fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Offertskrivning kund som är krävande
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Offertskrivning kund som är krävande

Offertskrivning kund som är krävande 18 dec 2016 20:36 #1

Håller på att offerera en KNX-installation där jag själv är projektledare och anlitar en programmerare.
Jag köper in materialet och säljer till kunden.
Sedan har kunden en elektriker som monterar och installerar allt.

Kunden är jättetrevlig och väldigt påläst och om sig och kring sig.
Hade ett första möte med kund och leverantör av produkterna i 3 timmar och häromdagen ett möte med kunden och programmeraren i 3 timmar.

Programmeraren har tidigare lämnat ett fast pris på programmeringen där det är grundprogrammerat och sedan löpande på anpassningen med scener etc på löpande, uppskattad tid ca 1 dag.
Alla möten med elektrikern och resor till byggarbetsplatsen är enligt offert på löpande.

Efter sista 3-timmarsmötet med kund så känner vi båda två (jag och programmeraren) att detta kommer att dra iväg i tid. Programmeraren är inte längre så jättesugen att köra detta på fast pris.
Själv känner jag att jag skulle vilja börja fakturera kunden för alla kommande mötestimmar då jag redan lagt 1-2 dagar på offertskrivning + diverse i hela projektet utan att ta betalt.

Vad gör man? Kunden har redan fått offert men bett om en ny med lite alternativ i hårdvaruleveransen.

Känns ju sådär att backa och säga att man vägrar ta detta på fast?

Nån som varit med om liknande? Vad skrev ni till kunden?

Re: Offertskrivning kund som är krävande 18 dec 2016 20:57 #2

  • Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Moderator
  • CAD, KNX
  • Inlägg: 1532
Baka in några timmar i den nya offerten?
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag
Följande användare (n) sa tack: Tommy

Re: Offertskrivning kund som är krävande 19 dec 2016 00:54 #3

  • Electrum
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Forum-kung!
  • Inlägg: 1049
Det där är nog ett klassiskt problem, när övergår en titt på ett jobb eller lite snabb planering + utredande av inköp till att istället faktiskt vara ren projektering.

Jag tror att vi rent allmänt sett bör vara lite observanta och så snart det börjar kännas som att det glider in på ren projektering meddela kunden att det hela har hamnat där och att vi därför faktiskt måste få betalt även för den tiden/tjänsten.
Ja det är svårt, en hel del fingertoppskänsla krävs samt att vara duktig på att framföra det utan att förarga kunden.
Det går nog ganska lätt att få acceptans för detta om man kommunicerar bra, men helt enkelt är det ju inte.

Själv är jag skitkass på detta, har "bjudit" på alltför många timmar, därför har jag också funderat i dessa banor en del.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.42 sekunder

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa