fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Strömförande lyktstolpar på lekplats!
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Strömförande lyktstolpar på lekplats!

Strömförande lyktstolpar på lekplats! 15 aug 2016 17:23 #1

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Ett barn blev medvetslös och fick föras till sjukhus efter att ha fått ström på en lekplats!

na.se/nyheter/kumla/1.4172434-barn-medve...oppen-pa-ny-lekplats

Några idéer på vad som gått fel? PEN-ledare som lossnat?
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 15 aug 2016 18:17 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Nåt sånt. Jag hoppas det går att hitta en orsak att dra lärdom av. Kanske bör inte stolpar i en lekpark matas med TN-C om så är fallet. Det är ju skillnad på stolpar i mittremsan på en motorväg.

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 15 aug 2016 18:23 #3

Stolparna kanske skulle utföras i kompositmaterial
El & styrkonstruktör

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 15 aug 2016 19:21 #4

• Odd Hedberg
  • ( Användare )
  • Junior
Inte kolfiberkomposit väl?

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 15 aug 2016 19:29 #5

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ronnie Lidström skrev:

Hmmm, nyanlagd lekplats samt fel på flera stolpar.

Jag tror tyvärr att det har varit framme något stolpskott som kopplat ...

Jag önskar att ESV kunde återkalla behörigheter när det så tydligt bryts mot regler (i detta fall regler om kontroll före idrifttagning).
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 15 aug 2016 22:05 #6

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Electrum skrev:
Ronnie Lidström skrev:

Hmmm, nyanlagd lekplats samt fel på flera stolpar.

Jag tror tyvärr att det har varit framme något stolpskott som kopplat ...

Jag önskar att ESV kunde återkalla behörigheter när det så tydligt bryts mot regler (i detta fall regler om kontroll före idrifttagning).

Nylagt lekplats ja.. Men är det säkert att stolparna är nya? Kan ju vara gamla stolpar/matningar? Någon som vet mer får gärna berätta!
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 16 aug 2016 06:13 #7

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Här står det att det är gamla lyktstolpar i en nyanlagd park, precis som du Ronnie skriver att det kan vara.
www.expressen.se/nyheter/barn-medvetslos...ck-stot-i-lekparken/
Men även här står det att det var fel på flera stolpar.

Så jag tror fortfarande på att det är något slags inkopplingsfel. Ty det lär ju inte inträffa samma fel nästan samtidigt i flera stolpar. Och kom felen utspritt över tiden torde de ha märkts långt tidigare, antar jag.

De kanske bytte till LED-armaturer på stolparna i samband med ombyggnaden av lekplatsen, och klantade till det.

Någon här som har närmare kontakt med ESV? Som kan förhöra sig om det har hittats någon anledning?
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
Senast redigerad: 16 aug 2016 06:14 av Electrum.

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 16 aug 2016 11:21 #8

Jag är boende i Kumla (dock inte i det aktuella bostadsområdet) så jag tog vägen förbi lekparken i morse och såg direkt något misstänkt. Jag hade inte kameran med mig, och inget media har visat någon bild på en hel lyktstolpe, men jag ska försöka förklara: Högt upp i varje lyktstolpe (vilket förklarar att tekniker nu funnit flera strömförande stolpar) sitter ett blomsterarrangemang. Det ser ut som en balkonglåda som går i cirkel runt hela stolpen. Parkförvaltningen brukar göra liknande utsmyckningar lite varstans, och jag kan inte tänka mig att de konsulterat nån elektriker först. Kan det vara så enkelt att de dragit i för långa skruvar så att skruven går in i kabeln? Stolpen är mycket smal just där blommorna hänger, så risken att träffa kabeln är ganska stor.

Lyktorna tänds med centralt ljusrelä, så det är normalt strömlöst när barn leker där. Olyckan skedde dock 21:30.
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg, Electrum

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 16 aug 2016 22:40 #9

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ja det kan verkligen vara en orsak.

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 16 aug 2016 23:25 #10

Om en skruv har gått in i kabeln och stolpen är jordad,är det knappast någon fara.

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 17 aug 2016 06:13 #11

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ja det är ju sant. Är det rätt gjort så ska ju stolpen ändå inte kunna bli strömförande utav ett sånt enkelfel.

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 17 aug 2016 07:34 #12

Först och främst och tack och lov: Pojken har återfått medvetandet, är hemma från sjukhuset och har t o m talat med pressen. Nerikes Allehanda

Den andra lokaltidningen har två nya bilder i sin uppföljning, och där ser man lyktstolpar i sin helhet, med blomkorgar och allt, så jag slipper åka och fota. Sydnärkenytt

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 17 aug 2016 11:47 #13

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Märkligt att de i Måndags kunde konstatera att flera stolpar är strömförande men att de ännu inte idag kunnat hitta felkällan.

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 17 aug 2016 12:25 #14

Enligt artikeln i Sydnärkenytt drabbades även en flicka av strömgenomgång men uppsökte inte sjukhus???
El & styrkonstruktör

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 17 aug 2016 14:58 #15

• Tobias
  • ( Användare )
  • Junior
Bo Siltberg skrev:
Märkligt att de i Måndags kunde konstatera att flera stolpar är strömförande men att de ännu inte idag kunnat hitta felkällan.

Ja det är lång tid men som sagt, polisens utredare är de som leder det hela. vad har utredarna för elkompetens?
Kanske kan vara så att de elektriker som är där och assisterar ska visa och informera utredarna under deras felsökning. och då kan det fasen ta tid.
Doing fun stuff

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 17 aug 2016 15:35 #16

• Olle Andersson
  • ( Användare )
  • Senior
  • El-Konsult
Tobias skrev:

Kanske kan vara så att de elektriker som är där och assisterar ska visa och informera utredarna under deras felsökning. och då kan det fasen ta tid.

Du menar eftersom det är helt omöjligt att få tag i en hantverkare som kommer i tid?

Låter som mycket fördomar i det uttalandet
Senast redigerad: 17 aug 2016 15:36 av Olle Andersson.

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 18 aug 2016 08:20 #17

Måste väl vara något med koppling till en PEN ledare iaf, det är väl det enda ensamma fel som kan orsaka något sådant? Kanske har man tillfälligt flyttat eller kopplat ur någon stolpe som stod ivägen och när man kopplat tillbaka den har man helt enkelt gjort fel och sedan inte heller kontrollerat om man gjort rätt? Antagligen blir det rättsfall av det här om det är någon som kopplat fel, oavsett om det är en som hade rätt att utföra åtgärden eller inte, då får vi se vad som har hänt.

Tur att det gick förhållandesvis bra iaf.

Redigering:
Man kan väl gissa på att felet inte är helt okomplicerat då det verkar ta tid att hitta vad som är fel.
Senast redigerad: 18 aug 2016 08:23 av Markus Ternestål.

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 18 aug 2016 15:31 #18

• Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Expert
  • Söker förståelse :)
Tror mer på att kabeln påverkats av någon grävmaskin under byggtiden. Har varit med om detta ca 20 gånger.
Kablarna urdragna från plint och låg fritt mot stolpen. Som tur va så var det JFB på den anläggningen.
Inom skolor mm monterar vi alltid JFB.
20151013_114435.jpg
Den som inte söker finner inga svar ibland
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 18 aug 2016 20:59 #19

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag tänkte skriva:
"Duktig grävmaskinist som lyckas åstadkomma samma fel på flera stolpar ..."

Men så tänkte jag lite till, ... och visst kan det bli så. Smått osannolikt, men inte omöjligt.

Krav:
Stolparna matas TN-S
Maskinen har lyckats rycka ur inkommade PE till en stolpe, samtidigt som en L har lossnat och lagt sig mot chassit.
PE till nästa stolpe har inte lossnat.
Den fas som lossnade matade inte denna, eller följande stolpar.

Ty annars hade stolpar slocknat, vilket borde upptäckts.

Re: Strömförande lyktstolpar på lekplats! 19 aug 2016 07:02 #20

#14 Stämmer.
Sydnärkenytt: "när en flicka gick fram till honom fick även hon ström i sig"
Nerikes Allehanda: " flickan som han var med började ropa. - ”Min hand, min hand” skrek hon"
Senast redigerad: 19 aug 2016 07:04 av Sören Samuelson.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid för att skapa sida: 0.48 sekunder

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa