fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Elektriker på oljerigg
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Elektriker på oljerigg

Elektriker på oljerigg 10 dec 2013 16:23 #1

• Fredrik
  • ( Användare )
  • Färsking
Hejsan! Jag undrar ifall någon här har någon erfarenhet av att jobba offshore på en oljerigg? Eller om någon vet ifall en vanlig installationselektiker kan få jobb på en rigg?

Re: Elektriker på oljerigg 10 dec 2013 19:25 #2

Kort svar, nej en vanlig installationselektriker kommer inte få jobb på en oljerigg.
Däremot om man går rätt utbildningar och skaffar/har rätt kontakter så är det inte omöjligt, men fortfarande mycket svårt tyvärr.
Här finns lite information att läsa om offshore, dock inte nåt elrelaterat direkt men ändå nyttigt: http://mroffshore.se/

Men klarar man komma in i svängen är lyckan gjord. Jag har själv utforskat möjligheten eftersom jag också är intresserad men det är inte lätt. Jag har dock inte gett upp än.
Behörighet AB
Senast redigerad: 10 dec 2013 19:28 av Johannes Hammarstedt.

Re: Elektriker på oljerigg 11 dec 2013 13:00 #3

• Leif L
  • ( Användare )
  • Färsking
Jag har tidigare jobbat en hel del som instrumenttekniker på OKG och Barsebäck. Där kom jag i kontakt med en dansk som jobbade mycket på oljeplattformar i Nordsjön med likande arbetsuppgifter. Han jobbade bl a åt www.maersk.com/. Han försökte peppa mig att söka jobb på oljeplattform men jag fick aldrig "ändan ur vagnen" vilket jag ångar nu. Sponant tror jag inte vanlig installationselektriker är det som mest efterfrågas utan mera åt driftsättning, kalibrering och felsökning på instrumentutrustning och styrsystem. De allra flesta jobbannonserna brukar kräva att man redan jobbat på plattform tidigare men nån gång måste ju vara första gången...
Elkonsult

Re: Elektriker på oljerigg 15 dec 2013 15:18 #4

• Fredrik
  • ( Användare )
  • Färsking
Tack för era svar grabbar! Misstänkte att det var något sånt, men Leif, var lär man sig om driftsättning, kalibrering och felsökning på instrumentutrustning och styrsystem? Är det någon särskild utbildning eller vet du hur det är?
Som en fullärd installationselektriker finns det inte möjlighet att typ går som lärling hos någon som just håller på med dem typer av el?
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.22 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa