Fluxio Chatten

23 dec 2015 23:06 #121 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Fluxio Chatten
Tror inte det rensats något här på sistone

Mitt inlägg ovan är en replik på inlägg #12 i tråden Lämplig kabel till LED trafo?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2015 23:11 #122 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Fluxio Chatten

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Stefan Ericson, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 dec 2015 08:19 #123 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Fluxio Chatten
Rickard Ågren, jag tänkte mest på #119 #116 #113 #111 #108
Nu har jag i alla fall koll på #119 =P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 dec 2015 09:12 - 24 dec 2015 09:13 #124 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Fluxio Chatten
Aha. Det är inte riktigt klarlagt vad det egentligen handlar om då Stefan ännu inte förklarat vad han menade med sina inlägg här. Men jag misstänker att det har med min moderering av tråden Ni som har elektrisk golvvärme... att göra.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 dec 2015 18:14 #125 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fluxio Chatten
Det är nog dags att rensa i den här tråden. Det räcker med några sidor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2016 22:04 #126 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Fluxio Chatten
Eftersom det inte rörde yrkesverksamhet utan arbete för egen räkning så får detta inlägg hamna här.

Jobbat med ett ruckel jag råkade köpa av kronofogden häromsistens.

Dokumenterat gruppcentralen och uppdaterat den troligen drygt 40 år gamla gruppförteckningen som inte längre stämde så bra med verkligheten. Konstaterat att centralen kanske förtjänar ett inlägg i kategorin Elhistoria, när jag väl har tagit några bilder på den - Diazedcentral som är utbyggd i tre omgångar med 15-20 år emellan.

Rensat bort några uttag och kuhlokabel för en elvärmegrupp på övervåningen, som redan var bortkopplad av någon anledning - kabeln klippt en halvmeter från centralen och all tråd borta ur centralen. Troligen har det från början varit en trefasgrupp utan nolla med fast anslutna 400 V-radiatorer, som det fortfarande är på bottenvåningen, men någon har ändrat till två faser med nolla och satt upp vanliga vägguttag. Skyddsjorden var klippt vid första uttaget.

Bytt ett par sönderslagna vägguttag, det ena av dem var jordat men satt på en gruppledning utan skyddsjord.

Tagit ner duschrumsfläkten (en Combac-fläkt från 80-talet) för sanering och smörjning.

Ersatt diverse varmgångna flatstiftshylsor och sönderbränd RK i varmvattenberedaren med nya saker, samtidigt ersattes också den gamla toaborste som höll termostaten på plats av en M4-skruv.

Funderat på varifrån matningen till uthus och garage kommer, definitivt inte från boningshusets gruppcentral och det verkar inte så rimligt att man skulle ha dragit egna jordkablar dit från mätarskåpet som står vid tomtgräns.
Uthusets lilla gruppcentral saknar för övrigt huvudbrytare.

Samlar krafter för att börja rensa bort den tidigare ägarens försök att regla upp i innertaken och sätta upp nya innertak av typ ohyvlad lockpanel översållade med halogenspottar (på de flesta ställen hann de aldrig bli monterade, i hallen finns det dock spår av att det har suttit saker i hålen, jag hittade en kasse med begagnade halogen- och LED-spottar och diverse olika drivdon där. Vardagsrummet hann aldrig få några ohyvlade bräder i taket, där är det bara reglar än så länge.

Det går tydligen snabbt att få till en massa smaklösheter i ett 30-tals-hus men, som en granne sade, "de har ju inte bott där så länge så de borde inte ha hunnit ställa till alltför mycket".

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jan 2016 22:34 #127 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Fluxio Chatten
Jag har beställt nya stötdämpare och fjädrar till framvagnen till bilen ifrån tüskland.

Kostar bara en 1/3 av t.ex. mekonomens priser.


Jag känner mig inte alls upphetsad över det stundande mekjobbet, klurar över vem jag skulle kunna lura att göra det åt mig! :)

Men framfjädrarna har brustit på bägge sidorna, och det klonkar lite illa på ena sidan, så det börjar brådska nu. Synd att bilen ska stå och kosta skatt och försäkring utan att användas.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2016 16:00 #128 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Fluxio Chatten
Drog ut 100 m Cat5 igår.
Har tidigare använt Elkos Cat 5 o 6 men i detta "projekt" valde jag Lexcoms kabel pga priset.
Varför har jag inte provat den tidigare??? Vilken otrolig skillnad på kabel!
Var ju skillnad som dag o natt vid dragningen, inga knutor lr veck och låg rak o fin när man drog ut den på golvet.
Elkos kabel va väl hyffsay lätt o dra ut den med men inte alls som lexcoms kabel.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2016 16:20 #129 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Fluxio Chatten
Sagt upp mig i veckan för ny tjänst. Hädanefter kommer man kunna vara öppen om var man arbetar. :) Sitter och undersöker vilken mekanisk leksak som ska pryda skrivbordet hädanefter. Var inne på Newtons vagga, men verkar vara svårt att ta reda på om det är en som verkligen fungerar enligt principen eller om det är en sån där där samtliga kulor flyger iväg lite grann på grund av billigt material. Principen är ju i.o.f.s. rätt oavsett, men är kanske ute efter en med ett system där entropin inte ökar precis lika snabbt.

Någon som vet var man köper det real deal eller har annat förslag? Kanske någon typ av fancy pendel eller något?
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2016 20:46 #130 av Borttagen användare
Svar från Borttagen användare i ämnet Fluxio Chatten

Magnus skrev: Drog ut 100 m Cat5 igår.
Har tidigare använt Elkos Cat 5 o 6 men i detta "projekt" valde jag Lexcoms kabel pga priset.
Varför har jag inte provat den tidigare??? Vilken otrolig skillnad på kabel!
Var ju skillnad som dag o natt vid dragningen, inga knutor lr veck och låg rak o fin när man drog ut den på golvet.
Elkos kabel va väl hyffsay lätt o dra ut den med men inte alls som lexcoms kabel.


Kul att du hittat en bättre kabel. Det är som natt och dag mellan olika fabrikat och modeller.

Själv föredrar jag Alcadons ECS-serie av både kablage och kontaktdon. Deras "tool-less"-varianter har legat före övriga fabrikat i åratal nu. Lätta att kontaktera och ger bra mätvärden.

Bland de sämsta produkterna, enligt mig, hittar man DoNet, Eurolan/Gigamedia. Eurolans kablar är katastrofala. Likaså kontaktdon. Drar du ut 10-20 meter kabel ur en kartong så trasslar den ihop sig och fastnar i ALLT. Nu ska man ju inte dra hårt i kabeln. Men när man kan greppa kabeln med båda händerna och sedan slita isär yttermanteln, ja... Då vetef-n.

När man mäter upp en länk så ser man också hur mycket sämre deras kablar och don är. En länk över 70 meter hamnar alltid precis med näsan över vattenytan vad gäller return loss.
Följande användare sa tack: Rikard Ågren, Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2016 09:49 #131 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fluxio Chatten
Solklart.

Ett musik tips! :)
www.kingsizemagazine.se/musik/reggaeband...lbum-lyssna-pa-fron/
Ni måste ha soundcloud appen installerad för att den här länken ska fungera.
Till YouTube:
Solklart - Låt oss inte vänta:

En ny svensk reggae grupp från skånska skogarna. Dom ligger på ca120 BPM. En riktig precausion orgel. Dom hara 2 tjejer, istället för 3 st. Det här är enligt mig det bästa som gjorts i Sverige, när det gäller Roots reggae. Gruppen har bara 2 st utländska namn. Det var en kompis med lite autistiska drag, som tipsade mig om det här, jag har missat dom.
Andra tippps
Storskogen
Hugo den feta
I vanlig ordnig är tippset att inte lyssna på mobilen utan extra högtalare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2016 17:57 - 01 feb 2016 18:02 #132 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fluxio Chatten
Lite musik quiss. Det är inte svårt att ta reda på svaren med internet. Så låt bli att gå in och ge svar, så kan fler testa och försöka.
För att jag anser någon som svensk, så räcker det med att dom pratar svenska och har bott här. Tex. Arash, Laleh och Slatan.
Vilket land kommer gruppen från?

ABJEEZ - Parcham Official Video with English Tran…:

Nästa, samma fråga.
Över - FastPoHolmen (official video):
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2016 20:05 - 01 feb 2016 20:41 #133 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fluxio Chatten
Abjeez är slang för systrar på persiska.
Den yngre systern heter Safoura Safavi.
Här en annan video där hon sjunger, enligt mig deras bästa låt.

ABJEEZ- Farfar (Grandfather):

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2016 13:53 #134 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Fluxio Chatten
Har varit på besök på Ahlsells centrallager i Hallsberg idag! Ganska mäktigt.

Automatsorteringen där robotar plockar varor från 28 m höga ställ var rätt häftigt.

Tyvärr fick man inte ta kort där.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Stefan Ericson, Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2016 20:56 #135 av Borttagen användare
Svar från Borttagen användare i ämnet Fluxio Chatten

Ronnie Lidström skrev: Har varit på besök på Ahlsells centrallager i Hallsberg idag! Ganska mäktigt.

Automatsorteringen där robotar plockar varor från 28 m höga ställ var rätt häftigt.

Tyvärr fick man inte ta kort där.


Du får åka till Elektroskandias dito då. Samma sak men inte fotoförbud :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2016 15:49 - 06 feb 2016 15:53 #136 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fluxio Chatten
En musik quiss på lördags kvällen.
Den här gången blir det lite svårare. Nu får vi se vem som skriver rätt svar först.
Video ett.
Mark Wonder, Sizzla, Gentleman - Don't Worry

Video två
General Knas & Sizzla - Good For The World.

Fråga 1
Vilken video fins det någon svensk med?
Fråga 2
En av de svarta jamaicanen är kompis på facebook med en svensk reggae artist, som bor i Norrköping och jobbar som trukförare på arla i Linköping. Hans mamma heter Ingela, hans son Liam och hans morbror, min kompis Kaggen.
Jamaicanens artist namn och riktiga namn?
Svensken artist namn och riktiga namn?
Jamaicanen är född på samma datum som mig!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2016 15:12 #137 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fluxio Chatten
Var det för svårt? Eller är det ointresse?
Ha det! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2016 16:31 #138 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Fluxio Chatten
Det var helt enkelt inte musik i min smak, men kanske någon annan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2016 18:36 #139 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fluxio Chatten
Nu kommer ett ännu tyngre tips. När Jamaicanerna gå på förfullt med Roots Danshall och mycket toasting.
Jag har 2 st Pa på 800W/ st. Rekomenderas.
Stephen Marley - Rock Stone ft. Capleton, Sizzla:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2016 20:48 - 07 feb 2016 20:50 #140 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fluxio Chatten
Den senaste rekomendationen, fins Negrer, slavar, Haili Selasi med. Rastan tror inte på Jesus utan Haili Selasi.
Det dom inte har med är ganja, weed, heliga örten, gräs och ved. Ingen är ett brinnande höghus och ingen ett vandrande röd ljus. Texten från kapten röd. Björn Nillson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.151 sekunder