fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Ska man verkligen utbilda sig till elektriker?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Ska man verkligen utbilda sig till elektriker?

Ska man verkligen utbilda sig till elektriker? 19 feb 2013 22:02 #1

• robert
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej funderar på att hoppa på lernias eller teknikutbildarnas elektrikerutbildning.
Jag är 27 år och tänkte skaffa nån typ av utbildning, kände att det var dags.
Har hört att det är nästan omöjliggt dock att få tag på lärlingsplats efter utbildningen,
är det då värt att läsa till elektriker eller ska jag välja någon annan utbildning istället?

Re: Ska man verkligen utbilda sig till elektriker? 19 feb 2013 23:13 #2

l ditt läge hade jag läst elingenjör eller el konstruktör på k/y istället.
Elektriker på Lenia är 1år och ovan nämda utbildningar 2år.
Men då får du en helt annan bredd på vad du kan jobba som. Dessutom den teoretiska biten för att söka behörighet AB.
Du kan givetvis också arbeta som elektriker.

Re: Ska man verkligen utbilda sig till elektriker? 20 feb 2013 08:00 #3

• Janne Larsson
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • El-projektör/Handläggare
Omöjligt att få lärlingsplats är ju ganska relativt. I Uppsala-Stockholmsområdet har det inte varslats så mycket bland elektriker, tvärtom, jag vet flera firmor som vill/behöver anställa. Sen om de anställer redan fullbetalda endast eller både lärlingar och andra på lönetrappan beror väl för en del firmor på hur avtalsförhandlingarna artar sig.
Sen ska man ha i åtanke att det försvinner inom kort en stor bunt av de sista 40-talisterna samt att det börjar droppa av 50-talister, på det ska man veta att det under början på 90-talet kom ut få elektriker från gymnasiet och de som väl gjorde den utbildningen var det få som fick jobb och håller nu på med helt annat, så det finns ett glapp som kommer att visa sig, i alla fall under nästkommande högkonjuktur då jag också kan tänka mig att det kommer att byggas en hel del, dels pga av bostadsbrist men främst pga att det är en hel del byggen som är skjutna på framtiden pga det ekonomiska läget och de går väl sedan igång i princip samtidigt.
Exakt hur det ser ut i andra delar av landet kan jag inte svara på men liknande senario kan jag väl tänka mig att det är.
Men som Markus säger, läs "upp" dig om du ändå vill läsa något inom el, då ger du det några år till innan du går ut i "verkligheten" och där skaffar dig lite praktisk erfarenhet under något år, sen har du hela marknaden inom elbranschen öppen för dig, allt ifrån att jobba som installatör, ta anställning på konsultfirma till att driva eget.
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund

Re: Ska man verkligen utbilda sig till elektriker? 20 feb 2013 19:36 #4

• keps
  • ( Användare )
  • Färsking
Om du är redo att slita arslet av dig på praktiken finns det chans till lärlingsplats, annars är det kört. Vi har haft minst fem st praktikanter de senaste 4 månaderna och ingen av dem har lyckats fått jobb. Visserligen var några av dem riktigt kassa och omotiverade men någon var riktigt duktig och flitig men fick inget ändå.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.20 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa