Fotografering med systemkamera, vilka inställningar för fotografering i mörker?

09 aug 2011 07:13 #1 av Ronnie Lidström
Finns det om möjligt någon professionell fotograf här?

Vad ska man använda för inställningar för iso-känslighet, slutartid, bländare osv?

Vad jag ska göra är ta bilder på ytterbelysning. Samt före/efter-bilder på utbytt ytterbelysning. Och då vill man ju kanske ha exakt samma inställningar före och efter.. eller?

Ska man köra på Auto på före-bilden och sedan manuellt välja dessa värden på efterbilden?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2011 08:15 #2 av Thomas Burman
Antingen köper du en Nikon D3s och fotar som vanligt :-)
Annars om du fotar utan stativ så ställer du in iso på auto och tid på 60 dels SEK och största bländaren dvs minsta bländar nr typ f2.8 eller 3,5. Vitbalans på glödlampa om det blir gula bilder. Nu är risken att du får brusiga bilder.

Om du har stativ så ställer du in på Bländar automatik och låter kameran bestämma tiden
Ställ in iso på 100-200 för att slippa brus. Vitbalans på glödlampa eller 2500-2700k om du kan ställa manuellt.

Om du vet hur många kelvin din belysning har så kan du oftast ställa in den exakt i en modern SLR- kamera

Glödlampa 2700 K osv.

Hoppas detta hjälper...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2011 08:55 #3 av Ronnie Lidström
Jag har ju en Nikon D3100 (Högre nummer betyder väl att den är bättre? :rulla: )

Ok, ska prova detta och lite olika vitbalansinställningar. Lägsta (högsta) bländare jag kan ställa in är 4,5

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 aug 2011 12:43 #4 av Mats Persson
Sen vill vi ha in bilder här på de olika inställningarna! :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg