Är LED-belysning farligt för hälsan?

18 apr 2011 19:05 - 18 apr 2011 20:03 #1 av Ronnie Lidström
Har sett nu flera gånger personer som propagerat för att LED är farligt av olika anledningar. Ligger det något bakom detta, eller är det lobbygrupper för någon annan typ av belysning som är i farten? :whistle:

Det påstås bland annat att PWM-dimring ( Pulse Width Modulation - Pulsbreddsmodulering ) skapar flimmer som är farligt. Det är ju dock sedan länge känt. Det är ju tex krav på flimmerfritt ljus i kontor (lysrörsarmaturer med HF-don istället för "vanliga").

Nu har ju jag aldrig installerat PWM-dimbara LED-armaturer, eller inga LED-armaturer alls för den delen, i kontorsmiljö, var sak har ju sin plats :stubben:

PWM-dimring av LED är väl troligen rätt vanligt (Jolly osv). Har ni hört talas om någon som störts av flimret från dimrad LED?

Om man googlar på ämnet så är det betydligt lättare att hitta rapporter osv om att LED är bra för hälsan.

http://www.bioproduct.biz/health.html skrev: LED ljus är fullständigt hälsosamt för allmänna områden som sjukhus och skolor. Faktum är att kliniska studier har identifierat fördelar med installation av LED belysning. Studier som utfördes på patienter lidandes av årstidsbunden depression (SAD) visar på att LED belysning är ett effektivt botemedel för denna typ av depression. Belysningen kan även hjälpa vid andra typer av störningar så som depression, kronisk trötthet och andra typer av nedstämdhet.

Forskning pågår av Amerikanska psykiatrikerförbundet för att närmare undersöka de positiva effekterna av LED belysning på Alzheimers sjukdom, jet lag, sömnlöshet och andra åkommor.

Ytterligare studier är på gång för att undersöka långvariga hälsofördelar av försökspersoner som exponerats för LED belysning i sina hem och arbetsplatser. Detta jämförs sedan med personer som exponerats för vanligt ljus och lysrör. Dessa studier borde peka på ytterligare hälsofördelar med LED belysning på arbetsplatsen, industrier, skolor, jordbruk och offentliga verksamheter.


Belysning och hälsa : en kunskapsöversikt med fokus på ljusets modulation, spektralfördelning och dess kronobiologiska betydelse - Rapport från 2002 om belysning, flimmer osv

Flimmer - Examensarbete av Sarah Rönnberg

VARNING för vissa LED-lampor (huvudvärk m.m.) - Forumtråd på Flashback

LED Strul - Forumtråd på Byggahus.se (Handlar från början om något annat)


Så.. Vad tror ni? Bara svammel, eller ska man sluta ljusreglera LED med PWM?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 apr 2011 20:35 #2 av Patrik Hedlund
Vissa människor är bara överkänsliga... :rulla: :P

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2011 21:39 #3 av Åke Gustafsson
Hum. Intressant!

Har aldrig tänkt på att LED flimmrar då de dimmas.

Någon som varit med om att detta är ett problem? Haft kunder som klagat?

Jag har några LED-spottar hemma, och jag känner mig fortfarande helt frisk! ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder