fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Ny dosdimmer från Eltako för LED
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Ny dosdimmer från Eltako för LED

Ny dosdimmer från Eltako för LED 04 nov 2016 20:34 #1

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Eltako har för ett tag sen släppt en ny dosdimmer och jag har testat den idag och blev glatt överraskad!

Den är utan nolla, specifikt för LED och klarar 4-200 W.
Inget nytt egentligen, förutom att det finns inställningskruvar för min. ljusnivå OCH dimningshastighet(!!!). Den ser ut ungefär likadant som Eltakos flaggskepp från förr när det var halogen man skulle dimra.

Kopplade den idag på 6 st SG Gyro och den dimrade dom PERFEKT! Från 5-100% (typ) och lika snabbt som förr med halogenspottar!
Jag ska testa sen om den dimrar lika bra på E27 och GU10.

Har kört Schneider electrics dosdimmer ett tag, men hädanefter så säger jag: "Schneider, släng dig i väggen!"

E13 770 54

www.eltako.com/sv/nedladdningar/flajers/...4.html?param%20=%201

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Följande användare (n) sa tack: Patrick Savinainen

Re: Ny dosdimmer från Eltako för LED 04 nov 2016 23:16 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag såg i senaste bladet ifrån elektroskandia att dimmax också hade släppt en dosdimmer som skulle kunna dimma precis allt ifrån 4W, och utan nolla.
Ja det var alltså deras egna skryt, jag har inte provat den själv än.

Men tack för tipset om eltakon, den ska jag prova nästa gång det är lämpligt.
Annars är den jag använder mest idag Eltako EUD61NPN-UC, så det kan vara intressant att kolla hur utvecklingen är på ens favvo-märke.
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Senast redigerad: 04 nov 2016 23:24 av Electrum.

Re: Ny dosdimmer från Eltako för LED 05 nov 2016 18:36 #3

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Jag är allmänt skeptisk till dosdimmrar utan nolla. Det är sådana som strulat mest förr åtminstone. Finns nolla i närheten så sätter jag alltid en som kräver nolla.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare (n) sa tack: Electrum

Re: Ny dosdimmer från Eltako för LED 05 nov 2016 18:40 #4

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ronnie Lidström skrev:
Jag är allmänt skeptisk till dosdimmrar utan nolla. Det är sådana som strulat mest förr åtminstone. Finns nolla i närheten så sätter jag alltid en som kräver nolla.

Jag har samma åsikt och erfarenheter.

Men det behöver inte hindra mig ifrån att åtminstone prova denna eltako (eller den nya dimmax'en).
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Re: Ny dosdimmer från Eltako för LED 05 nov 2016 21:23 #5

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Jag har testat både Dimmax, Eltako, Vadsbo och Schneider Electric dosdimrar både med och utan nolla och jag har aldrig funnit en dosdimmer som dimrat lika bra som denna Eltako-dimmern. Åtminstone inte på SG Gyro.

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Senast redigerad: 05 nov 2016 21:24 av Patrik Hedlund.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.24 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa