fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Badrumsbelysning lyser svagt till och från.
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Badrumsbelysning lyser svagt till och från.

Badrumsbelysning lyser svagt till och från. 12 apr 2016 11:10 #1

• Fredrik
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej. Flyttade in i min nya lägenhet för ett halvår sedan. Under det halvåret har badrumslampan(som är en ledsjö vägglampa från ikea) betett sig underligt ett par gånger då den helt från ingenstans börjat lysa väldigt svagt ett par timmar, sedan har den hoppat igång på full effekt igen. Men sedan i helgen har den lyst svagt utan att hoppa igång.

Inkopplingen av lampan känns lite tveksam då det är en sockerbit(?) som ligger bakom lampan öppet. För mig som har noll koll känns det inte helt okej att elen ligger öppet på det sättet i badrummet. Eller?

DSC_0989.JPG

DSC_0985.JPG

Vänder mig nu till er kunniga för att förhoppningsvis lösa mitt problem.

Edit: Lampan är köpt någon gång under 2012.

/Fredrik
Senast redigerad: 12 apr 2016 11:11 av Fredrik.

Re: Badrumsbelysning lyser svagt till och från. 12 apr 2016 11:34 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Det är troligen drivdonet i lampan som är dåligt. Jag tror inte på glappkontakt eller andra fel i den fast anläggningen, om det inte finns en dimmer med någonstans som du inte upptäckts ännu. Detta är enkelt att reda ut den för som har mätinstrument och kunskap.

Installationen får inte se ut så, framför allt inte om de enkelisolerade ledarna kan komma i kontakt med lampans hölje i metall. De får heller inte vara i kontakt med andra byggnadsdelar. Även om kakel leder ström dåligt så kan det rinna vatten/fukt på väggen.

Re: Badrumsbelysning lyser svagt till och från. 13 apr 2016 06:48 #3

• Fredrik
  • ( Användare )
  • Färsking
Tack för svar!

Okej, då får jag försöka lura över någon som har kunskap om sånt.

Och installationen, hur skulle den kunna se ut om den skulle vara godkänd? Är den någonting man kan göra själv eller är den en elektriker som gäller?

Re: Badrumsbelysning lyser svagt till och från. 13 apr 2016 07:21 #4

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Vad du kan göra en en sak, vad som är behörighetskrävande är en annan sak. Kan du inte spelar det ingen roll om det är behörighetskrävande, och är det behörighetskrävande så spelar det ingen roll om du kan Alla arbeten på den fasta starkströmsanläggningen i ett badrum kräver behörighet.

En elektriker skulle troligen mäta spänningen i sockerbiten, och om den är bra så är det nog bara att kasta lampan och löpa en ny.

Trådarna på bild behöver också skydd, t.ex med en kabelmantel eller skyddsslang utanpå.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.54 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa