fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid?

När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 04 feb 2011 22:52 #1

  • Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
  • Inlägg: 3386
Enligt lagen har man ju 2års garantitid sedan 8år till "Ansvarstid" då man kan få göra om fel som upptäcks. Men visst gäller detta bara om det är något i installationen som man gjort fel?

Vi har en kund vars värmekabel slutade funka efter 5år eller nåt sånt. Försäkringsbolaget vägrade ersätta och hävdade att kunden hade "10års garanti på detta från hantverkaren".

Vi bröt upp golvet där skarven mellan kallkabel och värmekabeln var och mycket riktigt var det fel där.

Det var alltså ett materialfel. Allting var installerat korrekt, mätat osv..

Vad gäller? Någon som kan reglerna?
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 05 feb 2011 00:26 #2

  • Mats Persson
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Elinstallatör
  • Inlägg: 895
Jäkligt intressant fråga.. Installationen är ju korrekt utförd? Så du borde ju gå fri... Men det är ju ett jäkla dåligt golv om det bara ska hålla i fem år.. Så å andra sidan tycker jag att kunden ska gå fri... hmmm..

Detta vill jag höra uppföljningen på.
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... Inte säkert att allt stämmer till 100%

Re: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 05 feb 2011 10:00 #3

Var det inte ni som kunde lämna 20 års garanti på golvvärme, Ronnie?

Ja det där var ju en knivig situation.. har inte tillverkaren något ansvar om allt är korrekt installerat?
El & styrkonstruktör

Re: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 05 feb 2011 11:25 #4

  • Mats Persson
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Moderator
  • Elinstallatör
  • Inlägg: 895
Det med 20 år börja ju inte gälla förräns nu för ett år sedan..

Men brukar inte golvvärme företag lämna 10år? Fast då är det ju på produkten, inte för tätskickt och allt annat...
Jag skulle nog ringt fabrikanten, de ställer säkert upp med något? De vill ju inte få någon bad will...
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... Inte säkert att allt stämmer till 100%

Re: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 05 feb 2011 11:31 #5

  • Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
  • Inlägg: 3386
Rikard Ågren skrev:
Var det inte ni som kunde lämna 20 års garanti på golvvärme, Ronnie?

Ja det där var ju en knivig situation.. har inte tillverkaren något ansvar om allt är korrekt installerat?


Jo de vi gör NU ja.. Så de blir ju bra för framtiden..

De hade förr 12år om man skickade in nåt papper. Fast då betalade bara T2 självrisken på försäkringen och höll en ny slinga. Om försäkringsbolaget inte vill ersätta skadan alls så går det ju dåligt..
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 25 feb 2012 09:24 #6

Kanske dags att kolla upp vilka villkor kundernas försäkringsbolag har innan man går in och jobbar. 10 år är väl bara för *"byggfusk"????

Re: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 25 feb 2012 12:47 #7

  • Mats Lundqvist
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Färsking
  • Elinstallatör
  • Inlägg: 42
Men företagets företagsförsäkring måste väl gälla. Men självrisken måste troligen betalas.

Re: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 25 feb 2012 12:50 #8

  • Mats Lundqvist
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Färsking
  • Elinstallatör
  • Inlägg: 42
Kan inte felet bero på sviktande golvkonstruktion ? Byggfel ?

Re: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 26 feb 2012 08:03 #9

10 års ansvarstid är inget som man ska förväxla med produktgaranti, det finns en bra tolkning i AB 04 (som jag har på kontoret, inte hemma) där man beskriver vad som menas. Som några inlägg tidigare, allvarligt byggfusk som är dolt.
Elkonsult

Re: När kan en kund hävda 10års garanti/ansvarstid? 01 mar 2012 10:46 #10

Klippt ur AB 04, Entreprenören ansvarar för väsentligt fel som framträder efter garantitiden om felet visas ha sin grund i vårdslöshet av entreprenören. En byggnad skall ha fungerande väggar, tak, golv och grund och vara tät. Fel som innebär fara för hälsa och säkerhet är normalt väsentliga. För ansvar fordras vidare att beställaren kan visa på vårdslöshet av entreprenören.
Elkonsult
Följande användare (n) sa tack: Ronnie Lidström
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.40 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa