fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Idag fick jag en stöt!
(1 visning) (1) Gäst

ÄMNE: Idag fick jag en stöt!

Re: Idag fick jag en stöt! 19 sep 2011 17:49 #21

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
  • LInjemontör, Starkströmselektriker
Låter som era chefer tänker sunt vad gällande personalpolitiken Svenne.
/Linjemästare Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 20 sep 2011 16:03 #22

Känns som överkurs att åka in till akuten bara för att man får lite ström?

Som att snickaren åker in varje gång han skär sig lite med kniven, eller hamrar sig på tummen

Re: Idag fick jag en stöt! 20 sep 2011 17:26 #23

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Haha Simon, du får vara försiktig med vad du säger på ett elyrkesforum.. att jämställa ett litet skärsår med en strömgenomgång/stöt kan ge svindlande konsekvenser!

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Idag fick jag en stöt! 20 sep 2011 19:47 #24

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
Bra jobbat Simon, du har verkligen förstått allvaret med ström när du jämnställer det med en rispa i fingret från en kniv.
/Linjemästare Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 28 feb 2012 19:19 #25

• Martin
  • ( Användare )
  • Expert
  • Installationselektriker på medelstora jobb mm
Väcker tråden till liv lite.

Fick nog min första kyss vid runt 1 års ålder. Finger i ljusstake var inte smart.
Har under årens lopp fått en och annan kyss fast räddast var jag nog när jag höll på att lyfta två st fulladdade bilbatterier i luften. såg hur gnistorna hoppade mer eller mindre i luften.

Har nog borrat av ett 10 tal kablar, stigare till lgh är det vanligaste. Kabelsökaren hittade de inte (för djupt). Vet inte redigt hur man känt av det då borrmaskinen är skyddad så pass och säkringarna löser så antar det har varit lugnt.

Har klippt 2 kablar i mina dar med avbitare. Litade blint på att voltpennan och personen som slagit av brytaren tog rätt. Höll i den isolerade delen så bör ha varit lugnt.

En annan kollega klippte en kabel med avbitaren vid en sanering. Vi hade gått och mätt på kabeln med voltpennan säkert 10m och i änden med spänningsprovare. Detta under flera dar då vi inte visste vart den kom ifrån eller om det låg någon styrd historia. Visade sig att kabeln var av på mitten och var givetvis hel där han klippte. Han fick sig en ordentlig kyss men vägrade åka in till sjukhuset.

Fick med en redig jäkel för ett tag sedan. Felsökte en Plasma tv. hade bytt ett par kondensatorer och tv gav lite mer liv. Man råkade komma emot en kylfläns som var spänningsförande. Fy satan vilken kyss och kände musklerna krampade. Åkte upp en sväng till sjukhuset. EKG såg fint ut enligt vad de sa.

Har nog fått EKG test 3 gånger under mina år. Även en helundersökning i samband med en bilolycka (3 volter) Elektriker skämt

Har haft slag över hjärtat ett par gånger och ont i huvudet lite då och då. har ett duktigt jack i huvudet från något jag inte kan minnas varifrån.

Blir väl snart in och kolla alla värden igen och se hur fina kurvor man har nu.
42

Re: Idag fick jag en stöt! 28 feb 2012 20:46 #26

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
Låter som du borde åka in och kolla arbetsEKG och vanligt EKG under en längre tid, hjärtat kan ju så normalt under den minut som de kollar det och sedan göra några extra slag när de slutat med undersökningen.
Det finns en anledning till varför man ska kollas upp under ett dygn när man fått strömgenomgång.
/Linjemästare Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 09:13 #27

Jag eldade upp en skruvmejsel en gång. Kanske fick jag en stöt också. Det bara small och jag vaknade upp en och en halv meter bort.
Skulle montera ett anslutningsdon för nollan på PEN-skenan på LSP-sidan i en transformator med isolerade skenor.
Det var inte jättetrångt men precis bredvid gick en utgående 240 avsäkrad 315A.
Det som hände var att när jag böjer mig fram och skall sätta dig anlutningsdonet så smäller det bara.
Jag vaknar som sagt upp raklång på backen en och en halv meter bort, och funderar på vad fan som hände.
Känner att det svider på händerna och tänker att nu jävlar får man be nån annan torka sig i arslet resten av livet.
Men även om jag var sotsvart långt upp på armarna så hade händerna klarat sig och fingrarna gick att röra på.
Fiskar upp mobilen och ringer en kollega som kommer och kör mig till vårdcentralen där dom blir helt ifrån sig och skickar mig med ambulans till sjukhuset.
Väl framme får jag dropp och EKG och man konstaterar när jag legat nån dag att det inte är nån större fara med mig.

Anledningen till att detta kunde hända är rätt så skrämmande.
Det 240:in som gick in bredvid var inte så gammal. När man intstallerat den så hade man fått fel fasföljd varpå man var tvungen att skifta faser. Då i och med att fasskenorna i trafon låg på höjd så blir alltid en fas för kort när man skiftar.
En montör hade då skarvat den korta fasen och krymp på en slang. Bara det att den slangen han krympte på var nåt han sparat från en högspänningsskarv så den var halvledande...
När jag kom, glad i hågen och skulle montera min klamma och råkade toucha den halvledande skarven med skruvmejseln(oisolerad) när jag skruvade så blev det obra.
Jag är rätt glad att jag sitter här idag faktiskt.
Behörighet AB
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 12:14 #28

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
Ouch låter inte alls som en rolig upplevelse, tur att det gick så bra som det gick Johannes!

Inte helt ovanligt, tyvärr, att folk har tagit hspmatriel till lsp, har kollegor som också lärt sig den hårda vägen vad halvledande matriel är...
/Linjemästare Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 12:42 #29

Låter ju riktigt otäckt att det kan bli på det viset!

Blev det någon uppföljning ang det felaktiga materialvalet?
El & styrkonstruktör

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 12:56 #30

Rikard Ågren skrev:
Låter ju riktigt otäckt att det kan bli på det viset!

Blev det någon uppföljning ang det felaktiga materialvalet?

Det här var ganska många år sen nu och vad ska man säga. Det var ingen på företaget(förutom jag) som var direkt intresserad av att anmäla om man säger så...
Jag visste inte lika mycket då som jag gör nu. Så det hela tystades ned av vd:n på företaget. Hade det hänt idag så hade jag definitivt agerat annorlunda och stått på mig.
Behörighet AB
Senast redigerad: 29 feb 2012 12:57 av Johannes Hammarstedt.

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 13:54 #31

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
Detta är något alla borde tänka på som är inne i kabelskåp, att det kan vara ledande matriel som är använt i tron att det är isolerande.
/Linjemästare Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 13:58 #32

Tobias Karlsson skrev:
Detta är något alla borde tänka på som är inne i kabelskåp, att det kan vara ledande matriel som är använt i tron att det är isolerande.

Just därför ville jag att detta skulle komma till elsäkerhetsverkes kännedom.
Så att dom om dom bedömt det nödvändigt, kunde gått ut med en rekommendation till alla som jobbar med att skarva både HSP och LSP att kasta allt öveblivet material från skarvsatserna.
Behörighet AB

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 14:23 #33

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Är hsp kablar halvledande? Ge mig lite mer information..
Helt novis inom det området. Skulle vara intressant med 2veckors praktik inom det området...

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 19:24 #34

Richard skrev:
Är hsp kablar halvledande? Ge mig lite mer information..
Helt novis inom det området. Skulle vara intressant med 2veckors praktik inom det området...

Delvis, det är ett halvledande skikt i dom.
Är lite speciellt men roligt att jobba med högspänning.
Tar avsevärt längre tid att göra en HSP-skarv jämfört med LSP.
Detsamma med ändavslut.
Behörighet AB

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 20:14 #35

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Varför vill man ha ett halvledarskikt i högspänningskablar?
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 20:36 #36

Ronnie Lidström skrev:

Det är väl egentligen inte halvledande utan bara ledande.
Halvledande är nåt som hänger kvar iom att de gamla gubbarna sa det.
Man har ett yttre och inre ledande skikt för att jämna ut spänningen i kabeln mot pexen och skärmen.
Det är väl den bästa förklaringen jag kan ge.
Vill man gå i i detalj på det så får man nog fråga nån elektroingenjör eller nåt
Behörighet AB

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 20:48 #37

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
Mailade just Ericsson och frågade.
Får se om man får något svar eller inte, ska bli spännande.
/Linjemästare Karlsson

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 21:10 #38

Ronnie Lidström skrev:

Det kallas även fältutjämnande skikt, dvs det ska se till att elektriska fältstyrkan i övergången mellan tex ledarisoleringen och luft inte blir så stor att det sker glimning eller små överslag som skadar och bryter ner isoleringen. Det hela bygger på att olika material har olika egenskaper dielektriskt, dvs materialberoende konstanter.

Man kan jämföra med det som många kanske känner till med hur lätt man kan få gnistor och urladdningar vid vassa spetsar i förhållande till trubbiga ändar eller kulor. Ledande skiktet ser helt enkelt till att övergången mellan ledarytan och omgivningen beter sig lite mer som "trubbiga ändar eller kulor".
Följande användare (n) sa tack: Ronnie Lidström

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 21:19 #39

• Peder Myrne
  • ( Användare )
  • Senior
Hittade en fin bit krympslang som blivit över från ett jobb som Eon ES gjorde för några år sedan i vårat HSP-ställ. Men den visade sig vara ledande, så den får nog ligga på hyllan och samla damm ytterligare några år....

Re: Idag fick jag en stöt! 29 feb 2012 21:27 #40

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
Peder Myrne skrev:
Hittade en fin bit krympslang som blivit över från ett jobb som Eon ES gjorde för några år sedan i vårat HSP-ställ. Men den visade sig vara ledande, så den får nog ligga på hyllan och samla damm ytterligare några år....

Släng skiten så slipper du "göra" bort dig den dagen du inte har krympslang....
/Linjemästare Karlsson
Tid för att skapa sida: 0.84 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa