fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Högtalartråden
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Högtalartråden

Högtalartråden 04 sep 2015 20:24 #1

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Kom sent hem efter att ha varit i Västerås och köpt ett par OA 116, så jag påbörjar precis min tredje nu...

[Utbrutet ämne från föuxiochatten - klart vi ska ha en högtalartråd!]
Senast redigerad: 01 nov 2015 18:16 av Bo Siltberg.
Följande användare (n) sa tack: Stefan Ericson

Re: Fluxio Chatten 15 sep 2015 20:24 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag har varit på föräldramöte, käkar just nu lite chips och sköljer ner med en folköl.

Bo Siltberg skrev:
Kom sent hem efter att ha varit i Västerås och köpt ett par OA 116, så jag påbörjar precis min tredje nu...

Coolt, jag har också ett par OA116.
Är dina basar bytta eller omkantade?
Ta det försiktigt annars, ty kanterna brukar bara vara fnöske om de är original.. Jag köpte ett par där alla 4 var omkantade redan.

Jag funderar dock på att sälja mina igen. Men samtidigt är jag förtjust på vissa sätt i dom, så det är lite kvalfyllt.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3
Senast redigerad: 15 sep 2015 20:25 av Electrum.

Re: Fluxio Chatten 15 sep 2015 20:55 #3

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Kul med riktiga grejer,

Det sitter Silver Flute i mina... De låter faktiskt riktigt bra med god kontroll ned mot 40 Hz, men jag kommer nog ändå att bygga om dem med SEAS 8-tummare enligt www.carlssonkult.se/OA116F.aspx
Mellanregistren är däremot omkantade, och så satte förra ägaren T22-diskanter i den, så det är lika bra att fortsätta moderniseringen.

För övrigt ett lyft i ordets bemärkelse jämfört med OD11 som jag tyckte lät bra, men låter väldigt punktformiga, trattlika och "smått" jämförelsevis. Nu andas musiken, t.ex på Pärt's Beatitudes

Vore faktiskt intressant att jämföra dessa med original. Debatten går het huruvida Stig verkligen hade koll på sin konstruktion, inte bara basen utan även MT24's off-axis-mönster som inte riktigt matchas av T22. Vad ska du ha som är bättre, OA2212, L8 eller 3D8?
Senast redigerad: 15 sep 2015 20:55 av Bo Siltberg.

Re: Fluxio Chatten 25 okt 2015 08:47 #4

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ja det här tänkte jag svara lite på, ...sen ...
Bo Siltberg skrev:
Kul med riktiga grejer,

Det sitter Silver Flute i mina... De låter faktiskt riktigt bra med god kontroll ned mot 40 Hz, men jag kommer nog ändå att bygga om dem med SEAS 8-tummare enligt www.carlssonkult.se/OA116F.aspx
Mellanregistren är däremot omkantade, och så satte förra ägaren T22-diskanter i den, så det är lika bra att fortsätta moderniseringen.

Ja Silver flute används ibland, men åsikterna om dessa som ersättare går väl isär, då elementdata skiljer hyggligt mycket.
Men iom att du länkar till carlssonkult så antar jag att du redan har läst allt om de olika element-ersättarna till OA-116, så jag kan inte tillföra något mer.
Själv är jag rätt nöjd med att föregående ägare kantade om basarna och inte ersatte med något icke original som inte låter bättre.
Den ombyggnad som du funderar på är ju ett värre ingrepp, då storleken på elementet ökar och man får lov att modifiera hela lådan.
Men det är klart, i valet mellan original eller bättre ljud så ska man kanske välja ljudet, om man nu använder sina högtalare att lyssna på.

För övrigt ett lyft i ordets bemärkelse jämfört med OD11 som jag tyckte lät bra, men låter väldigt punktformiga, trattlika och "smått" jämförelsevis. Nu andas musiken, t.ex på Pärt's Beatitudes

OD11 som det skryts så ofantligt mycket om?
Såpass att jag emellanåt funderar på att köpa ett par. Men priserna känns ofta en lite aning horribla för dessa, så det har inte blivit av än.

Vore faktiskt intressant att jämföra dessa med original. Debatten går het huruvida Stig verkligen hade koll på sin konstruktion, inte bara basen utan även MT24's off-axis-mönster som inte riktigt matchas av T22.

Mina 116 imponerar ju rätt ordentligt i basen, men med såpass stor låda ska det trots allt inte vara någon match, egentligen.
Men sen slås jag då och då över att det saknas en del kontroll i basen. Det är inte alls jättedåligt, utan det avslöjas bara ibland och inte så jättepåtagligt. Så jag tror nog att stig på sätt och vis hade lite koll på sin konstruktion, jag tror han blev lockad att trolla fram mer än vad som var möjligt med elementet ifråga, och han har väl på sätt och vis lyckats skruva fram en bästa kompromiss om kravet var att inte lagerhålla ytterligare ett element i sonabs fabrik.

Vad ska du ha som är bättre, OA2212, L8 eller 3D8?

Tja, egentligen är jag ju en självbyggare, så mina tankar går mest till att bygga ett par nya, egna, modeller.
Men det blir ju sällan bättre än de bättre högisarna på marknaden, så det är ju för hobbyns skull.
Och enda egentliga anledningen till att sälja mina OA-116 är ju ren och skär platsbrist och att jag inte kan lyssna på alla samtidigt ändå. Det finns redan helt klart för många högtalare här hemma.
OA-116 är väl dom som är lättast att omsätta till pengar av de högtalare jag har, så det är kanske huvudanledningen till att tankarna på att sälja finns.
Men det är inget bestämt, jag måste suga på beslutet ett tag till.
Jag lyssnar just för tillfället på OA-116, tog fram dem för ett par månader sen och blev ju så glad över ljudet (som jag alltid tenderar att bli när jag byter högtalare ) och de har gått sen dess.
Jag har ett par hembyggen som jag verkligen gillar, men de har några timmars jobb kvar, fortfarande i en ful prototyp-låda och så ska det designas och lödas ihop lite elektronik till de, då de är aktiva med inbyggda lågnivåfilter. Befintlig elektronik är även denna bara en mock-up.
"Varde ljus"

Re: Fluxio Chatten 01 nov 2015 19:34 #5

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Carlsson använde samma baselement i alla 70-talare. Jag har jämfört OD11, OA12, OA116 med 80-talarna OA51 och OA52 och bland dem utmärker sig OA12 och OA52 för en god balans i registret som ger en kropp till musiken. OA116 är väldigt tunn i jämförelse, sämre OD11 tycker jag.

Jag är inte kunnig inom högtalarkonstruktion men jag tror på tesen att en visst högtalarelement mår bäst vid en viss lådvolym. Det går inte att öka lådvolymen hur som helst. Det finns ingen information om hur Stig tänkte här, men troligen lät den bättre med originalelement. Nu är mina redan moddade så då köper jag nog reklamen och löper jag linan fullt ut. Det innebär ett helt nytt filter ja...totalkostnad på ca 4000:- Det får man ett par OA12 för.

Electrum skrev:
Det finns redan helt klart för många högtalare här hemma.

Nu skojar du? Fick jag tag på ett par OA12 skulle jag klämma in dem också

2015-09-1617.44.31.jpg

Styrkan hos OA116 är den stora ljudbilden. Med OA52 blir den väldigt påtaglig, instrument och röster får en kropp mitt emellan högtalarna. Det låter i och för sig hemtrevligt, inget som sticker ut, men punktformigt och lite tråkigt, och placeringskänsliga Hade för mig att OA52 var bättre. Nu är dessa på bild en plagiatlåda och är under renovering, vill minnas att de lät bättre. Kanske räcker att skruvas fast elementen, de sitter med två gamla träskruv just nu...

OA116 ger luft, musiken flyttar bakåt. Nu behöver man inte placera sig precis mitt emellan högtalarna längre och titta rakt mot dem. Man kan gå omkring med samma fina upplevelse, precis den ljudbild jag vill ha. Men som sagt, kroppen försvinner, det blir ett stor hål i de lägre registren, inte de lägsta för djupbas finns.

Får se vad en moddning av OA116 ger, annars får de tjäna bredvid OA52 för just nu kompletterar de varandra bra OD11 åker nog ut för de tillför inte så mycket, men när jag växlar över till enbart OD11 så låter de påfallande bra i jämförelse!

PS. Ja, jo, detta var inte meningen. Fick nys på beg element till mina gamla OA52 strax efter köpet av OA116 så nu sitter jag med två bra högtalare. Det är inte bra, för jag vill egentligen inte hålla på med sånt här, jag vill lyssna på musik! Och med OA52 + OA116 + OD11 svänger det gott i stugan så jag sitter faktiskt nöjd som det är.

Re: Högtalartråden 10 jan 2017 21:43 #6

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Hej.
Hur har det gått med dina OA-116?

Själv har jag inte sålt mina (än). Men de har stått undanställda ganska länge, men just före jul fick de komma fram och har spelat sen dess. Eller rättare sagt har de fått köras varvat med ett par mycket små bokhyllehögtalare som jag tycker har ett synnerligt fint ljud för sin storlek och sitt pris.

Och jag är inte entydligt överväldigad över något av paren. De överglänser den andra på olika saker.
"Varde ljus"

Re: Högtalartråden 11 jan 2017 20:54 #7

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
På ett drygt år har jag hunnit med att måla bottenbaffeln svart och skruva dit hjulen...
Men jag har en plan, arbetet ska återupptas tidigast i Februari.

Re: Högtalartråden 12 jan 2017 03:58 #8

Hej jag köpte några "dator"-högtalare till min dotter, ett 5.1-system. Alltså 5 vanliga högtalare (2 fram, 2 bak, 1 i mitten) samt 1 bashögtalare.

Kopplade till hennes TV (65 ").

Låter mycket bra.

Kostade 2790 på NetOnnet och låter faktiskt bättre än mitt eget 27 000:- system. Det enda svagheten är att man inte kan ställa in basvolymen separat, den är kopplad tillsammans med främre sidohögtalarna.

Se på NetOnnet.se

hgtalare.gif
Senast redigerad: 12 jan 2017 04:01 av Claes Börjesson.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.63 sekunder

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa