fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund?

Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 04 feb 2012 18:42 #1

  • Anders
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Färsking
  • Inlägg: 42
Tjena.

Om man hos en kund upptäcker tex blandat jordat och ojordade uttag i samma rum ca 120 cm ifrån varandra och man påtalar riskerna med detta för kunden men den tycker inte att det är så farligt och vill ej betala för att åtgärda detta. Kan man åka därifrån utan att åtgärda detta och "ha torrt om fötterna"?

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 04 feb 2012 19:22 #2

Stöter du på en anläggning som är direkt livsfarlig som inte kunde vill göra något åt. Så ska du anmäla till elsäkerhetsverket Då kan dom, i allra värsta fall, be nätägaren att stänga av strömmen till fastigheten.

Minde brister är inget att göra något åt. Det är ju alltid anläggnings innehavaren som har ansvar för elsäkerheten. Aldrig du som fackkunnig.

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 04 feb 2012 19:52 #3

  • Anders
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Färsking
  • Inlägg: 42
Marcus Lundström skrev:
Stöter du på en anläggning som är direkt livsfarlig som inte kunde vill göra något åt. Så ska du anmäla till elsäkerhetsverket Då kan dom, i allra värsta fall, be nätägaren att stänga av strömmen till fastigheten.

Minde brister är inget att göra något åt. Det är ju alltid anläggnings innehavaren som har ansvar för elsäkerheten. Aldrig du som fackkunnig.


Ok.
Även om man gör andra ingrepp, tex byter central enl kundens önskemål men inte jordar tidigare nämnda uttag så står man utan ansvar för de bitarna man inte gjort något åt?

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 04 feb 2012 20:06 #4

  • Mats Persson
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Elinstallatör
  • Inlägg: 895
Ja det kan inte krävas av dig att du går igenom hela elanläggningen innan tex ett centralbyte..? Däremot bör du väl informera kunden..
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... Inte säkert att allt stämmer till 100%

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 04 feb 2012 21:07 #5

  • Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Inlägg: 1628
Vi hade en liknande diskussion här: www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-st...ni-aggerat-haer.html

Har man påtalat bristerna för innehavaren, som har ansvaret för att anläggningen är säker, och förklarat så bra man kan varför det behöver åtgärdas, då tycker jag man har torrt på fötterna.

Vid byte av elcentral så måste man se till att säkerheten hos elinstallationen inte har försämrats, dvs stickkontroller ute i grupperna kan behövas. Hittar man något riktigt vidrigt som innehavaren inte vill åtgärda så gör man nog bäst i för hushållets bästa att göra en anmälan till elsäkerhetsverket som Marcus skriver.

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 25 feb 2012 09:21 #6

Kan ju vara bra att dokumentera bristerna skriftligt på tex fakturan ifall diskussion skulle uppstå senare.

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 25 feb 2012 09:56 #7

  • Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Expert
  • LInjemontör, Starkströmselektriker
  • Inlägg: 949
Enligt starkströmsföreskrifterna har du som montör rättighet/skyldighet att koppla från en anläggning som är direkt farlig och sedan rapportera till elsäkerhetsverket. Det var iallafall vad den senaste kursledaren sa. (2010)
/Linjemästare Karlsson

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 25 feb 2012 10:21 #8

Tobias Karlsson skrev:
Enligt starkströmsföreskrifterna har du som montör rättighet/skyldighet att koppla från en anläggning som är direkt farlig och sedan rapportera till elsäkerhetsverket. Det var iallafall vad den senaste kursledaren sa. (2010)


Rapportera till elsäkerhetsverket kan man alltid göra men att på eget bevåg ge sig på annans egendom ska man nog hålla sig ifrån.
Hade varit intressant att veta vad han luta sig emot när han gör ett sådant uttalande.
Behörighet AB

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 25 feb 2012 13:22 #9

  • Tobias Karlsson
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Expert
  • LInjemontör, Starkströmselektriker
  • Inlägg: 949
Ska försöka hitta vart det står, men det kommer dröja ett bra tag tills jag kommer åt papprena där det står.

Han sa även att det kanske inte är det bäst att bara frånkoppla anläggningen utan att man ska först tala förstånd med kunden.
/Linjemästare Karlsson

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 25 feb 2012 17:27 #10

Det är bara Elsäkerhetsverket som har laglig rätt att stänga av farlig starkströmsanläggning, egentligen förbjuda användning av anläggningen. Nätägare får stänga av anläggningar vid bristande betalning.

Det är innehavaren som har ansvaret att anläggningen ger betryggande säkerhet. Som elinstallatör har man ansvar för det utförda arbete.
Reijo Eriksson

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 26 feb 2012 19:11 #11

Har det någonsin hänt att elsäkerhetsverket brutit någon anläggning?
Jag har då inte hört om något fall.
Är ju inte helt enkelt för dom heller att bryta en anläggning. Det är många saker som spelar in.
Det enda jag hört/läst är att dom ålade ett nätbolag att antingen bryta strömmen eller på annat sätt säkra anläggningen. Det var ett gäng HSP-stolpar som lutade oroväckande mycket.
Behörighet AB

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 26 feb 2012 20:17 #12

  • Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
  • Inlägg: 3443
Kan det vara den med Ekfors Kraft du menar? Finns en intressant tråd här:

www.fluxio.se/forum/branschnyheter/4641-...ng-i-tornedalen.html

Där finns en länk till Mikael Styrman´s blogg (Intressant läsning! Han är duktig skribent om inte annat!)
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 26 feb 2012 20:43 #13

Ronnie Lidström skrev:
Kan det vara den med Ekfors Kraft du menar? Finns en intressant tråd här:

www.fluxio.se/forum/branschnyheter/4641-...ng-i-tornedalen.html

Där finns en länk till Mikael Styrman´s blogg (Intressant läsning! Han är duktig skribent om inte annat!)


Japp, precis det var det.
Men något fall där man brutit privatpersons anläggning har jag aldrig hört talats om... nån annan som hört nåt?
Behörighet AB

Re: Skyldig att åtgärda upptäckta brister hos kund? 26 feb 2012 21:13 #14

Jag känner till ett antal fall från min tid på Elsäkerhetsverket där man använde möjligheten att förbjuda användning av elanläggning. Ett beslut om avstängning gäller omedelbart även om det kan överklagas. Formellt krävs ett skriftlig beslut om avstängning som ska delges innehavaren. Om inte innehavaren frivilligt stänger av anläggning kan verket begära handräckning av kronofogden för att verkställa beslutet. Kostnaderna för avstängningen debiteras i så fall innehavaren.

Men i de flesta fall försöker man få innehavaren att frivilligt stänga av anläggningen för att slippa proceduren att gå vägen vis kronofogden. I nio fall av tio går innehavaren med att frivilligt stänga av hela eller delar av anläggningen.

Jag kommer ihåg ett fall, tror det var i Borlänge, där en fallfärdig fastighet med trasig väggar och livsfarliga elinstallationer då verket använde möjligheten att stänga av strömmen till hela fastigheten.

Beslutade själv en gång om avstängning av en livsfarlig anläggning i Nacka. Innehavaren hade inhängnat hela tomten mot grannar och gatan samt bryggan med elstängsel. Bryggan låg ca 100 meter från en allmän badplats där ungdomar hade segelskola. Trots övertalning ville inte innehavaren stänga av elstängslet. När han fått ett skriftlig beslut, talat med sin advokat och generaldirektören stängde han "frivilligt" av elstängslet...
Reijo Eriksson
Följande användare (n) sa tack: Ronnie Lidström
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.35 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa