fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Påminnelse, lita aldrig på kunder...
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Påminnelse, lita aldrig på kunder...

Påminnelse, lita aldrig på kunder... 01 sep 2011 17:03 #1

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
som säger att de brutit strömmen och gjort en kontroll.

Skulle byta en underskåpsarmatur som en kund hade köpt själv. När jag kom sa han att han hade skruvat ur säkringen och kontrollerat att det var strömlöst. Jag tänkte att jag borde dra fram Fluken i alla fall, men väljer att skruva ner armaturen i stället. Tar bort den och tänker att innan jag börjar pilla på trådarna så kan jag ju i alla fall slå ihop fas och nolla för att vara helt säker. Böjer ut armarna så de blir raka och så att händerna kommer så långt ifrån ansiktet och slår ihop... POFF! Självklart var det fortfarande kräm på trådarna. Han hade dragit ur fel säkring och kontrollerat en annan, likadan lampa bredvid.

Fast kan tilläggas att det radhuset hade en gigantisk central (tre kapslingar) med över 50 st säkringar, runt 35 st upptagna. Så grupperna var rätt många, t.ex. låg belysningen i vardagsrummet uppdelat på två säkringar och lika så köket. Helt galet.

Men påminnelse till sig själv, spänningsmät för sjutton alltid! Aldrig lata till sig.

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Senast redigerad: 01 sep 2011 17:04 av Patrik Hedlund.

Re: Påminnelse, lita aldrig på kunder... 01 sep 2011 17:37 #2

• CA
  • ( Användare )
  • Junior
jo. det där kan man nog aldrig påtala tillräckligt många gånger. Tror dock det krävs ett par "väckarklockor" eller påminnelser innan det blir en självklarhet. Ibland kan man nästan undra om man ens KAN mäta för mycket? Skulle byta ut all el i en lokal en gång. Bröt rubbet med huvudbrytaren, sen gick vi loss och rev. Kom till ett 416 uttag som jag slet ner och började klippa när det sa poff. Just det och enbart det uttaget fick nämligen kraft från en egen liten undangömd central som matades från okänt ställe. Sen har jag ofta jobbat i miljöer som innebär att minsta lilla rökutveckling drar igång släcksystemet direkt, så för egen del litar jag inte ens på mig själv när jag brutit. mäter alltid. minst en gång. I nödfall åtminstone med faspennan. läs: nödfall

Re: Påminnelse, lita aldrig på kunder... 01 sep 2011 18:55 #3

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
I sådana lägen ska man väl aldrig lita på nån. Spelar ingen roll om det är kunder, kollegor eller chefen
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Påminnelse, lita aldrig på kunder... 01 sep 2011 19:02 #4

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Förvisso, men..

Det är ju så himla stereotypiskt att kunden skruvar ur fel säkring också..

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Påminnelse, lita aldrig på kunder... 01 sep 2011 19:09 #5

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
  • LInjemontör, Starkströmselektriker
Alltid spänningsprova och jord. A och O...
/Linjemästare Karlsson

Re: Påminnelse, lita aldrig på kunder... 02 sep 2011 18:18 #6

Lita inte ens på när ni själv bryter är mitt tips.
Jag va hos en kund där jag slog ifrån huvudbrytaren. På väg in i vardagsrummet så kom jag att fundera över varför lampan i hallen fortfarande lös. Huvudbrytaren hade sagt upp sig.
Kan ju erkänna att jag inte tänkte spänningsprova efter jag slagit ifrån huvudbrytaren

Det är lätt hänt att en huvudbrytare, jfb eller dvärgbrytare inte är helt ok. Dessutom kan det ha varit nån hemmapulare innan och kopplat hejvilt..

Skulle byta en undercentral i ett hus där dom haft händiga polacker som fixat en del. Bröt matningen och slet ner centralen och när jag gjort det så kommer kunden o kollar läget. Han råkar komma åt gruppen som gick till vinden o rycker till o säger att det är ju spänning på! Eller hur säger jag o tar på fasen med mina dammiga, snustorra fingrar utan att det händer nåt. Håller på en stund till och ska stoppa i gruppledningarna i den nya centralen när en av de tidigare nämnda trådarna nuddar min överläpp.. Var jag inte vaken innan det så var jag det efter.
Polacklymlarna hade kopplat ihop den gruppen med en grupp från en annan central i huset och haft turen att båda grupperna var samma fas.

Re: Påminnelse, lita aldrig på kunder... 03 sep 2011 08:26 #7

• Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • Expert
  • LInjemontör, Starkströmselektriker
Det kan man kalla för spännande jobb Friedrich =)

Ett tips från elverkarn är att aldrig röra huvudbrytarn till vanliga kunder, de har en tendens att lägga av, men det har du ju tyvär redan fått erfara...
/Linjemästare Karlsson

Re: Påminnelse, lita aldrig på kunder... 03 sep 2011 09:24 #8

Jo det kan man väl göra..
Jag ville bara poängtera att även om man känner sig säker på att man brutit så ska man spänningsprova.
Kvittar om man tar mätarsäkringarna, för nån dåre kan ha tjuvat el innan dessa. Då hjälper det inte ens att huvudbrytaren i centralen fungerar

Om en huvudbrytare går sönder när man manövrerar den så är det dags att byta i vilket fall som helst. Men lita på dom ska man definitivt inte göra.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.34 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa