fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Förslag på kök
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Förslag på kök

Förslag på kök 04 apr 2012 21:45 #1

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Förslag på nytt kök!

Hur skulle ni placerat köksinredning/vitvaror osv i detta kök? Jag har medvetet inte ritat in hur placeringarna är nu för att inte begränsa er fantasi!

Både golv och tak ska brytas upp så allt kan flyttas hur som helst. Det är "normal" höjd på fönsterna.

skiss_kok.jpg
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Förslag på kök 05 apr 2012 17:03 #2

Jag hade satt en gasolspis till höger när man kommer in med fläkt högre upp så man slipper huka sig (om vi tänker oss att man går in genom entréhållet). Bänkskiva på sidor om spis (till entre på ena hållet och till fönster andra hållet. Ovan spis vill jag ha kakel högt upp på väggarna! Kryddhyllor i lådor

Om vi sedan fortsätter längs väggen med fönster skulle där vara diskbänk så man stå och titta ut genom fönstret samtidigt som man diskar.
Överskåp upp till tak.

Till vänster från entréhållet skulle jag nog ha ett städskåp, skafferi och sedan inbyggnadsugn och mikro (över/ under varandra) efter det en bänkskiva med fina glasskåp ovan och lådor under, för att sista 60 biten ha endast vägg med griffeltavla/något annat!

Soffa placeras med rygg mot vägg (sovrum/vardagsrum) och bord framför det med två stolar mittimot soffa.

Ev skulle jag gör ett valv mellan kök och sovrum/vardagsrum samt kanske lägga till eller flytta fönster så man kan titta ut när man äter.

Hoppas ni förstår hur jag menar!

Re: Förslag på kök 05 apr 2012 17:07 #3

Henrik Franzén skrev:
Jag hade satt en gasolspis till höger när man kommer in med fläkt högre upp så man slipper huka sig (om vi tänker oss att man går in genom entréhållet). Bänkskiva på sidor om spis (till entre på ena hållet och till fönster andra hållet. Ovan spis vill jag ha kakel högt upp på väggarna! Kryddhyllor i lådor

Om vi sedan fortsätter längs väggen med fönster skulle där vara diskbänk så man stå och titta ut genom fönstret samtidigt som man diskar.
Överskåp upp till tak.

Till vänster från entréhållet skulle jag nog ha ett städskåp, skafferi och sedan inbyggnadsugn och mikro (över/ under varandra) efter det en bänkskiva med fina glasskåp ovan och lådor under, för att sista 60 biten ha endast vägg med griffeltavla/något annat!

Soffa placeras med rygg mot vägg (sovrum/vardagsrum) och bord framför det med två stolar mittimot soffa.

Ev skulle jag gör ett valv mellan kök och sovrum/vardagsrum samt kanske lägga till eller flytta fönster så man kan titta ut när man äter.

Hoppas ni förstår hur jag menar!

Ska se om jag hittar easy el någonstans..

Re: Förslag på kök 06 apr 2012 12:29 #4

Här är ett par förslag. Utsikt när man sitter vid bordet. "Alla" underskåp är av typ lådor. Köksö - jag skulle nog inte välja det.
Frslagkk.jpg
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

Re: Förslag på kök 08 apr 2012 20:15 #5

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Tack för förslagen! Ska ta och grubbla lite till

Re: Förslag på kök 09 apr 2012 01:24 #6

• Thomas Hausel
  • ( Användare )
  • Junior
  • Elinstallatör, ABL
Personligen är jag frälst på breda lådor i underskåpen, en fröjd att plocka bestick i en 100 eller 120 cm låda, vilken överblick!!!
Enkelheten att få in kastruller och stekpannor är sann kärlek, inget krångel och bök!
Har du möjlighet, höj upp diskmaskinen från golvet.
Som nämndes tidigare, gasspis, ja kanske, men behövs allt krångel med gas?
I min värld finns ett alternativ, AGA!
Tycker lätt den spisen är värd att titta på, den är i en egen prisklass, men kökets hjärta måste få utmärka sig!!!

Re: Förslag på kök 19 apr 2012 16:30 #7

• Rikard Svensson
  • ( Användare )
  • Junior
  • Brand - Inbrott - Passer - CCTV
Här har du iaf ett grymt smidigt ritprogram i 2D-3D Chiefarchitect

Anläggningskötare Brandlarm SBF 110
Anläggningskötare Sprinklerlarm SBF 120

Re: Förslag på kök 22 okt 2012 13:19 #8

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Blev ju inget kök i år! Men nästa år då jävlar!

Nu har iaf jag och sambon kommit hyfsat överens om placeringar. Vad tycker ni?

Det höga skafferiet är lite av en nödlösning då vi inte hittade någon bättre plats.. Kanske bättre att ha den mellan kyl och frys? Eller längst till höger?
Bilagor:
  • Bilaga Denna bilaga är dold för gäster. Logga in eller registrera dig för att se det.

Re: Förslag på kök 22 okt 2012 21:41 #9

• Niklas
  • ( Användare )
  • Senior
Jag gillar inte dessa skafferi!!!
Själva satsade vi på att ha vanliga lådor (80cm breda) under bänk att ha skafferivaror i. (införskaffade en del plastburkar i lämpliga höjder) Vi använder 4 sådanna lådor istället för skafferi.
Denna lösning tyckte vi blev kanonbra. Bra översikt, alldrig något som är svårt att komma åt.

Tycker i övrigt det ser bra ut.

Re: Förslag på kök 24 okt 2012 09:04 #10

Ser bra ut!

Men nu till den mest intressanta frågan (och mest relevanta här):

Vad ska du installera för belysning??

Re: Förslag på kök 06 dec 2012 10:30 #11

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Har inte kommit så långt som till belysningen än. Men det blir väl någon form av LED-spottar i taket och kanske infräst LED-strip under överskåp.

Om det inte hinner komma nåt nytt häftigt innan det är dags

Re: Förslag på kök 27 dec 2013 20:00 #12

• allström
  • ( Användare )
  • Färsking
Du monterar väl tillräckligt med dosor för vägguttagen till alla köksmaskinerna

Spishällen,ugnen,spisfläkten,vattenkokaren,kaffebryggaren,smörgåsgrillen,hårdglassmaskinen,
mjukglassmaskinen,stavmixern,frukosttv`n,brödrosten,våffeljärnet,bakapparaten,riskokaren,
äggkokaren,knivslipen,vinkylaren,mobilladdaren,sockervaddsmaskinen,espressomaskinen,
värmeplattan,matberedaren(assistenten),mixern,diskmaskinen,kylen,frysen,micron,
laptopladdaren,muffinsmaskinen,tallriksvärmaren,bordsgrillen,kapselmaskinen,råsaftcentrifugen,
Senast redigerad: 27 dec 2013 20:11 av allström.

Re: Förslag på kök 27 dec 2013 22:17 #13

• Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • Expert
  • Söker förståelse :)
Niklas skrev:
Jag gillar inte dessa skafferi!!!
Själva satsade vi på att ha vanliga lådor (80cm breda) under bänk att ha skafferivaror i. (införskaffade en del plastburkar i lämpliga höjder) Vi använder 4 sådanna lådor istället för skafferi.
Denna lösning tyckte vi blev kanonbra. Bra översikt, alldrig något som är svårt att komma åt.

Tycker i övrigt det ser bra ut.

Håller med, Har 2 st 800 breda lågskåp till detta.

Annars bra tänkt.
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: Förslag på kök 28 dec 2013 01:07 #14

• Richard
  • ( Användare )
  • Expert
  • ABL verksam i Stockholm
Är Ronnie klar med köket?

Blev det bra?
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.64 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa