fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Inga problem med värmen från LED-lampor... Eller?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Inga problem med värmen från LED-lampor... Eller?

Inga problem med värmen från LED-lampor... Eller? 28 aug 2011 07:32 #1

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Grejen med LED ska ju vara att de inte avger så mycket värme (jämfört med Glödljus/Halogen). Jag har aldrig tänkt på att det kan bli värmerelaterade problem pga LED-ljuskällor!

Vi satte på prov in en LED-ljuskälla i armaturen ovanför köksbordet på firman. Strömbrytaren sattes fast så att den alltid skulle vara på (vi tänkte se hur mycket ljus den tappat efter X antal timmar osv.)

Efter lampan lyst dygnet runt i 8månader så skulle jag som hastigast skruva ur den för att testa en annan E27 lampa. När jag skruvade ur lampan så rasade innandömet i sockeln samman! Plastgängorna var helt sönderbrända/uttorkade!

Nu är det kanske inte så normalt att man har på en lampa dygnet runt i 8 månader. Men det är ju ändå inte helt osannolikt! Finns ju hotellkorridorer och andra ställen som behöver vara ljust dygnet runt.

IMAG0534.jpg

IMAG0533.jpg

LED-Lampan vi använt: Philips MASTER LEDbulb MV 6W E27 2700K

En säljare jag snackat med säger att det kan bero på att från LED så går nästan all värme bakåt i sockeln, medan de mesta av värmen från halogen/glödljus strålas iväg från lampan.

Kan ju vara värt att tänka på om ni byter till LED-ljuskällor på ställen där lampan kommer vara på konstant!
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare (n) sa tack: David olsson

Re: Inga problem med värmen från LED-lampor... Eller? 28 aug 2011 14:04 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Läskigt, dom får nog hitta på ett bättre svar. Låter som om dessa lampor inte är lämpliga i dom flesta lampsocklar som finns idag.

Re: Inga problem med värmen från LED-lampor... Eller? 28 aug 2011 16:28 #3

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Socklar i porslin funkar säkert bättre...
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.25 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa