Barn fick elstöt på förskola
fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Barn fick elstöt på förskola
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Barn fick elstöt på förskola

Barn fick elstöt på förskola 13 mar 2015 10:44 #1

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Läste detta på Elinstallatören:

Elinstallatören skrev:
BARN FICK ELSTÖT PÅ FÖRSKOLA

2015-02-26

Olycka på förskola i Lekeberg visade på brist i elsäkerhet och kontrollförfarande. EIO-rapport pekar på att många förskolechefer inte vet vem som har anläggningsansvar.

Olyckan inträffade i adventstid förra året på Storkens förskola i Fjugesta i Lekebergs kommun. Det var när ett barn skulle sätta i en kontakt till en ljusstake i ett vägguttag som barnet fick en stöt. Barnet skrämdes och började gråta, men klarade sig utan fysiska men. Vid närmare undersökning av personalen visade det sig att det i vägguttaget satt fast ett stift från en trasig stickpropp från en lampa. Det här skriver Nerikes Allehanda.

Efter anmälan till Elsäkerhetsverket gjordes ett tillsynsbesök som visade att förskolans lokaler, som ligger i och ägs av Lekebergskyrkan, saknade jordfelsbrytare. Elsäkerhetsverket gav fastighetsägaren föreläggande att åtgärda bristen.

I Elsäkerhetsverkets granskning visade det sig också att Lekebergskyrkan brister i den kontroll man är skyldig att utföra enligt starkströmsförordningen och verkets föreskrifter, detta enligt Nerikes Allehanda.

En rapport från EIO som bygger på intervjuer med 300 förskolechefer visar att anläggninsgsansvaret i en knapp femtedel av fallen är oklart. På frågan om hur tydligt det är vem som är formellt ansvarig för elsäkerheten svarar 45 procent att det är mycket tydligt, 33 procent ganska tydligt, 15 procent ganska otydligt och 3 % mycket otydligt.

De mest grundläggande elsäkerhetsanordningarna, som petskydd och jordfelsbrytare, saknas på ungefär en tiondel av landets förskolor visar EIO-rapporten. Bland kommunala förskolor är det ännu sämre, på upp emot en fjärdedel av de kommunala förskolorna kan det saknas jordfelsbrytare. Rapporten pekar på att förskolor i privat regi i högre grad bedrivs i moderna fastigheter, alternativt är bättre på att underhålla sina lokaler.

Jag vet ju av egen erfarenhet som småbarnsförälder att förskollärare må vara duktiga på att ta hand om barn och det pedagogiska osv, men någon bra koll på vad som kan vara farligt när det gäller el har de flesta inte..

Jag tänkte på detta:

Efter anmälan till Elsäkerhetsverket gjordes ett tillsynsbesök som visade att förskolans lokaler, som ligger i och ägs av Lekebergskyrkan, saknade jordfelsbrytare. Elsäkerhetsverket gav fastighetsägaren föreläggande att åtgärda bristen.

Är det retroaktiva krav på jordfelsbrytare på förskolor nu? Eller var detta en ny förskola som ändå saknade jordfelsbrytare? I denna skrivning från Elsäkerhetsverket så låter det ju som att jordfelsbrytare är krav i alla förskolor?

Någon som har koll på detta?
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Barn fick elstöt på förskola 13 mar 2015 11:11 #2

• Markus Ågren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkonsult
Jag vet själv inget om det men har pratat med en kommunanställd i min kommun som jobbar med skolfastigheter och det kom ut en skrivelse från arbetsmiljöverket om att alla förskolor skulle förses med jordfelsbrytare.

Detta blev då en stor sak och jag tror det var EN som gick tillsammans med kommunen här och gjorde mot skrivelser mot AMV om detta och det blev att AMV fick gå ut med en rättelse, men efter omforumleringen så blev det fortfarande något sorts krav. Jag vet inte exakt men någon kanske har bättre koll på detta. För elreglerna kan vi inte räkna retroaktivt medans AMV´s lagar gäller HÄR OCH NU. Så då är det bara att rätta sig efter detta, så fick jag det förklarat för mig i alla fall.

Men vet att många kommuner utförde jobb att direkt installera jordfelsbrytare på alla skolor. Och även här så började man installera jordfelsbrytare p g a detta. Så vad jag vet så är det arbetsmiljöverket som ställde detta KRAV på alla kommuner i sverige.
Markus Ågren

Re: Barn fick elstöt på förskola 14 mar 2015 09:18 #3

Som en anekdot kan jag säga att när jag skolade in min yngsta dotter 1998 på dagis så såg jag ett löst stift sitta i vägguttaget i sovsalen, såg det när vi skulle sova middag.
Den gången blev det ingen olycka.

Några år senare såg jag en lapp i väntrummet på vårdcentralen som var uppsatt med ett häftstift i kabel-listen, talade om för Vårdcentralchefen att man inte sätter upp saker på det sättet efter att jag hade tagit bort häftsstiftet....

Re: Barn fick elstöt på förskola 14 mar 2015 12:03 #4

Om man ska fortsätta med anekdoter på temat så kan jag nämna vad min syster råkade ut för när hon var ca 2 år. Hon var med vår mor en kväll till hennes arbetsplats (en gymnasieskola). Jag var också med dit. I ett obevakat ögonblick lyckades hon pilla bort locket till en oanvänd apparatdosa som satt i mycket barnvänlig höjd (kanske 60 cm över golv) bakom katedern i ett klassrum. Rätt vad det var skrek hon till och hade tydligen ont i ena handen, det visade sig att hon hade ett knappt synligt brännmärke på en fingertopp.
Det enda som fanns i apparatdosan var en tvärt avklippt gummikabel (RDV 2x0,75 eller något liknande). Hon hade uppenbarligen lyckats sätta fingertoppen mot kabeländen och på så sätt upptäckt att det fanns spänning där. Jag (ca 13 år vid tillfället) provade sedan med en skruvmejsel eller liknande metallföremål och kunde verifiera att det fanns spänning där. Det blev mörkt i salen och säkringsbyte efteråt.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Barn fick elstöt på förskola 15 mar 2015 01:01 #5

• Martin
  • ( Användare )
  • Expert
  • Installationselektriker på medelstora jobb mm
Jag hoppas att alla här inne skruvar upp doslock med skurv och inte använder snäpplock i allmänutrymmen mm?

Jag vet många som glada i hågen tar snäpplock för att det är smidigt och inte vet att man ska använda lock som skruvas dit. Är det inte 2000 som det häller i höjd dessutom?
42

Re: Barn fick elstöt på förskola 15 mar 2015 08:48 #6

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Snäpplock kan jag tänka mig att använda högst uppe på väggen under tak, eller i tak.

Jag tror det finns en regel eller tumregel på 1,7 meter över golv/mark, men själv vill jag nog att snäpplock hamnar minst 2 meter över golv.
Små 3-åringar kan ofta flytta stolar osv.

edit:
Jag skulle tro att det finns något om 1,7 meter i blå boken, typ. Men som nu alltså kan kallas tumregel i så fall.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3
Senast redigerad: 15 mar 2015 08:50 av Electrum.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.32 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa