Tractacus logico-philosophicus

02 dec 2015 20:38 #1 av Michell Martic
Någon som försökt sig på denna? Tankar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2015 21:26 - 02 dec 2015 21:26 #2 av Electrum
Jag tror i alla fall inte det.

Jag måste googla först. B)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2015 21:36 #3 av Electrum
Om du menar läst den, så är mitt svar nej.

(Nu när jag klurat ut vad du menade ... ;))

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 dec 2015 22:24 #4 av Tomas Karlsson
Helt galet udda i detta forumet Michell. :)

Wittgenstein är som jag ser det en intressant personlighet och livsöde, det jag direkt kommer tänka på ur denna samling aforismer är stycket kring vad som må förtigas eller fritt utsägas, borde anammas av fler.

Och lite mer lättsmält och i tid närliggande kan du kika på hans kollega och lärling. logikern GH von Wright och de populärt hållna senare skrifterna därifrån. Inte lika nattsvart som Spengler men med ett realistiskt öga över de av oss överblickbara civilisationerna och kulturernas ut och avveckling.

Wright har även en personlig koppling till någon som säkert intresserar dig mer direkt nämligen en tidig 1700-tals Feynman vid namn GC Lichtenberg, hans upptecknade "Föreläsningar uti experimental fysiken" vid Göttingen är riktigt intressanta med tidiga delar också kring elektrisk fundamenta.

Vi måste ju sluta cirkeln lite mot forumets inriktning, :) Du får skaffa dig ett välbestyckat bibliotek, det är skönt så här höst-vinter att då och då koppla av med en slurk godis och någon mer tung bok.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 dec 2015 06:29 #5 av Michell Martic
Jag drog mig genom en tredjedel av boken under gårkvällen. Det är verkligen svårt att sluta läsa. Man höjer och sänker ögonbrynen varannan rad och tror att man förstår för att sedan ge upp och sedan förstå igen.

Jag gillar verkligen Wittgensteins perspektiv, det tilltalar mig. Men det kan bero på att man kanske kan uppfatta innehållet så att det resonerar med ens egen cementerade världsbild och uppfattning om världens ordning. Och allting är, eller inte, och så är det. Varken mer, mindre eller annorlunda. Blir mycket "substans", " totalitet" och "olika fall".

Kul med fler tips Tomas, denna bok är nämligen inte alltför tjock och kommer nog avhandlas tämligen snabbt även om man stannar upp och begrundar vad man just läst efter varje avslutad mening. Förhoppningen är att jag ska få ett vidgat perspektiv.

Kan varmt rekommendera denna bok än så länge, och som du skriver Tomas, så blir detta helrätt med godis (eller nötter) i fåtöljen.

Biblioteket växer saktaligen och det börjar faktiskt bli ont om hyllplats. Som tur är så är böcker platta varför man lätt även kan stapla dessa och då mer eller mindre placera dem var man vill, inget sambon uppskattar. Mig gör det inget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg