fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Skadad efter att ha fått ström i sig
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Skadad efter att ha fått ström i sig

Skadad efter att ha fått ström i sig 13 maj 2015 16:58 #1

• Mikael Malmgren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkraftingenjör, AB
Uddevalla
En arbetsplatsolycka inträffade i Uddevalla strax efter klockan elva på onsdagen.

Publicerad 15:21 Uppdaterad 15:22 .

En anställd fick av någon anledning ström i sig när personen arbetade med en högspänningsledning.

En ambulanshelikopter kallades även dit och förde den anställde med allvarliga skador till Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Skadorna bedöms som allvarliga, det handlar bland annat om brännskador. Polisen utreder händelsen som en arbetsplatsolycka.

Artikel i Bohusläningen
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Installatörsbehörighet: AB

www.mmalab.se

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

Re: Skadad efter att ha fått ström i sig 13 maj 2015 17:41 #2

Läste detta i GP tidigare idag. Där nämner man Kättorp. Det är för mig Bokenäs och skulle i så fall indikera att det skulle kunna vara nån på Vattenfall det handlar om.
I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Re: Skadad efter att ha fått ström i sig 22 jun 2015 20:20 #3

• Lars Engblom
  • ( Användare )
  • Junior
  • Linjemontör
Läste om det här i en intern infotidning på jobbet. Om jag fick saken rätt hade man hållt på och spännt upp nya linor till en frånskilare i ett linbyteprojekt. Frånskiljarens andra sida var fortfarande spänningssat, så man hade arbetat med en säkerhetsmån om ca 25 cm om frånskiljaren öppnar fullständigt.
Antar det är samma säkerhetsavstånd i Sverige som här andra sidan Bottenviken, 1 m höjdled och 1,5 m sidled då man jobbar med mellanspänning. Jag själv vill helst ha hela stolpkonstruktionen spänningslös och jordad även om man i vissa konstruktioner och fall kan uppfylla säkerhetsavstånden.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.25 sekunder

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa