Vilket ska man ha?

07 jul 2014 22:27 #21 av Claes Börjesson
Svar från Claes Börjesson i ämnet Vilket ska man ha?
Det reläkortet som du länkar till är nästan vad jag letat efter. Trådbundet Webbserver och App perfekt!! Det jag saknar är fler ingångar,skulle vilja kunna läsa av några olika temperaturer. Det vore smidigt att bara ansluta en Pt givare direkt på kortet. :tummeupp:[/quote]

Tyvärr har kortet bara 1 digital ingång.

En annan mycket lättanvänd lösning för att ansluta en USB-ansluten IO-modul via en nätverkskopplad nätverksserver.

Clas Ohlson har en Ip USB-server för 599:- som gör att du kan placera en utrustning med USB var som helst i nätverket eller på internet och få den att dyka upp som en USB-enehet på din egen dator.
Clas Ohlsson LÄNK

Denna server fungerar utmärkt.

Du kan sedan ansluta t.ex. www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/mo...i-o-kort-mini-p87245
har dock ingen erfarenhet av denna.
Följande användare sa tack: Joel Eljo

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2014 19:15 - 11 jul 2014 19:16 #22 av Mikael Dalåsen
Svar från Mikael Dalåsen i ämnet Vilket ska man ha?
Va hos en kund i annat ärende idag och fick då se att han hade något jag inte kände igen, Rako hette det, blev nyfiken och kollade upp det nu ikväll, någon som testat eller vet mer om det?

Klicka här

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2014 12:24 #23 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Vilket ska man ha?
Webswitch är bra grej om man enkelt vill läsa och styra på temperatur via nätet. 25 1-wire givare går att ansluta på två busar. Tror det finns två digitala in också. Fem reläutgångar.

www.webswitch.se/wp/

Svenska utvecklare (Kalix tror jag?) Går bra att önska nya funktioner. Mobilapparna är kanske inte så finputsade dock.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 maj 2015 14:50 #24 av Eric Ericsson
Svar från Eric Ericsson i ämnet Vilket ska man ha?

Marcus Lundström skrev: Hur man ändå ser det så är KNX garanterat den standard som kommer att överleva tidens tand. Tex. Schneider utvecklar inte längre sitt connect-system som byggs på z-wave, och det kommer att försvinna inom ett antal år. Kommer förmodligen ersättas av den trådlösa KNX-standarden som är ganska ny.
Att få möjlighet att dra det hemma hos sig själv är det bästa sättet att komma igång och lära sig. Trial-and-error tiden är väldigt svår att debitera som arbetstid mot kund.

Jag har KNX:at mitt boende hemma med bus-ledning + 230V i befintliga rör, sedan aktorpuckar i dosorna. I dolda utrymme, mindre normkapslingar. Alltså i princip helt decentralicerat.

Är man lite klurig så finns det sätt att få ner antal deltagare i systemet, några tips:

1. Display känns kanske lite 2005? Men tänk på att den (Schneider iaf.) har inbyggd logik, kopplingsur och scenarieknappar. Kan mao. skippa logikenhet, kopplingsur och ev. scenarieknappar. Display´n kan även användas som tidgivare för busen, hämtar tid via internet, (Om man använder den tidfuntion/visning i sitt system, slipper din-monterad tidgivare med ev. antenn. "DCF77")

2. Bryt-, dim- och jalusiaktorpuckar för dosmontage typ: uttag181.se/brytaktor/94-knx-brytaktor-16a-inf-2-binaring.html har förutom utgångarna även ingångar där man kan koppla slutningar/brytningar från whatever.

3. KNX-Dali gateway kan dra ner antal moduler ordentligt och ersätter all dimmring/bryt aktorer för LED-convertrar och HF-don såvida det underskrider 64st eller 16 grupper.

Slå ett getöga på begagnat material som emellanåt dyker upp på tradera, blocket eller knxforum.se, -Läge att fynda! Många får överblivet material från sina projekt.
Är du intresserad så har jag en hel del begagnat/nytt men ej monterat. PM:a i så fall.

Kolla lite udda fabrikat som kan ha betydligt billigare grejer som tex. uttag181.se/ingenium/684-rorelsedetektor-360ljussensor.html
Problemet är att de förmodligen inte har databas på svenska, eller i värsta fall inte ens på engelska.
Schneider är överlägset bäst vad gäller översättning till svenska och är i mitt tycke enklast att förstå. Har kört lite ABB och Hager också men de saknar Svenska och är lite klurigare att fatta inställningarna.



Vad har du använt för bus-kabel? Tycker det låter trångt med en YCYM i samma rör som 3 FK, men kanske bara inbillning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg