Strömskena istället för vanlig fönsterbänkskanal

11 maj 2015 13:05 #1 av Ronnie Lidström
Såg detta på Elfack i Göteborg förra veckan.



Man kan fritt bara jacka in uttag där man behöver som enkelt sen kan flyttas. Strömskenan finns i två versioner. En 16A samt en 63A där varje uttag har en dvärgbrytare/psa i sig.

Läs mer på www.kb-system.com

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2015 14:53 #2 av Joel Ingolf
Har monterat en del sådana i labbmiljö och det blev riktigt bra! Smidiga att montera och riktigt flexibelt för kunden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2015 15:09 #3 av Electrum
Vad kan prislappen ligga på, så där mellan tumme-pekfinger?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2015 17:08 - 13 jun 2016 17:04 #4 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2015 19:52 #5 av Marcus Johansson
Den där modellen har jag bara sett i reklamblad nån gång.
Den här modellen monterar vi på jobbet jag är nu och vi är inte direkt imponerade av den. Känns osäkert och hafsigt..
http://www.mainlinepower.com/countries/se/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2015 20:13 #6 av Jiiwas
Inte alls imponerad av den, det lilla jag har arbetat med den.
Jobbig att kapa. Med tanke på att kopparskenorna sitter löst i sina hållare och far fram och tillbaka när man kapar, så risk finns att de blir för korta.

Uttagsboxarna är rätt dyra, allra helst de med säkringar/personskyddsautomat.

Känns lite osäker eftersom man lätt får in ett finger i den och kommer åt spänningsförande delar. Inte så lämplig som FB-kanal då.

EDIT: Såg att det sitter nått plastskydd för öppningen så det är nog inte så farligt då. Men något osmidigt.


Tänket är bra, men produkten håller inte riktigt måttet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2015 03:32 #7 av Rikard Ågren
Hur monteras nätverksuttag i sådana tingestar?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2015 07:58 - 12 maj 2015 07:59 #8 av Ronnie Lidström
Datakablar dras ovanpå själva strömskenan (locket som bunktar ut) sen sätter man utanpåliggande datauttag som klickas fast på skenan på liknande sätt som eluttagen.

edit: På bilden så sitter ett datauttag näst längst till höger på den vita skenan. Jacken är riktade neråt

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2015 08:52 #9 av Olle Andersson
De säljer rätt så bra, finns lite överallt men sällan som fönsterbänkskanal.

De är för det första helt vansinnigt fula...

Jämför dessa två bilder och försök sedan intala er själva om att KB-systemet är en snygg installation:




Jag vill minnas att prislappen för KB-skenan ligger på dryga 1000kr per meter samt c:a 500kr för ett uttagsdon. Detta då bara materialkostnad.
Jag har för mig att en INKA kanal (fullt medveten om att bilden visar en Hager) bestyckad med uttag, monterad, inkopplad, provad och klar, ligger på c:a 1750kr/m... Men här får någon rätta mig om jag har fel.

Även distribution på ställen där estetik inte är det viktigaste. T.ex ovan undertak så är KB-skenan ett ganska dåligt alternativ.
Schneiders KBB-skena ligger på c:a 550kr per meter och uttagsdon på ungefär en hundralapp.
Terasaki köpte för inte allt så länge sen upp en Turkisk tillverkare av kanalskenor, dessa säljs för c:a 250kr per meter och uttagsdon för under hundralappen. Dessa ska tydligen ha stora referensprojekt i Europa men har inte slagit så hårt i Sverige ännu.

Nackdelen med Schneider och Terasaki är att de envisas än så länge med glassäkringar och har ännu inte tagit fram ett uttagsdon med automatsäkring eller PSA.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2015 08:55 #10 av Olle Edvinsson
Hej Paco,
Jag skulle gärna få veta mer om varför du känner så för Mainline.
Jag är Svensk generalagent för produkten och är väldigt intresserade av dina åsikter. jag nås enkelt på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Tack på förhand. Med vänlig hälsning / Olle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2015 09:55 - 01 jun 2015 09:55 #11 av Michell Martic
Hej Olle, kul att du begär återkoppling! :)

Ett uttag som installeras i era kanaler, ska detta anses som ett fast installerat uttag? Jag läste nämligen på hemsidan er:
"MAINLINE ÄR en innovativ strömskena som gör att vem som helst enkelt och säkert kan lägga till, ta bort eller flytta el- och datauttag längs."

Funderingen rörde enbart det faktum att mig veterligen så är det behörighetskrävande att installera fasta uttag och således står det inte vem som helst fritt att sätta dit ett uttag även om det verkar vara alldeles jätteenkelt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2015 14:53 #12 av Olle Edvinsson
Hej Michell,

I Mainline klassas skenan som fast installation och skall således kopplas in av behörig installatör. Uttagen klassificeras officiellt som adapter och är därmed ej en fast installation och kan läggas till - flyttas - tas bort av vem som helst.
Med vänlig hälsning / Olle
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jun 2015 15:42 - 01 jun 2015 15:44 #13 av Michell Martic
Tack Olle!
Du har stillat min nyfikenhet :lol:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2015 07:17 #14 av Marcus Johansson
Hej Olle och utsökta sent svar!
Det som vi känner oss minst bekväma med är när uttaget är på plats så sitter det inte riktigt tillfredsställande. Vi tycker oss ha monterat allt enligt anvisning.
Det sitter däremot något bättre i den utanpåliggande kanalen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.126 sekunder