Fick en rejäl stöt idag
fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Fick en rejäl stöt idag
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Fick en rejäl stöt idag

Re: Fick en rejäl stöt idag 09 sep 2014 14:07 #21

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Hej på er!
Viktor, det stämmer. Men då kan inte något fungerat i utaget på 10 år och ingen har reagerat på att utaget inte fungerar. En behörig elektriker har installerat en jfb utan att upptäcka det här utaget. Möjligt ja, men risk för att behörigeten ryker om det kommer fram.

Re: Fick en rejäl stöt idag 09 sep 2014 16:16 #22

• Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • Expert
  • Söker förståelse :)
Stefan Ericson skrev:
Hej på er!
Viktor, det stämmer. Men då kan inte något fungerat i utaget på 10 år och ingen har reagerat på att utaget inte fungerar. En behörig elektriker har installerat en jfb utan att upptäcka det här utaget. Möjligt ja, men risk för att behörigeten ryker om det kommer fram.

Hm, Finns inga krav på att kolla uttag när man monterar JFB.
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: Fick en rejäl stöt idag 11 sep 2014 11:59 #23

• Björn
  • ( Användare )
  • Färsking
Det kan inte ha varit så att nolla och jord var sammankopplade i plinten eller?
Inte vet jag vart strömmen tog vägen i så fall, men kanske var det enklaste vägen via mig och diskbänken till centralen och då löste jordfelsbrytaren.

Det förklarar ju dock inte hur jag kunde mäta upp 240 volt mellan jord i uttaget (utan något inkopplat) och diskbänken..
någon?

>>Stefan
Brödrosten har funkat utan problem i 3 år..
Jag har sumrat jord på brödrostens kontakt och höljet och det piper. (se inlägg #10)

Re: Fick en rejäl stöt idag 14 sep 2014 08:24 #24

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Hej Björn!
Det jag skulle misstäka vid ett sådant här problem är att, någon kopplat ett jordat utag genom att bygla i väggutaget och kopplat fasen mot jordblecket, istället för nollan. Då skulle allt bete sig som du skrivit.

Re: Fick en rejäl stöt idag 16 dec 2014 21:53 #25

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Hej på er!
Varför tror inte jag på det här felet.
Om änkan har ett plast golv och ett par torra foppa tofflor på sig, så är det tveksamt om hon känt något även om hon fått kontakt med fasen. Är det trolig att inte någon skulle fåt sig en stöt och reagerat? Möjligt ja, troligt nej.
Vem installerar jordfelsbrytare? Min erfarenhet, så är det behöriga elektriker och elektriker.
Vad är det jag inte tror på?
Att en behörig ekektriker behöver gå in på fluxio och fråga hur ett jordat utag kopplas.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid för att skapa sida: 0.26 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa