Logikrelän, modbus, ethernet/tcp

01 sep 2014 14:46 #1 av Rikard Ågren
Någon här med erfarenhet av att få mindre logikmoduler, t.ex. Zelio eller Millenium att kommunicera med varandra med Modbus över TCP/Ethernet? Fungerar det bra?

Vilka begränsningar finns det? Jag har förstått att man inte kan hantera så avancerad kommunikation.

Jag hade tänkt mig en master som övervakar digitala ingångar på slavarna

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2014 16:20 #2 av Tomas Karlsson
Vad har du tänkt dig använda som master på bussen? Både Zelio och Milennium agerar bara slavar på nätverket och även det på en mycket begränsad nivå, men säkert tillräckligt i ditt fall med en I/O-spegling.

Vill du hålla dig till typen "intelligenta reläer" skulle jag isf hellre rekommendera tex Siemens Logo eller Eaton EZ. De kan nätverkas mellan varandra utan behov av extern master och i antal som täcker vad man bör använda såna till. Annars får du kika på mer konventionella styrningar med RIO eller ethernetkommunikation som man själv rår över.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2014 16:56 - 01 sep 2014 16:58 #3 av Rikard Ågren

Tomas Karlsson skrev: Vad har du tänkt dig använda som master på bussen? Både Zelio och Milennium agerar bara slavar på nätverket och även det på en mycket begränsad nivå, men säkert tillräckligt i ditt fall med en I/O-spegling.

Vill du hålla dig till typen "intelligenta reläer" skulle jag isf hellre rekommendera tex Siemens Logo eller Eaton EZ. De kan nätverkas mellan varandra utan behov av extern master och i antal som täcker vad man bör använda såna till. Annars får du kika på mer konventionella styrningar med RIO eller ethernetkommunikation som man själv rår över.



Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Tanken var att logikmodulerna skulle sköta larmövervakning i några fastigheter med en master med gsm-modul för vidarebefordring av larm. Då skulle fastighetsägaren bara behöva en larmsändare.

Kanske finns det andra mer renodlade lösningar för att göra samma sak?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2014 18:20 #4 av Tomas Karlsson
Ja någon form av master krävs och det kan ju vara ett HMI likt de små panelerna. Och isf får man försöka få till en tvärkommunikation där. Kanske inte optimalt att vara beroende av att panelen lever men samtidigt bra med någon form av gemensamt operatörssnitt. Frågan är hur bra råd du fått av säljaren, supporten där.

En annan sak är hur van du är att jobba med olika programmerbara system och vad kunden ev kräver osv, lösningarna kan bli många. Har ni något fabrikat för allmän automation som är inkört kan det kanske vara värt att använda någon modell ur det. Tex om det nu är Schneider så kan en micro PLC ur det sortimentet agera master åt kusinerna Zelio osv.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2014 19:52 #5 av Rikard Ågren
Det är lite ny mark för mig, har inte hållit på något med Modbus. Men det är ju roligt att lära sig något nytt. Twido ska tydligen fungera som master också. Firman jobbar annars mycket med GE Fanuc och Red Lion men då är det renodlad automation.

Kundens krav är väl som vanligt, att det ska vara prisvärt, framtidssäkert och enkelt

En panel som master är ju som du säger kanske inte den mest optimala lösningen - den gör sig nog bäst som gränssnitt. Jag ska ta Schneider en vända till nu när det klarnat lite mer för mig :tummeupp:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 18:50 #6 av Tomas Karlsson
Ett exempel på hårdvara som är lämplig och som passar i många fall och förstås och accepteras av olika nivåer både personer och organisationer är MOXA E2200 och E1200. Du kan titta på det om det är så att du kommer mer i kontakt med olika jobb på detta temat. Det är en riktigt bra leverantör av diverse kommunikationslösningar av alla slag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2014 20:59 #7 av Friedrich Lossien
Finns ett gratis HMI med drivers för både modbus RTU & TCP. Tror att bägge agerar master. RTU-drivern är precis släppt och kan innehålla buggar. TCP-drivern verkar vara beprövad, och det är den du är ute efter.
[url=http://http://www.advancedhmi.com/]http://http://www.advancedhmi.com/[/url]

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder