer man nog ner i pris en del

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 21 feb 2016 11:35 #9

Rikard, jag har jämfört det mesta för att försöka komma till så bra jämförelser som möjligt.

Puckar blir inte billigare då pucken är dyrare per kanal än en aktor per kanal. Arbetstiden för slangdragningen blir den samma för fortfarande krävs 3ledare + bus samma väg som att dra 7ledare och droppa av en ledare efter hand.

Tryckknappsinterface var det jag räknade med först tills jag pratade med Siemens och de hade en basicbasic-knapp som blev billigare. Om man har två dubbelknappar på samma ställe så blir det billigare att ha ett interface med 4ingångar men detta sker inte ofta i en standardvilla.

Om någon jämfört eller lämnat offert på båda förslagen så skulle det vara jättebra input.

Jag kan skicka väl dokumenterade underlag om någon vill räkna på båda installationerna i ett hus?
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 29 feb 2016 07:57 #10

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Mer info om denna jämförelse finns på Elinstallatörens hemsida

>> Så blev KNX-villan billigare

FAKTA
Så blev KNX-villan billigare
Enplansvilla med ett stort sovrum och två små, samt vardagsrum, kök och tvättstuga.

Traditionell elinstallation

Arbetskostnad: 51 000 kronor

Materialkostnad: 50 300 kronor

Summa: 101 300 kronor

KNX-installation

Arbetskostnad: 34 800 kronor

Materialkostnad: 63 400 kronor

Programmering: 1500 kronor

Summa: 99 700 kronor

Jag skulle gissa att detta bara kan gå ihop om det är en erfaren KNX-firma som bara gör sådana här installationer HELA tiden

Även med en erfaren KNX-installatör så tvivlar jag både på att arbetskostnaden skulle bli mindre (samma antal apparater, mer tråddragning (allt ska ju ha en egen tändtråd från centralen?) och på att materialet bara skulle öka så lite! Aktorer osv är ju svindyrt??
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Senast redigerad: 29 feb 2016 07:59 av Ronnie Lidström.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 29 feb 2016 08:13 #11

Man skulle vilja se vad de har för priser på knx prylar....

och arbetstiden skall minska med nästan 40%?

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 29 feb 2016 08:57 #12

Förstår inte heller hur man kan säga att det blir billigare.
Har kört två objekt nu och har pratat med en hel del leverantörer om problemet att sälja in det och många propsar på att det är lika billigt eller billigare än en vanlig installation.

"Börja med att sälja in bara brytaktorer samt vanliga brytare med fjäder bakom"

Vad glad kunden blir när man satt dit en 8-20 kanalers brytaktor och förklarar att om han skall göra om ena utgången till dimmeraktor så måste han köpa en ny, beställa programmering och installation.

En aktor är dessutom inte gratis, en KNX-brytare kostar inte heller som en enpolig exxactbrytare så att säga att det är billigare övergår mitt förstånd.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 29 feb 2016 16:48 #13

Någon som orkar kolla i ett kalkylprogram som räknar med ATL?

Det är det ända rättvisa sättet att jämföra traditionell- mot KNX installation

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 29 feb 2016 18:34 #14

Jag har baserat mina kalkyler på arbetstiden i ATL. Problemet kvarstår när det går åt fler meter slang vid knx, jag ser inte vart besparingen ska komma från när den dyra biten är slangdragningen. Färre dosor och brytare är försumbar tid i jämförelse.

Är det någon som gör villor med eller utan knx och kan i grova drag berätta hur länge de olika monenten tar i tid?

Programmeringstiden i exemplet är 1,5h vilket innebär i stort sätt enbart adressering samt kopiering av programfil från tidigare installation.
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 29 feb 2016 18:36 #15

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Moderator
  • CAD, KNX
Någon kanske var på seminariet och kan berätta vilket/hur mycket material Siemens räknar med?

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 01 mar 2016 13:28 #16

Jag har ställt frågan till elinstallatören om man får ta del av kalkylen. Vi får se vad de svarar.

Jag återkommer med svaret.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 01 mar 2016 15:53 #17

Jag var men de berättade inte.
Pratade med killen från Siemens som lovade skicka underlaget men det har fortfarande inte dykt upp.
Lät som om det var lite "hysch pysch"

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 01 mar 2016 15:54 #18

Har mailat Siemens nu och bett att få underlaget eftersom jag blivit lovad det.

Intressant uträkning på minskad arbetstid.
Med min timdebitering så får jag det till att KNX-installationen tar nästan tre dagar mindre arbetstid, 22 timmar.

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 01 mar 2016 18:43 #19

Jag har varit i kontakt med Ulf på Siemens men han hänvisar bara till offerter de tagit in från tre olika firmor för detta. Skulle vara intressant att få fram mer information från förfrågningsunderlaget.
Niko Home Control

Re: Knx billigare än traditionell - Villa 09 mar 2016 18:20 #20

Fortfarande inget svar från Ulf. Trist att ingen verkar vilja stå för påståendet att det är billigare....
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid för att skapa sida: 1.20 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa