fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Idag fick jag en stöt!
(1 visning) (1) Gäst

ÄMNE: Idag fick jag en stöt!

Re: Idag fick jag en stöt! 04 jan 2013 21:41 #61

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
  • LInjemontör, Starkströmselektriker
Om du jobbar på att bli bättre som yrkesman borde du verkligen ta till dig av vad folk skriver här inne och lugna ner dig och tänka innan du jobbar.

Det kanske är din egen "skuta" du bränner, men det finns garanterat någon annan som skulle tycka det var tråkigt om du fick flimmer och strök med pga att du stressade på ett onödigt jobb som likaväl kunde tagit 1minut extra.

Just det angående stötar, fick höra talas om en forskning på just ljusbågar , i Canada: De hade skickat ström genom leder på grisar. Och det var inget vackert resultat, även om man överlevde strömgenomgången fick man permantena skador som blev värre ju mer man blivit utsatt för dvs mer gånger med problem att tillexempel röra på arm osv. Något att tänka på.
/Linjemästare Karlsson
Senast redigerad: 04 jan 2013 21:45 av Tobias Karlsson. Orsak: blallllaaa

Re: 13 mar 2015 20:48 #62

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Idag fick jag mig en kyss (inte av en söt tjej, tyvärr), och så kom jag naturligtvis ihåg denna tråd.

Jag har klarat mig länge, helt utan sådana missöden sedan jag började som elektriker för 1,5 år sedan.

I min ungdom fick jag då och då stötar då jag meckade (privat) med allt möjligt med ström i.
Som svagströmare i några år så snittade jag nog med en elstöt per år, rätt klantigt faktiskt då jag såpass sällan rörde något 230V (eh 220V var det på den tiden )

Åhh, javisst. Jag fick ju mig en svag körare för någon månad sen, från nollsidan på en LED-driver, då jag inte fattade att nollan inte var ansluten i andra änden. Den stöten pirrade ganska svagt, drivern begränsade väl strömmen.

Men idag så var jag på rivning och jag hade varit jobbig med snickarna och rörmokarna och hållit på och slagit av strömmen för dom ett par gånger, mörkt och jävligt i en toa bredvid som dom jobbade i.

Och nu var jag klar med allt, fast jag tänkte att jag kopplar in strömmen till en nedpendlad lysrörsarmatur som fortfarande var kvar, så vi får lite bättre ljus i det rummet för det sista jobbet.
Så jag skulle bara skruva in en ubåt och ersätta strömbrytaren på kabeln som jag sen tänkte slänga upp på undertaket.

Jag vet inte alls vad jag lyckades nudda, jag tyckte att det endast var antingen nollan eller den andra tändtråden i kabeln som jag kan ha kommit åt, båda skulle ju vara strömlösa.
Men detta var en alltså en ganska rejäl smäll. Det darrade till ordentligt i handen.
Ett par minuter efteråt kändes det mest som att jag var lite chockad, kanske inte så mycket att bry sig om.
Men efter sådär 5-15 minuter efter så hade jag liksom en mycket svag domningskänsla i delar av handen.
Då funderade jag ett tag på om jag borde kolla upp mig.
Men jag kände absolut ingenting någon annanstans i kroppen, så till sist sket jag i det.

Och en halvtimme senare kändes det ingenting alls, och så har det varit sen under dagen.

Jag är ganska irriterad på mig själv. Jag har ju verkligen hela tiden jobbat under devisen att inte ta några onödiga risker (läs, "ta inga risker alls).
Jag bryter strömmen i hela huset, jag tar några tiotal meter promenad, jag släcker för alla på bygget osv, för att kunna jobba säkert. Men varför genade jag nu??? Helt jävla fuckin onödigt. Det var 5 meter bort till centralen, och snickarna skulle haft mörkt i typ 1 minut, den vilan kan jag väl unna dom.
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare (n) sa tack: Ivar Ryding

Re: 13 mar 2015 21:07 #63

• puttrix
  • ( Användare )
  • Junior
Electrum skrev:

Jag är ganska irriterad på mig själv. Jag har ju verkligen hela tiden jobbat under devisen att inte ta några onödiga risker (läs, "ta inga risker alls).
Jag bryter strömmen i hela huset, jag tar några tiotal meter promenad, jag släcker för alla på bygget osv, för att kunna jobba säkert. Men varför genade jag nu??? Helt jävla fuckin onödigt. Det var 5 meter bort till centralen, och snickarna skulle haft mörkt i typ 1 minut, den vilan kan jag väl unna dom.

Även om det inte finns några ursäkter eller bra anledning till att gena så tror jag nog att du långt ifrån ensam.
Jag själv har tappat räkningen på mina fadäser.
För övrigt så har du ju en bra inställning eftersom du inte "tolererar" misstag.
Senast redigerad: 13 mar 2015 21:08 av puttrix.

Re: 14 mar 2015 09:13 #64

Mitt råd är att ändå kolla upp sig även om man inte känner något!
Man kan behöva behandling även om man inte känner något själv, det kan komma en ganska bra stund efteråt (upp till någon dag)
Följande användare (n) sa tack: Michell Andersson

Re: 14 mar 2015 10:54 #65

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Du borde ABSOLUT åka in och få taget ett EKG, blodprov samt få dokumenterat det här med domningen i handen.

Anledningen till att du ska ta ett EKG, eller flera egentligen, är för att du kan ha kammarflimmer utan att du känner det. Drabbar flimret förmaken så känns detta oftast tydligt, men det behöver inte vara ett akut tillstånd. Har du däremot ventrikelflimmer så märker du kanske inget förrän det är försent. Och detta kan komma dagar efteråt. Normalt gör det inte det, men möjligheten finns.

Anledningen till att du ska ta blodprov är för att strömmen genom kroppen oftast går till större del genom dina ådror och nerver. När strömmen går genom ådrorna så är risken stor att ett antal blodplättar spricker och därmed koagulerar i ådrorna. Det finns alltså en risk för proppar. Kan man dock upptäcka detta med blodprov, genom att konstatera förhöjda nivåer av trombocyter, kan man tillfälligt få blodförtunnande för att inga komplikationer ska uppstå.

Gällande dokumentationen så är det så att en nervskada kan vänta med att visa sig till långt senare. Vill du att försäkringskassan ska ge dig ersättning om problem uppstår längre fram så är det en god ide att ha dokumenterat detta som en eventuell arbetsskada.

Och ovanpå allt detta så är du skyldig dina närstående att kontrollera detta så de inte behöver oroa sig. Tänk så är du en av de få som faktiskt får ventrikeltakykardi dag tre efter en strömgenomgång?
Senast redigerad: 14 mar 2015 12:40 av Michell Andersson. Orsak: Rättning av stavfel
Följande användare (n) sa tack: Tomas Karlsson, puttrix, Ivar Ryding, Marcus

Re: Idag fick jag en stöt! 14 mar 2015 17:28 #66

• Jan Wahlberg
  • ( Användare )
  • Junior
  • Allmän Behörighet ABL
As above + att det kan komma bra mycket senare, som Michell säger.

www.regionorebrolan.se/sv/uso/forskning/...-ge-skador-pa-sikt-/

tidningenelektrikern.se/elektrikern/2012...bbar-efter-lang-tid/

tidningenelektrikern.se/elektrikern/2015...n-om-stromgenomgang/

Vi körde en utbildning om det här på jobbet, var Anna Blomqvist som nämns i "Elektrikern" som pratade.
Visserligen var hon högt över vår nivå, hon borde ha kört detta för personalen på akuten istället, men var ändå en skaplig ögonöppnare för många.
Senast redigerad: 14 mar 2015 17:39 av Jan Wahlberg. Orsak: hittade 3 länken
Följande användare (n) sa tack: Tomas Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 14 mar 2015 18:41 #67

Frågan är hur känt och använt detta är inom sjukvården. Har själv inte råkat ut för några större incidenter mest pga att jag inte jobbar med installationer eller under press. Men har några ggr varit med där andra drabbats ganska allvarligt och då var det förvånande hur lite det togs på allvar vid mottagningen.

Re: Idag fick jag en stöt! 14 mar 2015 21:23 #68

• Marcus
  • ( Användare )
  • Senior
Här kommer lite dokument som är jag tycker är intressanta...
Bilagor:
  • Bilaga Denna bilaga är dold för gäster. Logga in eller registrera dig för att se det.
  • Bilaga Denna bilaga är dold för gäster. Logga in eller registrera dig för att se det.
Senast redigerad: 14 mar 2015 21:24 av Marcus.

Re: Idag fick jag en stöt! 15 mar 2015 06:10 #69

• Jan Wahlberg
  • ( Användare )
  • Junior
  • Allmän Behörighet ABL
"Hushållsström är ju inte farligt" som en känd läkare sa...

Re: Idag fick jag en stöt! 16 mar 2015 20:02 #70

• Billan
  • ( Användare )
  • Junior
  • "Din vän i mörkret"
Sist jag var inne på akuten för att kolla pumpen efter kyss så fick man sitta i väntrummet 45 min innan man fick träffa läkare, Och fick då frågan om det var "högspänning eller lågspänning" jag blivit utsatt för. När jag svarade lågspänning så himlade han bara med ögonen och suckade; "okej då, vi kan väll ta ett EKG då om du vill" sen lämnade han rummet.

Re: Idag fick jag en stöt! 13 okt 2017 21:10 #71

En bekant råkade i somras ut för strömgenomgång pga en felaktig elstängselapparat. Jag har ännu inte fått tillfälle att undersöka den själv, men av hans berättelse att döma så misstänker jag genomslag i transformatorn, kanske pga åska, med påföljd att den skickar ut nätspänning på stängslet.

Någon månad senare fick han hjärtproblem - troligen någon form av hjärtflimmer, blodtrycksfall mm - och blev inlagd på sjukhus för observation några dagar. Vid det tillfället tänkte han inte på missödet med stängselapparaten, men så här i efterhand kan man fundera på om det kanske finns ett samband ändå. Det kanske borde nämnas för läkaren vid nästa återbesök.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Idag fick jag en stöt! 17 okt 2017 11:00 #72

• Niklas
  • ( Användare )
  • Färsking
Fick en rejäl strömgenomgång för typ 1 år sedan.

Satt på knä på en maskin som var jordad. Har aldrig gjort så ont innan när jag fått en stöt. Ringde vårdcentralen, Sköterskan sa, nä det behövs nog inte, men jag skall fråga läkaren.

Läkaren sa till att jag skulle komma in. När jag kom till läkaren visade det sig att jag hade olika blodtryck i armarna, varpå jag fick åka till akuten.

Där såg de att ett muskelnedbrytningsvärde var högt, fick vara kvar ett par timmar. Efter det så fick jag åka hem ifall jag lovade att åka på morgonen för att se att värdet hade minskat.

Detog även EKG på båda ställena.

Det var avklippta trådar som inte användes som jag stött i. Så lita inte på avklippta trådar. Hade mätt allt annat utom de avklippta.

Re: Idag fick jag en stöt! 26 jan 2018 07:17 #73

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ja igår var det dags igen.

Slarv och strunta i att kontrollmäta var anledningen.
Tänkte fel (eller för snävt kanske) och antog att manövern till belysningen (DALI och någon kontaktor) bara försörjde detta, och de 3 andra faserna endast belysning.
Men nej då, även lite belysning satt givetvis på det jag tänkte som manöver.

En mindre pärla blev det, lite sedvanligt "darr".
Ingen sån där rejäl kyss som man känner av en stund efteråt.

Det skulle vara intressant att få veta hur många mA som det gick genom en. Jag tvivlar mycket starkt på att jag skulle ha löst en JFB igår.
Ja det satt ju JFB, som inte löste ... när jag tänker efter.
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
Senast redigerad: 26 jan 2018 07:24 av Electrum.

Re: Idag fick jag en stöt! 26 jan 2018 15:18 #74

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Du får sluta grubbla över egenkontrollprogram när du installerar!

Re: Idag fick jag en stöt! 26 jan 2018 16:11 #75

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
*LOL*

Re: Idag fick jag en stöt! 07 feb 2018 14:32 #76

• Matte
  • ( Användare )
  • Färsking
Åkte på min första kyss igår då. Satt och monterade upp ett par brytare med dimmer hos en kund som nyss kom hem, avbröt arbetet för att hälsa och svara på några frågor han hade. Fortsätter arbetet och får mig en kyss in i baksidan av handen och ramlar på arslet.

Då hade kunden tydligen gått ner till centralen och fällt upp säkringen. Enda säkringen som var nere, och tydligen ville han ha igång internet..

Åkte in och tog alla prover, men det gick rätt bra.
Senast redigerad: 07 feb 2018 14:34 av Matte.

Re: Idag fick jag en stöt! 07 feb 2018 14:41 #77

Glömde du låsa säkringen?
El & styrkonstruktör

Re: Idag fick jag en stöt! 07 feb 2018 14:58 #78

• Matte
  • ( Användare )
  • Färsking
Klantigt nog, ja. Rummet till centralen var dock låst, och endast kunden och vi hade nyckeln, så tänkte att det var tillräckligt. Men men, man fick lära sig en liten läxa i alla fall.
Tid för att skapa sida: 0.45 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa