fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Profil för Lars Blomkvist (Larry)

  • OFFLINE
  • Registered
  • Rank: Expert
  • Registreringsdatum: 24 maj 2011
  • Senaste Besöks Datum: 13 jun 2018
  • Tidszon: GMT +1:00
  • Lokal tid: 10:28
  • Inlägg: 626
  • Profil visningar: 3287
  • Om mig: Söker förståelse :)
  • Plats: Sthlm
  • Kön: Man
  • Födelsedatum: 03 apr 1967

Signatur

Den som inte söker finner inga svar ibland
Inlägg

Inlägg

emo
Simon Slotte skrev:
Vad sägs om denna kompromiss.
Det ingår den restid som du normalt har till firman för att vara där vardagar 07.00 dvs inkl ev köer.
Dvs bor man 20 min resväg från firman startar man resan 06.40 och vill kund/arbetsgivare ha personen på plats 07.00 och resan tar mer än 20 min får man betalt för den.
Så körde jag förut när jag hade service bil.

Då är det neutralt ifall du utgår hemma eller från firman.

Men man får ju inte använda firmabilen till och från kontoret?
Nya reseregler 2018, ...
emo
Niklas Hansson skrev:
hej

behöver ett drivdon som klarar av 1.2 watts spott och som skall dimrars med en extern dimmer inte med drivdon/ dimmer i ett. någon som vet nån bra produkt ? eller kan man lägga nåt i serie med spotten för att öka belastning lite så man kan använda en 2-9w don ?

När och varför dimra 1.2W?
dimra 1.2 watts föns ...
Kategori: Belysning
emo
elmont skrev:
Att många åker från hemmet är det ingen tvekan om MEN hur många har hemmet som sin "anställningsort"? När jag körde servicebil utgick jag ofta från mitt hem men jag var anställd på företagets adress. Och att jag åkte hemifrån var en inofficiell deal mellan chefen och mig. Och rent skattemässigt/juridiskt måste det vara anställningsplatsen som avgör, för man kan ju inte där ha olika regler för var och en.

Jo det kan man
Nya reseregler 2018, ...
emo
Annars kan man lyfta på röven och få lite motion som mitt X sa när jag ville montera KNX
Plejd vs Vadsbo.
Kategori: Teknik
emo
Ja innan fick jag betala övertid om våra servicelektriker skulle vara hos kund kl 07.00 och restid för ev hjälp, hur sjukt är inte detta?
Anställda har fri bil (utgår hemifrån) och ska ha övertid för att ta sig til jobbet med fri bil?
Nya reseregler 2018, ...
emo
Thomas Löfquist skrev:
Jag brukar föreslå mina kunder att skaffa en reservpropphuv, gänga IV. Det är lätt att tappa en huv vid säkringsbyte och då kan det ta lång tid att komma igång igen om man inte kan bryta t.ex. en servis.

Även säkringselementen är bra atr spara vi ev byten.
Konstig smältsäkring
Kategori: Elhistoria
emo
Fortnox slår visma lätt.
Mycket böttre på molnet.
uppstart av företag
Kategori: Företagande
emo
Tjo

Ang Förläggningssätt A1 - infälld förläggning.

Exempel: Om en huvudledning går igenom en vägg ca 50 cm, ska man göra beräkningen på infälld då?
Det är ju trots allt sämsta länken på kedjan.
Förläggningssätt A1
emo
Friedrich Lossien skrev:


Lite taskig färgåtergivning >80. Det är väl blommor man oftast belyser och vore kul om man ser färgerna
Spot till fönstersmy ...
Kategori: Belysning
emo
Niklas skrev:
Oavsett windows-program gäller nedanståendeförupphöjd 2:a och 3:a

Upphöjd 2:a:
Hål in tangenten "alt" och tryck 0178 på numeriska tangenterna (med NumLock till) = ²

Upphöjd 3:a:
Hål in tangenten "alt" och tryck 0179 på numeriska tangenterna (med NumLock till) = ³

Tack
Men var hittar man infon för samtliga?
Vilket värde på grup ...
Kategori: Mätteknik
emo
Små bokstäver är till för kabelmärkningen?
Märkning av bef. kap ...
Kategori: Elinstallationer
emo
Ronnie Lidström skrev:
Har börjat grotta ner mig i denna soppa.

Ni som gjort sådana här installationer. Vad använder ni för produkter?

Alltså bilplatser på bostadsrättsföreningar för elbilar.

Garo hade ju en insats som passar i vanliga traditionella P100 huvar. Den med ett vanligt uttag och ett grönt för laddning. Detta var ju en perfekt lösning! Den ger spänning hela tiden på den gröna för laddning. Sen slås laddningen av när den växlar över till motorvärmaruttaget X timmar innan inställd avresetid.

Men denna produkt kommer försvinna pga att det inte är tillåtet med elbilsladdning i vanliga schukouttag enligt Elsäkerhetsverket.

Jag vill ha en vettig lösning som både laddar elbilen och har uttag för motor- och kupevärmare med programmering avresetid. Gärna som går att montera på en vanlig motorvärmarstolpe.

Finns detta?

Skillnaden att ladda med typ 2 uttag och en riktig laddbox är att den och bilen kommunicerar med varandra.
Beroende på antal så behöver du säkert en laddbalansering. Sen kanske RFID och sist debiteringssystem & molnbaserat system.

Chargestorm gillar jag. Deras nya EVA kan kompletteras med schucko som även den kan tidstyras.

Inomhus lite billigare finns CargeAmp även denna med schucko och styrsystem. Skillnaden är att den måste föregås av typ A JFB som inte är inbyggd samt egen säkring.

Sen finns Shneider, Ensto, ABB, Defa mm.

Tänk på att kunden kan söka bidrag (50%) av totalkostnaden via Klimatklivet.
Hjälper (konsultar) till med ansökningar då det kan vara knepigt för slutkunderna att fylla i rätt på ansökan.
Elbilsladdare för bo ...
Kategori: Elinstallationer
emo
Michell Andersson skrev:
Zloop är beteckning för mätning L-PE. Uttalande om att den ska glömmas tyder bara på okunskap av tillverkaren eftersom ett sånt uttalande kräver sin modifikation.
Mäter du med stickkontakt så innebär Zloop att L och PE i stickkontakt används och Zline att utgång märkt L(L1) och N(L2) används.. Mäter du däremot med vanliga prober så bestämmer du ju själv vilken prob du sätter var.

Gällande kompenserande faktor så avgör du själv. Du ställer nämligen själv in kompenseringen i instrumentet. Så på frågan, om instrumentet själv lägger på faktorn eller ej så är svaret: Det beror på vad du ställt in instrumentet med.


Lite off, men hur gör man för att skriva på ditt sätt Zloop eller typ m2?
Vilket värde på grup ...
Kategori: Mätteknik
emo
Johan Larsson skrev:
hej alla


jag skulle behöva mäta övertoner i en anläggning
har inget instrument för detta tyvärr

någon hon har koll på nått företag i Stockholm som kan mäta detta samt hjälp att analysera detta?

Problemet:

har en 400A canalis skena som jag belastar max 260A med nästan bara motordrift och som jag mins det och läst mej till ska man inte få några övertoner av det eller har jag fel?


har haft ute Schneider 2 gånger och vi har bytt några delar som går varmt (skarvarna) ca 60-70grader omgivnings temp max 25grader
han tycker det är jätte konstigt och tagit detta vidare till Frankrike men dom skyller på övertoner och att 250A kan motsvara 400A i övertoner......

det gick så varmt förra vintern att det blev kortis i en skarv


tacksam för svar eller om någon kan ha en idé om varför den går så varm
/Johan


Hej

Rekommenderar Beving www.beving.se
övertoner
Kategori: Mätteknik
emo
Electrum skrev:
Ja uschh...

Man är ju rent skräckslagen vid bara tanken ...

Jag brukar själv tänka, vid tillfällen då jag vid stress nästan hoppar över erforderlig kontroll, "Hur ska jag förklara detta.... för någon drabbad", om jag tar en genväg.

Barnet på förskolan i Östersund som dog av strömgenomgång ifrån en radiator som en elektriker hade kopplat in men struntat i koll av kontinuitet PE- utsatt del, brukar ofta komma upp i mina tankar.
Hur förklarar man sig för föräldrarna en sån gång ...?

Det är bra med tankeställare lite då och då.

Ju noggrannare man är med mätningar/kontroller desto nojigare blir man
Strömförande stängse ...
emo
Mikael Malmgren skrev:
Någonstans kan man förstå känslan som du fick... skönt att det inte var dit arbete men synd att någon skall skadas igen

Utredning pågår men konstigt att pressen varigt tyst?
Strömförande stängse ...
emo
I dag så frös min kropp till is! Mailet som ingen företagare vill få.
- Lars, det har hänt något i parken du installerade belysning förra året. En person tog tag i ett stängsel och fick en stöt och är nu på sjukhuset.

Längre ner stod det att det inte var min installation utan någon befintlig belysning som orsakat detta.

Men, jag läste bara dom första raderna innan jag vågade läsa vidare.

Hoppas allt gick bra för hon/han och att inget barn skadades.
Det var ett dagis och ett gunnebostaket som avgränsade till vårt parkprojekt.
Strömförande stängse ...
emo
13 är väl inte godkänt om det är infälld installation med diazed heller?
Säkra upp ekk 1.5 ti ...
Kategori: Elinstallationer
emo
Alexander N skrev:
  • 14 laddplatser varav 10 st har möjlighet att nyttja "dubbelboxar" (5st)
  • Lastberäkning behöv på något vi och helst automatisk såklart.
  • Lastbalansering kommer troligen inte behövas i dagsläget då det är så få som nyttjar det men måste finnas som en möjlighet att koppla på senare om det behövs.
  • Debitering direkt är inget krav utan kan föreningen avläsa mätarna så läggs detta till avgiften. Kan man få med ett enkelt debiteringssystem utan för stor kostnad så kan det vara värt att kolla på.
  • Dom har redan fått godkänt bidrag


Kollat med chargeamp och garo och väntar svar från några till... detta är verkligen en djungel
Lars, Något mer jag bör kolla eller förslag ?


Lars Blomkvist skrev:
Hej jobbar med projektering av laddsystem för elbilar. Det gäller att se till helheten och inte bara välja tillverkare.
Hur många laddplatser?
Lastberäkning?
Lastbalansering?
Debitering?
Ansöka till Klimatklivet?
Mm mm.


Som jag skrev. Vad behöver kunden?
Bara laddare eller ett system?
3 fas eller 1 fas?

Glöm inte typ B jfb, dom ingår oftast bara vid 3 fas. Läs på reglerna då Garo i tolkar på sitt sätt men det är du som ska tolka
Laddbox till elbilar ...
Kategori: Teknik
emo
Är det inte lättare att mäta förimpedansen?
Säkra upp ekk 1.5 ti ...
Kategori: Elinstallationer
Mer
Tid för att skapa sida: 0.47 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa