fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Fick jag en stöt?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Fick jag en stöt?

Fick jag en stöt? 15 apr 2013 21:03 #1

Hej!

Först och främst tänkte jag säga att jag har jag fått en stöt ett par gånger och är därför rätt så övertygad hur det känns. Idag fick jag en sån där stöt där hela armen kittlar till. Till historien;

Jag skulle byta ut en huvudbrytare och två stycken automatsäkringar till en panna. Jag bryter matningen från den större centralen och mäter med faspennan samt med spänningsprovaren mellan faserna (inte mot nolla/jord) och konstaterar att det är spänningslöst.

Jag river ut de gamla komponenterna och monterar dit de nya. När jag drar åt skruvanslutningen på huvudbrytarens ovansida så lyckas jag komma åt de oisolerade vattenrören (se bild) och känner den där obehagliga känslan.

Jag tar upp spänningsprovaren och mäter, jag får kontinuitet mellan rören och jordanslutningen. Faserna är spänningslösa men jag får upp en spänning mellan fas/jord. Min Fluke T100 tänder bara den röda spänningsdioden men får inte upp någon riktig spänning.

Vad råkade jag ut för? Någon backspänning eller bara något inbillat? Var snäll och kom med pedagogiska svar

2013-04-1515.51.24.jpg

2013-04-1515.51.24.jpg

Re: Fick jag en stöt? 15 apr 2013 21:36 #2

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Kan mycket väl vara en vagabonderande ström från jorden i din cental. Det är ju svårt att veta utan att veta var resten av din kropp va.

Den fördelning som matar din central, är den TN-C eller en TN-S kopplad?

Är det en TN-C central så är det möjligt att så är fallet. Är det en TN-S är det inte lika troligt.

Re: Fick jag en stöt? 16 apr 2013 16:27 #3

• Magnus
  • ( Användare )
  • Senior
  • Hustomte med licens att koppla
Du säger att du fick en stöt när du drog ink på HB..
Arbetar du inte med isolerade verktyg?

Men om de va spänningslöst så kan de ju va vagabonderade ström som nämst tidigare, men då måste du mer lr mindre vart i kontakt med både PE o vattenledning samtidigt. Vart hade du övriga kroppsdelar, arm mot jordskenan o den andra handen på ett rör lr ?
-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Re: Fick jag en stöt? 16 apr 2013 20:48 #4

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
  • LInjemontör, Starkströmselektriker
Vilken sorts mätare provade du med? Var den ok?
/Linjemästare Karlsson

Re: Fick jag en stöt? 02 maj 2014 14:51 #5

• Ivar Ryding
  • ( Användare )
  • Junior
  • Servicetekniker PLC/Biogas
Kontinuitetsmät ALDRIG med din Fluke T100, den registrerar kontinuitet på 500kOhm(!)
Så att du får kontinuitet mellan jord och vattenledning kan betyda vad som helst.

Sen ska du arbeta med isolerade verktyg, så slipper du satt få vagabonderande överraskningar.

Re: Fick jag en stöt? 02 maj 2014 18:09 #6

• Magnus
  • ( Användare )
  • Färsking
Det kan inte varit en nerv stöt du fick har råkat ut för det när jag har skruvat med mejsel och satt upp en hylla på väggen trodde först att jag skruvat in i en kabel det känns väldigt likt en stöt i armen
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.23 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa