fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Profil för Martin (Swec)

  • OFFLINE
  • Registered
  • Rank: Expert
  • Registreringsdatum: 26 feb 2012
  • Senaste Besöks Datum: 13 feb 2018
  • Tidszon: GMT +1:00
  • Lokal tid: 19:05
  • Inlägg: 884
  • Profil visningar: 5118
  • Om mig: Installationselektriker på medelstora jobb mm
  • Plats: Sverige
  • Kön: Man
  • Födelsedatum: Okänd

Signatur

42
Inlägg

Inlägg

emo
Peder Myrne skrev:
Det intressanta med induktansmätningen är ju att se eventuella skillnader på lindningarna.
Vissa motorer kan man behöva rotera axeln för att få bra värden på.
Meggade du också?


Det är mer än vad jag visste. Jag har meggat den tidigare utan att värderna diffade för mycket. Men jag kan åka ner och megga om den på respektive lindning.

För jag antar att man bara ska megga respektive lindning för sig. eller ska man megga mellan lindningarna för att se evt överslag och mot jord lika så?
Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Torbjörn Forsman skrev:
Det är ju svårt att veta vad en sån där elmotortestare egentligen mäter.
Man bör egentligen veta hur statorlindningen är gjord för att kunna tolka resultaten. Om motorn har en s k övergångslindning där alla statorhärvor är likadana, så bör alla tre faserna teoretiskt sett få exakt lika mätvärden. Men om det är en tvåplans- eller treplanslindning, där olika fasers härvändar skjuter ut olika långt, är det fullt normalt att en fas avviker från de andra två.

Man kan också dra en del slutsatser genom att köra motorn i tomgång och mäta tomgångsström, kanske även effektfaktor på varje fas för sig.
Ett annat intressant prov är att köra den Y-kopplad i tomgång och mäta spänning mellan motorns nollpunkt och elnätets nolla (alternativt kolla om motorns fasspänningar avviker mycket från varandra).


Det är mer än vad jag vet. Första gången jag hade ett sådant instrument i handen.
Hur lindningarna ligger är nog svårt att få knas på utan att öppna motorn. Men den borde ju ha likalånga lindningar tycker jag? eller iaf på en dm när?

Jag kan givetvis köra motorn i tomgång och mäta vad respektive fas drar i Y och D om den vill hoppa över till det.
Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Michell Andersson skrev:
Spontant hade jag själv tolkat det som att 22 är det avvikande värdet. Verkar som att första lindningen kortat lite mot sig själv, vilket inte alls är ovanligt.

Har du en motorverkstad i krokarna kan du ju låta dessa mäta av först innan du beslutar att kassera eller linda om.


Jag har två motorverkstader inom en kilometer ifrån mig. Dock antar jag att priset är ganska saftigt att få den omlindad. Det är ju trots allt ett gammalt härke.

Har tappat motivationen att vara i garaget och fixa istället för att försöka få knas på kompressorn.
Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Fick lånat en motortestare idag.
Dock om jag har mätt rätt eller läser av det rätt så har jag ett värde som överstiger strax över 10? något vilket indikrerar att motorn är kass.

Lite skoj att nu löste säkringen två gånger. Tredjegången så hoppade den igång och körde 0-9bar utan bekymmer.
4de gången så hoppade den igång från ca 5bar och rullade nog en halvminut innan den drog motorskyddet. Försökte starta och den drog motorskyddet.
Startade igen och då efter Y till D så drog den både säkringen och manöversäkringen.

Gav upp och åkte hem.
Antar att både elektronik och motorn är kass. Evt så sjunger väl kompressorn på sista versen med så bättre att punga ut med 20 lök på något skit som fungerar istället.

youtu.be/OsUlPGZW0xo

Film.

Som ni ser så ändras värdet lite för mycket.

63-56-71

Har några bilder men de blev för kassa tyvärr.
Spelar det förövrigt roll i vilket mätområde man mäter? Dvs övre eller undre halvan av skalan? jag var tyungen att ha "High Inductance" på lägsta. vred jag upp den stack mätarna utanför skalan.
Hade jag den på steg 11 så låg mätvärdet runt 22-32-28.



Så med andra ord är motorn kass.

Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Säkringen löser med last.

Magnetventilen går att koppla bort / förbi under kort period så den funkar. Felen uppenbarar sig ändå.

Manövern är hämtad på samma grupp men efter 20A säkringen till en egen 10A. Denna har aldrig löst. Vilken den isf hade gjort om man bara körde manövern för sig utan säkringarna i till motorn.
Den bör inte dra något nämnvärt. Men jag kan lätt lägga över den till en helt annan grupp om det är så.
Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Nu funkar det inte

haha.. löser direkt när den hoppar över på D. 3x20 C håller inte.
Dock har jag bara 390V över faserna.
Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Jag gjorde en fuling och testade en 3x20A automatsäkring.
Det håller!

Nu hoppar den över till D lugnt och fint.

Har ca 224V på L1,L2,L3 och ca 390 Mellan faserna. Så ett ganska "svagt" nät även fast jag har stationen precis jämte.

Har mätt L1,L2,L3 i Y drar de runt 9A. Lite högre på L2 men knappt märktbart.
i D så ligger de runt 11A men fluken indikerar snabbt 40-30-10A innan den lugnar ner sig på 2 sekunder till ca 8A.

Så det har med startströmmen att göra från Y till D.

Styrskåpet var orört både före och efter. Bara att jag nu haft bytt Y och D kontaktorerna men samma funktion och koppling.

Säkringen löste helt enkelt i samma ögonblick när den skulle över till D.
Jag antar att skyddet ibland han lösa för att den tappade en fas någon hundradel före eller att värdet stack iväg precis över det förinställda gränsvärdet.

Har bara kört 3 fulla repor
en från 0 bar till 2 bar.
en från 0 bar till 9 bar.
och en från 6 bar till 9bar.

Så jag ska inhandla en 3x16 automatsäkring D kär på måndag och se om det funkar. Annars får jag helt enkelt bygga om centralen till 3 gängsäkringar för att rundgå problemet.

Trycker vid tillslagt är 0bar och frånslag ca 8,5-9bar. Sen när trycket sjunker under 6bar så drar Y kontaktorn igen.
Magnetventilen ligger direkt vad jag förstår det på D vilket kanske är fel. hade den legat med 5 sek tillslag fördröjning så hade kanske strömmen mellan Y och D varit lite lägre.


Jag testade faktiskt med att ha en lång förlängningskabel inkopplad från en uttagslåda. Men felet vart det samma. Ligger helt och hållet på att automatsäkringarna bryter för snabbt vid överlast.
Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Vilken respons!!

Just en motortestare har vi inte på min firma. Får snällt fråga någon bekant på en av de större etablerade firmorna om man snällt får låna en isf. Tror aldrig att jag fick möjligheten i skolan att labba med en sådan. Om det nu inte är en likhet med ett stötdon?

Jag hade tankar på att det är kompressorn som strular. Men efter att ha plockat ner den i flera steg så står jag handfallen.
Först plockade jag bort slangen till tanken. därefter plockade jag en efter en av de tre backventiler som finns. Inga av dessa kärvar utan går att motionera för hand. Dock vet man ju inte om det är för "trögt" då den fått stå till sig.
Men efter att ha plockat alla backventiler. bägge topplocken. alla rör så att endast vev,block, cylinderblock och stakar/kolvar finns kvar så finns det inget som ska göra att den går tungt.

jag och en mekaniker plockade ner den och bytte de två kullager som finns på vevaxeln på kompressorn. återmonterade. finns knappt en repa i cylinderväggarna och inga vändkanter kan kännas. Stakarna snurrar fint runt axeln. kolvringarna ser fina ut. Jag tycker inte att en motor från 74 bör vara spec känslig dessutom. Byggt för att hålla dvs.

Motorn går finfint med remmen avhängd dvs olastad. hoppar fint mellan Y till D. Rör knappt på sig eller märkbar övergång från Y till D.

Tyvärr så tillhör jag ju "nya" skolan där man inte får lära sig mycket om felsökning främst på motorer. så mina kunskaper jag besitter är ju det man kommer ihåg från skolan.

Det kan ju vara så att lagret på motorn är på g att ge sig. Dock låter motor inget onormalt. men det kan ju hända att vid belastning så drar den snett.


Y och D kontaktorn är nybytt . Bara H som lever kvar i de gamla. Samma modell på alla lustigt nog även om H bör bara större modell.


Jag tänker om det kan ha något att göra med magnetkontakten som är igång på D läge?
Har för mig att jag kopplade bort/förbi den utan resultat.



Så ser aset ut.




Gamla Y o D kontaktorn. H är av samma modell. Ej bytt.





Nya Y o D.
Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Lite svårt att se vilken fas det löser på då det sitter Automatsäkring 3x16. Men kan väl rota fram tre st enpol om det är så.

Motorn går ju fint olastad. Men antar att så fort remmen åker på kompressorn så blir det trögt. Det funkar ju 10-30 sec på Y läge så det är ju när den hoppar till D som det strular.

Jag har för mig att jag hade detta fel 2-3 gånger när jag hade igång kompressorn sist. Men att det självläkte och sedan strulade det aldrig mer på en hel sommar. Säkert en 300 start / stopp.

Kan det vara så jäkligt att det behövs D säkringar eller ska man göra en fuling lite snabbt och se om 20A C säkring håller? Kabeln är ca 6m lång och ligger helt öppet. Om det hjälper något?
Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Tja.

Har en gammal kompressor från 1974 Som jag hade igång förrförra sommaren Utan bekymmer. Detta i en maskinhall kopplad från 16A 3Fas uttag till en byggcentral med automatsäkringar 16A och ca 20m Kabel till styrskåpet.
Har sedan dess flyttat kompressorn från maskinhallen till ett kallgarage. Stått där ett år utan att kopplas in.
Flyttade därsedan till ett annat garage delvis kall garage (brukar hålla sig runt 5 grader även vid 10 minus ute.)

Provstartade den bara lite snabbt på på Y läge och stannade efter några sekunder.
Inkopplat på ca 20m 5x2,5 via 16A Automatsäkring. Gjorde en permanent inkoppling med EKK 5x2,5 och en styrkabel för manövern hämtad på samma grupp.

Allting går fint på Y läge. Den stånkar och lever och får upp fart dock ej kanske helt hundra som jag minns det.
När den ska hoppa över till D läge vid tiduret så går antagligen säkringen eller motorskyddet. Beror lite på.

Har testkört med att hänga av remmen till kompressorn och då går motorn från Y till D utan bekymmer. Växlar mjukt o fint.
Motorn går åt rätt håll och vänder ej. Styrskåpet var ej ombyggt utan bara gjort om matning fram till inkommande plint. Dock där jag såg blixtar som slog mellan Y o D kontaktorn när H drar/ släpper pga motorkskyddet etc så testade jag med att byta Y o D kontaktorn till två nya. Utan något bättre resultat. H kontaktorn bör ej ha något med det att göra då den inte släpper mellan Y till D utan ligger i kontakt tills det att tryckvakten styr start och stopp. Magnetventilen är bara aktiv i D läge enligt schema.

Jag vet att motorn är lite på gränsen för stor för 2,5 / 16A. Men det har alltid fungerat tidigare och varit kopplat så från fabrik. Iaf vare sig motorn, Kompressor eller styrskåp är utbytt under åren.

Jag har Meggat motorn men den går bra olastat.
Kommer inte ihåg värdena just nu men de låg i nivå med varandra.
Förutom så hade väl knappast motorn fungerat bra i Y läge om lindningarna är kassa?
För det är bara i D läge som det börjar strula


Om jag nu inte gjorde fel när jag meggade då?
Meggade mellan lindning till chassi och lindning till lindning.

Jag har plockat ner topparna på kompressorn så att vevaxeln bara rör på sig upp o ner. Dvs inga backventiler eller något som kan kärva. Utan det enda som kan gå tungt är ett svullet block eller kassa kolvringar (dock bygger den tryck till tank)

Har bytt de två kullagren som fanns på vevaxeln. glidlagret till vevaxel/stake var fina. även nållagret till kolvbulten är ok.

Så det enda är egentligen att säkerställa helt att allting i elektronik väg är OK innan jag river kompressorn en gång till för att isf försöka hona till blocket.
Elmotor - Felsöka Ko ...
Kategori: Elmotorer
emo
Jimmy skrev:
Du kan hämta loggen med DLS mjukvaran, men jag tror inte riktigt det fungerar som du tänk dig. Om du använde dig av dualtech-uppringaren måste du nog använda dig av en pc-lik kabel för att ansluta till larmet. Lite bökigt men det fungerar naturligtvis.


Jag använder Dualtech uppringaren.
Jag har inga bekymmer med att varje gång man vill läsa loggen att man måste hämta den. Det behöver inte vara realtids utan jag är mer ute efter att kunna hämta loggen. Se all logg rakt upp och ner och se vilka dagar/tider. Folk har kommit och larmat på och av. Behöver inte vara någon fin funktion för att särskilja vem som larmat av och på. Utan endast allt i en klump fungerar bra för mig. Det jag vill slippa är att gå in på varje logghändelse och kolla tid och användare etc utan.


2017/02/01 14,02 Avlarmat användare 03
2017/02/01 15.35 Pålarmat användare 03
2017/02/02 10.10 Avlarmat användare 04
2017/02/02 17.45 Pålarmat användare 05

jag klarar mig finfint om det bara blir i en vettig överskådlig lista. Jag behöver inte specifikt kunna kolla varje logg som användare 03 har gjort etc utan allt rakt upp och ner hade funkat.

Frågan är ju om det finns möjligheter för det?

Den kabeln kan man tillverka den själv? Går den ha ansluten konstant till larmet och datorn fast att man varje gång vill kolla loggen så får man starta programmet på datorn och hämta senaste logg?
DCS PC1616 - Relä, G ...
Kategori: Säkerhetssystem
emo
jag har läst någonstans att det går? att koppla larmet till datorn?

Det jag är ute efter är att lättare ha koll över loggen vid tex av/på larmning och evt larm. Det går ju smidigt att kolla i Map én men det blir lite mer enklare om det är en vettiga struktur över att se flera dagar samtidigt istället för att visa varje post för sig som man gör i map´en.

Går detta att lösa och isf hur?
DCS PC1616 - Relä, G ...
Kategori: Säkerhetssystem
emo
Men då kanske det räcker för mina behov?

jag antar att dessa är de viktiga/normala man vill veta?
Sab larm
Larm
Batteridrift / strömavbrott

och om det går att ha att man kan logga en eller flera användarkoder.

Utgångskortet gör så att man man kan utöka antal meddelande i antal olika larm man kan få?

Har jag 2 PGM utgångar nu och väljer att köpa till detta utbyggnadskort så får jag 6st extra utöver de två som redan finns (lite som att sätta en grendosa i ett uttag vilket kräver ett uttag och ger x antal nya)

Japp. Manualen har jag läst en del i. Har 6st utgångar i centralenheten plus en i MAP. Vill man ha mer så är det utbyggnadskort som gäller för detta larm. Jag är dock inte så sugen på att köra trådlöst utan trådbundet är det enda riktiga. Mycket svårare att störa ut plus att man slipper batteribyten.
Nackdelen är ju att kabel måste dras mellan varje enhet.
DCS PC1616 - Relä, G ...
Kategori: Säkerhetssystem
emo
Får tacka för svaren!

Jag köpte loss paketet så det blev ett ihopaplock. Men då kanske det är bättre att försöka få byta det till ett av DSC modell istället?

Om jag har förstått dig rätt så är det bara ett sms på sin höjd man kan få med detta nuvarande kort? Lite kött på benen hade inte skadat egentligen. eller vad är den egentliga skillnaden?


Jag har inte ett sektionskort.
Såhär ser det ut idag.

MAP - MK 1A via MAP
Z1 - IR 1 (ska vara inpasserings fördröjd då denna sitta i MAP ens område)
Z2 - IR 2
Z3 - IR 3
Z4 - IR 4 (täcker Central bla)
Z5 - MK 2 Dörr
ZX - MK 1B (reserv till entré )
ZX - MK 3 Evt framtida sektionskort till Garagedörr.

Relä via central till belysning.
Siren 1, som ligger i slinga med Siren 2 med slutmotstånd.


Ang reläet så sitter det svag belysning vid entrén. Känns onödigt att man ska kunna tända övrig belysning om det inte är avlarmat eller larmat. Jag hade velat ha det så att manövern ej går att slå till i larmat/larm läge och ej häller att man isf kan hitta reläet och rycka bort det. Men det kanske är överkurs tycker ni?
DCS PC1616 - Relä, G ...
Kategori: Säkerhetssystem
emo
Ang tändtrådar så går det inte sätta en helig regel på dessa.
Detta med anledning av tändningar eller fördragna slangar så får man ibland "skifta" färg.

Jag brukar dock köra att A tändning (taklampa) är Svart, B tändning (annan taklampa / fönsterlampa etc) grå. C tändning till tex bänkbelysning blir tex orange.

På ett bygge så spelar det kvitta för så länge alla elektriker gör likadant så spelar det ingen roll vad man har för färgsystem bara att man har ett snarare.

tex

3 ledare till takdosa A. 5ledare till Apparatdosa. (Svart A tändning, Grå B tändning)
Svart kommer direkt ifrån brytaren och hamnar i takuttaget etc.
grå kan ibland byta färg till tex svart för att hamna i nästa takdosa som B tändning.
Detta kanske känns rörigt men o ack vad smidigt jag tycker det är.

1. När man kopplar på valv så blir det väldigt smidigt att förstår vilken färg som ska till vilken takdosa. Vad som är tändningar osv.
2. När man kompletterar med brytare osv så behöver man "aldrig" titta på ritningen för att veta vad man kopplar. Man vet att Svart är A tändning i takdosan och Grå är tex B tändning till ett fönster uttag.

Jag förstår dock att det kan bli lite rörigt vid felsökning.

Men att behöva dra om tändtrådar till rätt färg eller så blir dyrt och onödigt arbete kan jag tycka.
till tex en ytterlampa så drar man ju 3 ledare och har brun som TT. Visst det kan bli knasigt om man tex har Grå TT i Apparat dosan. Blir Svart TT i första takdosan och sen Brun TT i 3dje takdosan innan det blir ett rörutsläpp för armatur.

Lite "knasigt" men är man bara med på hur tändningar kommer så är det inte något fel med att byta färg även om det känns "fel".
Vad säger reglerna o ...
emo
Tja.


Håller på och kopplar in ett larm här hemma.
Jag håller normalt inte på med inkoppling eller programmering av larm men någongång kanske man ska lära sig?

iaf. Jag läste att jag kunde dra ett relä via AUX +, AUX - och PGM1, PGM2.

[attachment:1]WP_20161110_16_05_49_Pro.jpg[/attachment]

Har ett NO relä som jag tänkte använda till att dra manövern till belysningen. Går det att programmera så att Relät inte kan dra om larmet är i larmat eller larmar utan endast när det är avlarmat? Hur blir det om man rycker bort relät?
Funktionen ska ju vara att vid larmat/larm så ska belysningen inte gå att tända och man ska inte kunna rycka bort reläet(sen om man fysiskt kopplar om manövern kommer man aldrig ifrån dessvärre.)

imgur.com/3NGGYfW

På min siren slinga så är den övervakad på Bel+ och Bel- via ett motstånd som sitter i sista sirenen. Men kan man nyttja sab kontakten och lägga in den någonstans eller tvingas man ta en sektion för det isf?

imgur.com/0hZ4B1d

Jag har även en GSM uppringare som jag inte helt har förstått mig på. Jag fick nämligen inga papper på den.
Dvs hur kopplar jag ihop mina två kort? Ska man även ha sab på detta? eller styrs det i sin egna värld? Om annars hur löser man det isf?

[attachment:2]WP_20161017_16_59_30_Pro.jpg[/attachment]

imgur.com/avRYD3G

imgur.com/cUmCqM0/
[attachment:3]WP_20161017_16_58_52_Pro.jpg[/attachment]



Sista frågan då.
ang ett köp av simkort eller avtal till larmet.
Vad är bäst?

refilkort där man måste plocka ur kortet en gång om åren och ringa ett samtal för att hålla det aktivt och komma ihåg att fylla på pengar?
Avtal för 29-39?kr i månaden?

Vad finns det för funktioner som man kan nyttja. Går det att skicka kvittens när någon specifik användare har larmat av/på? eller vad finns det för funktioner som man kan nyttja?

Jag har tyvärr inte tillgång till fast bredband.
DCS PC1616 - Relä, G ...
Kategori: Säkerhetssystem
emo
Klipper av ca 20cm slang med sekatören.
Striker ner 16 slangen i 20 rör ibland kan man behöva peta lite upp och ner för att lyckas få ner fk / data tråd i dosorna. mm.

Annars så gjorde vi som så oftast att vi körde på och lämnade en liten 5cm? snutt som knunde fjädra mellan valv och väggform så att säga. Sen gick vi ner och petade allting rätt så att man såg att det kommit ut ur dosor. La tändtrådar rätt och märkte upp etc.

Att köra med tvinnad kabel underlättar faktiskt. Sen så går det ju "sno" lite kabel från kopplingsdosan om de skulle vara lite tajt någonstans.

Annars något varv med tejp i änden brukar funka fint. Nästa IA kloss som är värre.
Valv effektivisering
Kategori: Elinstallationer
emo
Den där lilla "gråa"? Tror inte den ens var godkänd för FK så ganska meninglös att ha.
Weidmüller kopplings ...
Kategori: Elmaterial
emo
1923
Gissa elanläggningen ...
Kategori: Elhistoria
Mer
Tid för att skapa sida: 1.00 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa