fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Idag fick jag en stöt!
(1 visning) (1) Gäst

ÄMNE: Idag fick jag en stöt!

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 17:43 #41

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Ja, idag fick jag en lite strömgenomgång från höger hand till vänster handled.
Pysslade i en Hager Gamma plåt och skulle bygla från en säkring utanför JFB på översta skenan till ett relä på den fjärde DIN-skenan.
Tog en EXK 3G1,5 och skala upp 1 dm i varje ände och klippte gul/grön och brun. Höll i varsin hand och tog den vänstra änden och tryckte mot skruven på säkringen och kände då hur det kittlade till lite vid handleden. Då hängde jordtråden som jordar centralkåpan där och nuddade vänster handled och i höger hand höll jag i tråden som jag då upptäckte att jag hade råkat skada isoleringen på lite med kabelsaxen. Gick alltså genom hjärtpartiet.

Eftersom att det bara kändes som en kittling och ingen riktig j*vel som det brukar kännas så blev jag inte så himla rädd, men åkte och kollade mig för säkerhetsskull. Såg bra ut.

//Patrik

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Senast redigerad: 05 sep 2012 17:46 av Patrik Hedlund.

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 18:47 #42

• Martin
  • ( Användare )
  • Expert
  • Installationselektriker på medelstora jobb mm
Tog du EKG?

Både akuten och hälsokollen rynkade knappt på ögonen när man sa att man har fått sig ett par jävlar. Fick inget EKG. Dock fick jag ett en tid senare i ett helt annat skede.
42

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 18:57 #43

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Blodtryck, blodprov, EKG och div. kontroller av rörelse och muskler och dyl.
De sa att de kunde ha mig kvar på övervakning och göra ytterliggare EKG efter några timmar, men det kände jag inte att jag orkade. Fick sitta kvar på rummet och vänta på läkaren efter EKG:t och det dröjde två timmar så var ganska trött och svinhungrig så ville bara hem då.

Kan ju säga att jag skulle inte vilja springa där varje gång man fått en liten stöt.

//Patrik

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 19:55 #44

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Om du får ström så ofta att sjukhusbesöken blir jobbiga så kanske du ska se över dina arbetsmetoder
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare (n) sa tack: Tobias Karlsson, Johan Svensson

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 20:27 #45

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Ronnie Lidström skrev:
Om du får ström så ofta att sjukhusbesöken blir jobbiga så kanske du ska se över dina arbetsmetoder

Hur många ggr hade du varit på sjukhusbesök, sa du?

//Patrik

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 20:30 #46

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
  • LInjemontör, Starkströmselektriker
Han kanske inte jobbar fel med ams =)
/Linjemästare Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 20:37 #47

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Kanske.

Men ibland är det svårt att felsöka utan spänning.

//Patrik

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 20:39 #48

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
AMS betyder ju att man jobbar säkert med spänning =)
/Linjemästare Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 20:43 #49

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Ja, det har du ju rätt i. Arbete Med Spänning.

//Patrik

Re: Idag fick jag en stöt! 05 sep 2012 21:09 #50

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Patrik Hedlund skrev:
Ronnie Lidström skrev:

Hur många ggr hade du varit på sjukhusbesök, sa du?

//Patrik

Jag behöver aldrig besöka sjukhus för jag gör aldrig fel
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare (n) sa tack: Tobias Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 17 dec 2012 19:00 #51

• Lars Engblom
  • ( Användare )
  • Junior
  • Linjemontör
En arbetskompis, han som har längsta erfarenheten berättade en historia för mig förra veckan. Hans förra arbetskamrats far, städade i ett transformator/frånskiljar hus i Kristinestad, var kanske 80 tal, då kvastskaftet nuddade en av 20 kV skenorna och mannen fick en stöt, han klarade sig men åkte hem för dagen efter denna chockerande upplevelse. Dagen efter dog han, förmodligen av hjärtskador som aldrig uppdagades.

En annan arbetskamrat bara 2 år äldre en mig fick sig en ordentlig kyss av blixten förra sommaren då vi felsökte en 20 kV linje en dag med åskväder. Han fick sig då han stod invid en frånskiljarstolpe, förmodligen höll han på att låsa upp den för att slå i strömmen tillbaks då vi har hittat förgreningen med felet. Han minns inget men låset med nyckelknippan hängde fortfarande i handtaget.
Vi skickade iväg honom med ambulans och han fick va på övervakning på sjukhuset ett dygn, men hade inga fel.
Åskvädret var långt borta och vi har kört på tills åskan närmat sig oroväckande nära. Och vid just frånskiljarmanövreringar brukar vi inte nästan alls tänka på det om nu inte åskan befinner sig rakt ovanför. Denna händelse gav en ganska mycket mer respekt för åska, är inte så trevligt då man får ett telefonsamtal att han träffats. Sen då vi höll på att byta transformatorn som small fick man små smällar på fingrarna då man började höra åskan väldigt långt borta, lagom obehagligt.

Re: Idag fick jag en stöt! 01 jan 2013 19:41 #52

Själv snittar jag säkert 8 strömgenomgångar per år (har jobbat 3år)

p.g.a att jag är så otroligt arrogant

Får nog ha detta som ett nyårslöfte

Re: Idag fick jag en stöt! 01 jan 2013 22:18 #53

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
Niklas: Kanske dax att ändra arbetsätt eller yrke...
/Linjemästare Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 02 jan 2013 11:07 #54

Må så vara. Man lär sig så länge man lever

Re: Idag fick jag en stöt! 02 jan 2013 16:43 #55

Niklas Karlsson skrev:
Må så vara. Man lär sig så länge man lever

Men man kanske inte lever länge nog om de fortsätter så..
Följande användare (n) sa tack: David olsson, Tobias Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 03 jan 2013 20:47 #56

• Emil Eppellepptikkern
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Installationare/Service på Industri
Ja attityden måste ändras!! 8 strömgenomgångar per år är helt galet!! Har du ingen familj, vänner eller nån som skulle sakna dig Niklas? Känns ju som att du har dödslängtan.
Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting.

Re: Idag fick jag en stöt! 03 jan 2013 21:44 #57

Dödslängtan, håll i hästarna?

Arbetar ni aldrig i fastigheter med jfb?
jag talar om strömgenomgångar mellan handen och armbågen och mellan fingrarna
inte förbi hjärtat eller tills huden börjat smälta:smack:

Återigen! Jag hyllar inte min arrogans eller klumpigheter?

Re: Idag fick jag en stöt! 04 jan 2013 11:23 #58

Niklas Karlsson skrev:
Dödslängtan, håll i hästarna?

Arbetar ni aldrig i fastigheter med jfb?

Återigen! Jag hyllar inte min arrogans eller klumpigheter?

Så din klumpighet till trots så kan du säkert säga att de strömgenomgångar du haft, eller ännu hellre kommer ha, så har det inte/kommer inte passera hjärtat? Det är ju inte direkt så att en strömgenomgång blir ofarlig bara för att den inte passerar hjärtat.
Sen arbetar nog många i fastigheter med jordfelsbrytare, men om man är så klumpig att man glömmer bryta, låsa och spänningslöshetskontrollera så lär man väl inte komma ihåg att först kolla om det sitter jfb....

Nä, du hyllar inte din klumpighet. Men du försvarar den. Det är illa nog.
Lite utbildning och nya rutiner på ditt företag hade nog inte skadat. Annars blir det nog nån som snart får flytta till en etta med jordvärme.
För ska vi vara riktigt ärliga så är det inte klumpighet. Snarare lättja eller brist på respekt till följd av dålig utbildning.
Behörighet AB
Senast redigerad: 04 jan 2013 11:27 av Johannes Hammarstedt.

Re: Idag fick jag en stöt! 04 jan 2013 18:44 #59

• Emil Eppellepptikkern
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Installationare/Service på Industri
Det går alltid att bryta spänningen! Inget jobb är så viktigt att jag skulle betala med mitt liv för att jobbet ska bli klart en timme tidigare eller att jobbet får skjutas på en dag eller två.

Så här får du inte resonera!

rbetar ni aldrig i fastigheter med jfb?

Har vart med om gamla jfb som inte löser ut eller klarar av utlösningsvillkor.

Min sambo är sjuksköterska och tar över här:

Vid strömgenomgång via hand eller andra delar av kroppen, kan det om personen i fråga har otur drabbas av nekros, det innebär att när stöten tränger in genom kroppen så slits celler i sönder och går i nekros (nekros betyder död vävnad). Den vävnaden som dör kan aldrig läka igen. Därav kan även nervändar förtvina och känsel i händer blir försämrad. Innan nekros uppstår ischemi= syrebrist vid kraftig sådan kan nerver skadas och bestående skador uppstå för resten av livet. detta kan vara ytterst smärtsamt. I värsta fall blir alltså resultatet av ischemi -> nekros

Om du har otur leder strömstöten upp till hjärtat och påverkar hjärtrytmen vilket kan skapa en oregelbundenhet (som oturligt nog kan märkas när det är för sent det är inte alltid man känner av det). Pulsen kan då börja flimmra = slå fort till slut klarar hjärtat inte av impulsen och den hastiga rytmen och hjärtat stannar. Det man gör vid en kraftig elstöt är att det kopplas EKG och kontroller görs av hjärtrytmen har då hjärtrytmen rubbats kan man medicinera eller så får man defibrillera.......detta skall helst göras av en läkare....inte av en el kollega som leker med kablarna

var rädd om dig man kan ta risker ibland som man inte vet om, just för att ingen talat om det!!!
Den som aldrig gör fel, gör oftast ingenting.
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund, Jürgen

Re: Idag fick jag en stöt! 04 jan 2013 20:19 #60

Jag känner att folket på forumet blir lite hetsiga nu

Utbildning inom företaget, även min gymnasiala utbildning har markerat starkt på säkerhet och kännedom av faror såsom strömgenomgångar, ljusbågar osv. osv. så jag är inte omedveten om att det är ett barnsligt/lat/odugligt beteende att ej ha respekt för det. Men man kan inte begära att chefen lr kollegerna ska hålla än i handen man jobbar trots allt självständigt.

Det är ju min egen skuta jag skulle sänka om det går snett, utsätter ALDRIG personer i min omgivning för fara.

Glöm inte att jag alltid strävar efter att bli bättre som yrkesman varje dag, det inkluderar även min säkerhet. Jag har helt enkelt inte landat i min lugna yrkesroll än. Jag är killen som springer 15sekunder snabbare för att hämta klammer men får vända för att jag glömt pluggen

Trevlig helg på er!
Tid för att skapa sida: 1.13 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa