LED-installation

29 apr 2011 08:00 #21 av Erik Andersson
Svar från Erik Andersson i ämnet LED-installation
Har du testat denna då?

Artikelnr.: 74.614.97
Artikelbenämning: LEDVANCE M 13,5W/830 36G VIT
Spridningsvinkel: 36 °
Färgtemperatur: 3000 K
Mått (HxD): 98,50x80 mm
Håltagning: 68mm
Effekt: 13,5W
Ljusstyrka: 1636 cd




Externt drivdon, IP44 och hög ljusstyrka. Kan komma förbi dig och visa den i verkligheten. Lyser otroligt bra och med "snyggt" ljus! Detta är Medium-storleken, men finns även som Small, Large och X-large (70lm/w 32W!)

Med vänlig hälsning / Kind regardsPhone Direct +46 90 18 52 57
[size=+1]Erik Andersson[/size]Mobile +46 70 416 50 23
Utesäljare Solar ABE-mail Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Sveriges tekniska elgrossist #1Internet www.solar.se
Solar Sverige AB, Umestan Företagspark, Byggnad 140, 90347 UMEÅ
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2011 15:19 #22 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet LED-installation

Erik Andersson skrev: Har du testat denna då?

Artikelnr.: 74.614.97
Artikelbenämning: LEDVANCE M 13,5W/830 36G VIT
Spridningsvinkel: 36 °
Färgtemperatur: 3000 K
Mått (HxD): 98,50x80 mm
Håltagning: 68mm
Effekt: 13,5W
Ljusstyrka: 1636 cd




Externt drivdon, IP44 och hög ljusstyrka. Kan komma förbi dig och visa den i verkligheten. Lyser otroligt bra och med "snyggt" ljus! Detta är Medium-storleken, men finns även som Small, Large och X-large (70lm/w 32W!)

Det var inga dåliga effekter på de där doningarna... :P

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2011 16:59 - 31 okt 2011 18:04 #23 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet LED-installation
Nu har jag städat upp en hel del i denna tråden, mycket orsakat av mig själv. :blush: :whistle:

//Mod

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2011 17:03 #24 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet LED-installation
Ska för första gången göra en riktig LED-installation nu med 10 stycken spottar i ett kökstak.

Min fundering var på vad det är för armatur som rekommenderas för tillfället och passande drivdon. Vit armatur vill kunden ha.
Har tyckte mig se drivdon här på Fluxio som man kan stoppa upp direkt i hålet likt vid halogenspottar, vad är det för drivdon? Tänka på något speciellt?
Annars hade jag tänkt gå ner genom golvet och sätta drivdonet/n vid centralen under köket.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2011 18:10 - 31 okt 2011 19:20 #25 av Anton Dahllöv
Svar från Anton Dahllöv i ämnet LED-installation
Exempel vid nyinstallation.




Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2011 19:01 #26 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet LED-installation
Varför inte sätta dimbara 230V LED typ Philips och slippa drivdons tjafset.

www.ecat.lighting.philips.com/l/master-l...cat/se/?lpType=Lamps

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2011 20:26 #27 av Johan Ullberg
Svar från Johan Ullberg i ämnet LED-installation

Patrik Hedlund skrev: Ska för första gången göra en riktig LED-installation nu med 10 stycken spottar i ett kökstak.

Min fundering var på vad det är för armatur som rekommenderas för tillfället och passande drivdon. Vit armatur vill kunden ha.
Har tyckte mig se drivdon här på Fluxio som man kan stoppa upp direkt i hålet likt vid halogenspottar, vad är det för drivdon? Tänka på något speciellt?
Annars hade jag tänkt gå ner genom golvet och sätta drivdonet/n vid centralen under köket.

//Patrik


Allmänbelysning eller punktdito?

Givet allmänbelysning (där tycker jag det är svårast att hitta något) och om man lämnar GU10 utanför, är det bästa jag hittat Maxel Sirius, Hella s100 (kanske inte exakt rätt benämning men typ så heter de) samt ev. EvoLed (EvoLed har jag inte sett i verkligheten ännu, verkar inte helt dumma dock).

Nu har förvisso jag en fobi för alla armaturer där man ser de individuella dioderna och då går ganska många bort, är inte det viktigt öppnar sig en lite större marknad.

För punktbelysning finns det ett lite större utbud, men Maxel Pluto är ett exempel på en armatur som jag tycker är trevlig.

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 okt 2011 21:11 #28 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet LED-installation
Köket har inga överskåp (förutom ett litet) så spottarna ska följa arbetsbänken som går i ett U.

Tack för tipsen, Johan!

Men är det bra med GU10-LED då? Jag har fått för mig att det är en kompromiss och att riktiga LED-armaturer är mycket bättre.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2011 07:38 #29 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet LED-installation
Som allmänljus i ett nybygge (eller där de sänker taket tillräckligt) så skulle jag definitivt testa dessa:

www.fluxio.se/forum/led/4355-led-armatur...bient-funktionq.html

Ska spottarna lysa ner på en arbetsbänk så brukar vi sätta Maxel Pluto 1,2W 15° ljusspridning.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2011 08:25 #30 av Johan Ullberg
Svar från Johan Ullberg i ämnet LED-installation

Patrik Hedlund skrev: Men är det bra med GU10-LED då? Jag har fått för mig att det är en kompromiss och att riktiga LED-armaturer är mycket bättre.


Tja så har jag också alltid tänkt, men tidigare i denna tråd finns ju exempel på personer som tycker GU10 is da shit, och om man tittar på ex. philips ljuskällor kanske det inte är så dumt, man får ju en hel del mer att välja på. Jag tycker nog att många (rena) LED-armaturer känns lite mer slimmade än majoriteten av GU10, och på så sätt är det kanske lite roligare.

Dock tänker jag mig att det blir ett måste att sätta fullstora pottor i ett sådant läge då kunden utan problem kan byta ut LED-ljuskällan mot en 230v halogen-dito. Kör man med rena LED armaturer behöver man, beroende på armatur, kanske inte en lika stor potta (fast där är väl Maxel Sirius 1 udandtaget, de vill ju att man tar bort all isolering i taken för att få plats med det där monstret de rekommenderar, borde nästan kolla med dem att de inte skrivit fel i rekommendationerna)

med avseende på drivers så känns jolly fortfarande ganska konkurrenskraftig (och om de någonsin kommer ut med den DIN-monterade de pratat om vore det riktigt kul). Vill du stoppa upp dem i pottan blir det iof. rätt mycket kabeldragning för styrning, då kanske de primärdimmrade varianterna jag sett känns lite smidigare, speciellt vid rot borde de kunna vara riktigt smidiga. Jag har dock aldrig provat dessa så jag vet inget om dem egentligen.

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 nov 2011 08:28 #31 av Johan Ullberg
Svar från Johan Ullberg i ämnet LED-installation

Ronnie Lidström skrev: Som allmänljus i ett nybygge (eller där de sänker taket tillräckligt) så skulle jag definitivt testa dessa:

www.fluxio.se/forum/led/4355-led-armatur...bient-funktionq.html


Just det, var precis dessa jag menade, man bör dock (som jag kanske skrev i tråden) ha klart för sig att röd ambient light går bort om det inte är en porrklubb man inreder (tja smaken är som baken men så tycker iaf. jag) och att även om man väljer de vita så bör man vara medveten om att det blir ganska mycket ljus bara av ringen (samt att man väl blir mer eller mindre bunden till att använda Hellas egna trafos...)

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2011 18:44 #32 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet LED-installation

Ronnie Lidström skrev: Ska spottarna lysa ner på en arbetsbänk så brukar vi sätta Maxel Pluto 1,2W 15° ljusspridning.


Så det där räcker för att sitta i taket och lysa upp som arbetsbelysning? Lämpligt avstånd mellan sådana spottar?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2011 19:24 #33 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet LED-installation
Tja.. kanske 50cm? Jag rekommenderar att du köper en armatur, kopplar upp den på ett drivdon och testar i verkligheten!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 nov 2011 19:37 #34 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet LED-installation
Okej, ja det är väl bäst det kanske!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2011 17:46 #35 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet LED-installation
Jag funderade på att använda en Jolly Pro konverter och dimra med två tryckknappar. Som jag förstått det så kan man då koppla likadant som om man hade en dosdimmer? Korrekt? Varsin tändtråd från TK, koppla ihop och en gemensam tändtråd till Push på konvertern.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2011 18:00 #36 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet LED-installation

Patrik Hedlund skrev: Korrekt

:)

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2011 18:16 #37 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet LED-installation
Utmärkt! Och så har jag tänkt på att inte ha längre avstånd än 15 m från TK till konvertern (man fick tydligen inte ha det).

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2011 19:08 #38 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet LED-installation
Vilka kopiösa mängder drivdon på din bild Anton. Vad blir payoff-tiden? :tokig:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2011 21:19 - 10 nov 2011 21:24 #39 av Joakim Pettersson
Svar från Joakim Pettersson i ämnet LED-installation

Patrik Hedlund skrev: Jag funderade på att använda en Jolly Pro konverter och dimra med två tryckknappar. Som jag förstått det så kan man då koppla likadant som om man hade en dosdimmer? Korrekt? Varsin tändtråd från TK, koppla ihop och en gemensam tändtråd till Push på konvertern.

//Patrik


det funkar mycket bra :) gjort det i en stuga i Arjeplogsfjällen, en fjäder i brytarna och trappkoppling som du skrev :)
Gömde undan jollyna i en sån här telebox:


Mvh Jocke

red. Vi använde hidealite 3x1w för apparatdosor :)

25-åring från Arvidsjaur, jobbar på El & Styr i Arjeplog med installation och service.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 nov 2011 21:35 #40 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet LED-installation
Snajsigt, vad använda du för lucka över kopplingsboxen då?

Tänkte köra med dessa. www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlig...ght-eye-led-vit.html
Den snyggaste spotten som jag har hittat, men enligt Fluxios LED-guide så ska tydligen uppfästningen vara värdelös.
Köpte ut en i alla fall och drog i gång, jäkla bra tryck i den faktiskt!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.335 sekunder

Senaste foruminlägg