fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Fluxio Chatten
(1 visning) (1) Gäst

ÄMNE: Fluxio Chatten

Re: Fluxio Chatten 16 okt 2015 17:07 #61

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Hej på er! Fluxio kamrater, menings motståndare, ovänner, fiender, predikanter och prästerskap!
Vad har ni gjort den här veckan? Det verkar som alla har varit ute och skottat på pälsförsedda fyrfotingar med horn. Själv har jag idag, gått bakom baken på Anna. En förtiotaggare söt, snyg och lätt att tycka om. Hon är hund förare. Vi så bara skit och spår av ko och kalv på kalvö.
Nu iväg till en hygien origie med tvål och shampo i bastun. Trevlig helg på er.
Senast redigerad: 16 okt 2015 17:08 av Stefan Ericson.

Re: Fluxio Chatten 16 okt 2015 21:54 #62

Lagt på vinterdäck på en bil.
Letat fram kavaj, slips, vit skjorta, några gula ringkabelskor och presstång. Hittar inte tången för ändhylsor, har nog lånat ut den men till vem?
Rättat fel i en Wikipediaartikel.
Grämt mig över att jag har låtit ett bilbatteri stå och bli djupurladdat.
I morgon tidig uppstigning, bil till stan, buss till jvstn, och sen tre timmar på tåg.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Fluxio Chatten 17 okt 2015 17:14 #63

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Torbjör, låter som begravning?

Re: Fluxio Chatten 17 okt 2015 18:35 #64

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Torbjörn Forsman skrev:
Letat fram kavaj, slips, vit skjorta, några gula ringkabelskor och presstång.

Låter som en rolig kombo
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Fluxio Chatten 17 okt 2015 18:56 #65

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Torbjörn Forsman skrev:
Letat fram kavaj, slips, vit skjorta, några gula ringkabelskor och presstång. Hittar inte tången för ändhylsor,

Helt klart spännande att gissa vad för slags jobb du ska på.
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Re: Fluxio Chatten 18 okt 2015 07:36 #66

Inte begravning utan tvärt om, nämligen dop.
Det gick bra, dopföremålet hade såklart vissa synpunkter på att få huvudet nerblött men i övrigt hade hon inte så mycket emot prästens trollformler och besvärjelser.

Och så monterade jag om batterikablarna till en UPS när jag ändå var på plats.
Följande användare (n) sa tack: Electrum

Re: Fluxio Chatten 18 okt 2015 11:07 #67

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Torbjörn, låter betydligt skojigare med dop.

Re: Fluxio Chatten 24 okt 2015 20:41 #68

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Tittar på så mycket bättre, brukar inte göra det. Men tror att Ison och Fille kommer få en hitt med Sven Bertil Taube låten.

Re: Fluxio Chatten 24 okt 2015 21:13 #69

• Martin
  • ( Användare )
  • Expert
  • Installationselektriker på medelstora jobb mm
Dödat lördagen...
Sovmorgon..
Slappade framför tv´n.
Drog fram slagborren och flyttade en taklampa. Drog upp en kabelkanal i taket och längsmed väggen till uttaget. (lamputtagen sitter på väggen) Fixade nya finare förlängsningskabel.
Städat soffan och hela vardagsrummet under soffan och mattor och slängt ihop igen.
Slängde ihop en smulpaj med äppel.
Åkte även och köpte mig en ångtvätt modell handburen. Tänkte rengöra lite runt kranar och runt knappar och reglagei bilen mm. Får nog dock köpa en börbaj snabel till den.
Förlängde en annan kabel till en ledlist så att den inte genar över väggen till min "sågklinga lampa".
Nu sitter jag hemma och tråkar i ensamheten med en godisskål som man inte ens har suget efter längre. suck.
42

Re: Fluxio Chatten 24 okt 2015 21:24 #70

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Martin, godis skålen är en form givare. Jag använder öl i min ensamhet.

Re: Fluxio Chatten 24 okt 2015 21:53 #71

Har mekat med värmepumpen för tredje gången på ett par veckor. Först brann inverterkortet (H-bryggan och en strömmätshunt), fullt reparerbart men jag hade ett kort från en skrotad värmepump att byta med så det var lätt fixat. Så gick den bra i 5 dagar, sen stod den stilla igen med felkod på inomhusdelen och det luktade bränt lång väg från utomhusdelen. Den här gången var det fläktrelät som hade brunnit upp och gjort ett stort brännhål i kretskortet. Plockade även det kortet från skrotvärmepumpen men för säkerhets skull bytte jag alla småreläer mot liknande av ett pålitligt märke och monterade varistorer som gnistsläckare över kontakterna på de reläer som har induktiv last. Satte dit, provkörde, jodå, värmepumpen gick igång men betedde sig i största allmänhet konstigt, startade fläkten i inomhusdelen när den själv ville, viftade med luftutloppsspjället när man försökte ändra fart på fläkten osv. Nu är även det löst - flyttade över microcontroller och eeprom från det brunna kortet. Tydligen var programvaran i skrotvärmepumpen inte kompatibel med min inomhusdel.

Och nu har jag nyss kommit in från garaget. Mot alla odds har jag fått loss den fastrostade och runddragna skruv jag gav upp med i förrgår kväll, så nu är åtminstone den ena framstötdämparen på jeepen bytt. Ytterst störande med fastrostade skruvar som sitter så inklämda i närheten av fjäder, stötdämpare, ABS-givarkabel och bromsslang att det inte ens är att tänka på att kapa dem med rondell. Bara andra stötdämparen, sätta fast batteriet, ett strålkastarglas och en parkeringslampa kvar, så är det dags för besiktning sen.

Re: Fluxio Chatten 25 okt 2015 08:04 #72

• Tommy
  • ( Användare )
  • Junior
Grannen hade inbrott för ca 3 veckor sedan . Igår ringde grannen (mormor) och sa hon såg en gulklädd person gå runt garaget för att sedan försvinna upp i skogen.
Jävlar , nu är dom och rekar hos mig tänkte jag!
Jag har haft ett kamerakitt från Gigamedia liggande som jag tänkt montera till föräldrarna men igår kväll fick det pryda min fasad istället.
Fick det mesta att fungera, nu återstår det bara att kunna se kamerorna i telefonen...
Senast redigerad: 25 okt 2015 08:05 av Tommy.

Re: Fluxio Chatten 07 nov 2015 21:35 #73

Jeepbesiktningen gick måttligt bra. Allt jag hade tänkt på att fixa gick igenom utan vidare, men nu har jag fyra 2:or pga rost att ta hand om. Höger tröskellåda, ett par små tvärbalkar bakom främre hjulhusen, växellådsbalken.

Fjärde värmepumpsmekandet i går kväll. Tät dimma, eller snarare ett mellanting mellan dimma och finkornigt duggregn, i kombination med blåst från fel håll och att jag bara hade satt ihop elektroniklådan provisoriskt sedan sist, ledde till att det blev blött därinne och JFB löste ut. Felsökningen skedde genom att lossa alla skyddsjordledare från plinten i utomhusdelen och ohmmäta för att se vilken av dem som hade lägst resistans mot nollan, det var jord till nätfiltret på kretskortet. Efter torkning med varmluftpistol och hopskruvning av lådan på rätt sätt är den igång igen.

Idag kunde jag utnyttja blötvädret till att tvätta fälgar. Har plockat isär min gamla östtyska bänkslipmaskin och kollat att startkondensatorn inte verkar innehålla PCB. Det blev också en del lövräfsning. Typisk novemberlördag.

Re: Fluxio Chatten 07 nov 2015 21:44 #74

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag gick ut i garaget idag för att städa och få lite ordning där.
Jag blev superdeppad av röran direkt, så efter 10 minuter gick jag därifrån igen.

Snart beställer jag en stor container och blundar medan jag bär iväg och kastar rubbet. Verkar snart vara enda möjligheten att komma vidare med garaget med maximal entropi.
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL

Re: Fluxio Chatten 08 nov 2015 16:06 #75

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Electrum!
Min kompis kalven. Hade 2 st rum o källaren full med bråte. Han tog dit 2 st kurder som tömde. Tog dit en kille som slipade golvet och lade klinkers. Målade väggarna. Nu är det snyggt och trevligt att vara där.
Röj alltid bort onödiga prylar och gör snyggt. Då blir det ett ställe att vara på och ha trevligt.

Re: Fluxio Chatten 08 nov 2015 17:09 #76

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Idag satt jag upp ett trefasuttag i garaget, och röjde lite minimalt.

Någon annan dag så tar jag väl bort det gamla uttaget som ska väck, och röjer lite till.

Nu ska jag laga till lite lax i ugn.
Men funderar på om jag ska göra min gamla klassiker, lax bara i ugn och en creme-fraishe/persilje-sås
eller tandori-lax
eller lax med pesto-täcke.

Och vad ska sen vara till? Potatis och jordärtskockstomp, eller klyftad potatis i ugn, eller pressad potatis, eller kanske ris. Ris funkar åtminstone till tandorilaxen, men kanske inte de andra ..?

Alla dessa svåra val här livet.
Tänk om man bara behövde bestämma vilket land man ska försöka fly till.

Re: Fluxio Chatten 08 nov 2015 17:45 #77

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Electrum!
Lax planka med holladais sås är också gott.

Re: Fluxio Chatten 09 nov 2015 21:53 #78

Stefan Ericsson hjälp!

Idag fick jag ett litet sidojobb att kolla på ett fel i en spindeldrift för en CNC-maskin, kom direkt att tänka på CNC-räven Stefan när det började djävlas lite. Kanske du har lite tips för detta, det är Japan-style så det kanske smakar extra bra.

Nåväl, det är ett spindelservo FUJI Frenic MS5 med optionskort OPCI-MS5-PE dokumentation obefintlig eller oläslig indränkt i skärvätska, tillverkarens parametersättning okänd och där har varit diverse "felsökare" tidigare utan framgång. Har laddat hem en grundmanual för detta men den täcker inte så mycket och inkopplingarna där stämmer bara till dels med det som finns i verkligheten.

Misstänker PG eller ingångskort för den, men kan även vara att någon laddat defaultinställningar tidigare ska mäta upp det bättre i veckan vid tillfälle. Tror du det är lämpligt att försöka köra open loop och strunta i PG om det går att konfigurera om, de har inget behov av spindelpositionering därför tänker jag att det skulle funka vettigt.

Jag valde bort lite övervakningar och det gick då jogga lite så motor och servo verkar vara i stort ok trots allt, i början larmades hela tiden på släpfel, hastighetsavvikelse och gick taskigt den lilla stunden också.

Re: Fluxio Chatten 09 nov 2015 22:52 #79

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Tomas, ibörjan på 90 talet hänvisade Fudji från Tyskland till mig i Sverige, men har tappat kontakten med dom.
Jag antar att det är ett 3fas med en asyncron motor.
Jag skulle lossa alla 3 fas ledningarna och mäta med digital multimetern och resistans. Är det inte oändligt mot jord, så är det olja eller eller kylvatten i motorn. Då är det troligt vis bara att byta. Det krävs dock kunskap för att göra det. Du måste få spindel orientering rätt och kopplingen kan behövas 1/1000 klocka för att få rätt. Jag vet inte hur din maskin är konstruerad.
Mät även att kablaget är helt till motorn.
Det brukar komma larm på styrsystems skärmen också. Om inte, så är nog felet någon stans här där jag beskrivit. Lycka till.
Följande användare (n) sa tack: Electrum

Re: Fluxio Chatten 09 nov 2015 23:00 #80

• Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
Tomas, pulsgivaren används vid syncronised tapping, troligtvis vid spindel orientering. Det brukar komma larm PG eller encoder larm. Försö att se om det fins något larm någon stans. Maskinerna har haft online diagnostik sedan slutet på 70 talet. Det gäller bara att förstå vad dom säger.
Tid för att skapa sida: 0.40 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa