fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova

Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 04 apr 2018 09:10 #1

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Nu finns lamputtag i Schneider Exxact och Renova

>>> Onlinekatalog

Schneider-DCL-lamputtag2.JPG

Schneider-DCL-lamputtag.JPG
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund

Re: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 04 apr 2018 13:57 #2

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Jag tror nog att det kommer att dröja innan jag köper ett av den nya typen, "vanligt folk" har ju fortfarande problem med dom vi har nu hur ska det då inte bli när ännu ett nytt uttag kommer

Re: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 04 apr 2018 14:03 #3

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Vid nybyggnation bör man nog sätta den nya standarden.

Re: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 04 apr 2018 15:17 #4

• elmont
  • ( Användare )
  • Junior
Jag tycker att man ska fråga "kunden" hur denne vill ha det. Vore det uppenbara fördelar vore det en sak men när det i princip bara ställer till "problem" tycker jag att man kanske ska ha lite is i magen.
Ps
Det är flera andra fabrikat som har dom nya uttagen hos grossisterna tex Elko, Jussi, ABB mfl.
Och priserna jag sett är allt från just över 100:- till ca 500:-
Senast redigerad: 04 apr 2018 15:24 av elmont.

Re: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 04 apr 2018 19:27 #5

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Intressant! Undrar om det ingår en stickpropp till Exxact lika som till ELKOs lamputtag?

Ja, frågan är ju hur man ska göra vid nybyggnation. Kommer dom andra lamputtagen bli "förbjudna" att nyinstallera eller kommer dom kanske snarare utgå ur sortiment?

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 04 apr 2018 21:11 #6

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Den nya standarden blir tydligen "tvingande" först 2019-04-01 så än kan man köra på det gamla om man vill.

Re: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 05 apr 2018 07:59 #7

• Tobias
  • ( Användare )
  • Junior
Var går det att finna den information. Alltid bra med fakta när man ska diskutera /planera med kund
Doing fun stuff

Re: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 05 apr 2018 13:35 #8

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Jag skriver "tvingande" inom fnuttar för det är ju inte tvingande som i att det är lagkrav. Men om du avser att följa Svensk Standard så kan du inte installera de gamla lamputtagen efter 1a april 2019.

Ingvar Eriksson, SEK-aktuellt skrev:
Det är dock gott om tid att implementera de nya anslutningsdonen. Övergångstiden under vilken både gamla och nya typer av lampanslutningsdon kan användas sträcker sig ända till 1 april 2019. Det betyder dock inte att man behöver vänta till 2019 med att ställa om produktion eller projektering av elanläggningar, men från och med 1 april 2019 kommer den "gamla" standarden SS 428 08 31 dras in och nyinstallation och nyproduktion bör då ske med anslutningsdon som uppfyller
SS-EN 61995-1.

Artikeln på SEK: www.elstandard.se/nyheter/nyhet.asp?NewsID=1308659723
Annan tråd i ämnet på Fluxio: www.fluxio.se/forum/branschnyheter/21839...-lamputtag-2019.html
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund, Tobias

Re: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 07 apr 2018 21:07 #9

• Tommy
  • ( Användare )
  • Junior
Nu har jag aldrig varit i närheten av något av dessa nya uttagen men är jordningen numera en hona?
Spontant gillar jag utseendet men kommer nog bli smått galen när man ska kontinuitetsmäta, känns som man får ha en lamppropp med en lös fk till det..

Re: Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova 07 apr 2018 22:54 #10

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Vi håller på att färdigställa första villan nu med nya uttagen. Återkommer om hur kontinuitetsmätningen gick
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.79 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa