Kunder som lekt elektriker.

28 jan 2013 23:56 #21 av Fredrik Morin
Menar skriva på att elanläggningen är korrekt utförd. (gå i god)

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 06:15 #22 av Johan Runesson
Det är en vanlig missuppfattning att det finns sådana papper. Ett kvitto eller liknande efter avslutat jobb brukar vara det vanliga.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 08:33 #23 av Rikard Ågren
Något sådant papper har jag aldrig sett

Var får man tag på det?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2013 20:33 #24 av Richard
Svar från Richard i ämnet Kunder som lekt elektriker.
På fakturan specar vi vad som gjorts. Allt för undvika tjafs mm om kunden hävdar annat...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 mar 2013 19:31 #25 av Ola
Svar från Ola i ämnet Kunder som lekt elektriker.
Färdiganmälan är väl det papper som man måste skriva under på! Men det gäller ju framförallt vid nyanslutning till elnät! (serviceändringar å liknande också) Sedan tar innehavaransvaret över för att anläggningen behålls i gott skick! (och det finns väl ingen som arbetar utan överinseende från elinstallatör?!)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2013 23:51 - 22 aug 2013 23:58 #26 av Fredrik Morin
Skrev fel

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2013 23:56 #27 av Fredrik Morin
Om kunden vill hjälpa till med jobbet. Skulle ni gå med på det?

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 04:33 #28 av Martin
Svar från Martin i ämnet Kunder som lekt elektriker.
För min del får de gärna såga upp hål och fräsa i väggar mm. Jag tycker bara att de få släppa igenom rörutsläpp mm på rätt ställe när de gipsar etc. Finns faktiskt svensson som kan göra ett bra jobb.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 15:34 - 23 aug 2013 15:36 #29 av Patrik Hedlund

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 17:11 - 23 aug 2013 17:13 #30 av Mats Jonsson

Fredrik Morin skrev: Om kunden vill hjälpa till med jobbet. Skulle ni gå med på det?

Regeringens föreskrifter om anställningsförhållande gäller fortfarande. Utdrag ur Elinstallatörsförordning (1990:806)

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.


Vad säger man om detta: En grävmaskinist har deltagit i arbete med att förlägga skyddsrör för starkströmskabel i mark samt deltagit i skyddsfyllning av kabel i mark utan att ha behörighet för detta arbete inom företaget. Allt i strid med Elsäkerhetsverkets tolkning om vad som är elinstallationsarbete. Efter polisanmälan kan åklagaren välja att gå vidare med detta hemska ärende och grävmaskinisten kan dömas till fängelse i högst ett år eller böter.

Jag hade ett sådant ärende förra året men det lades ned av åklagare eller polis, för mig oklart vilken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2013 21:24 #31 av Martin
Svar från Martin i ämnet Kunder som lekt elektriker.
Ja du isf kan nog alla Grävmaskinister mm sättas i fängelse eller få böter. Bara ta en titt utmed Sydlänken så hittar man ett par Bovar ^^

Nja. Jag tror faktiskt en grävmaskinist har bättre kunskaper än oss om hur man lägger ner ett rör i marken. De har nog lite mer känsla över hur marken kan betesig.

42
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 06:48 #32 av Mats Jonsson

Martin skrev: Nja. Jag tror faktiskt en grävmaskinist har bättre kunskaper än oss om hur man lägger ner ett rör i marken. De har nog lite mer känsla över hur marken kan betesig.

Jag har nog exakt samma uppfattning. Och jag har heller inga problem med att instruera en grävmaskinist i att delta i arbetet med förlägga kabel i mark. Men Elsäkerhetsverket är av en helt annan uppfattning.

2002 sa Elsäkerhetsverket att det inte var behörighetskrävande att lägga rör i mark. Men 2011 sa samma myndighet att sådant arbete nu skulle utföras av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör där yrkesmannen skulle vara anställd i samma företag som elinstallatören.

Personligen tycker jag att ovanstående är trams men Elsäkerhetsverket har i flera fall hotat med sanktioner till elinstallatörer som upplåter sin behörighet i strid med gällande förordning.

Fallet jag nämnde tidigare var dock inte Elsäkerhetsverket inblandade i. Det var nog mer en konkurrenshistoria mellan två anläggningsföretag och lite avundsjuka med om behörighet som slutade med en polisanmälan.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 08:23 #33 av Lars Blomkvist
Arbetar mycket med markjobb och har en klar uppfattning om att grävare eller markpersonal har ofta ingen aning om hur markrör ska förläggas.
Det står upphandlingen hur markröret ska förläggas i sandbädd mm, ofta ringer personalen och säger till mig att dra kablarna innan dom gräver-igen ifall det skulle bli stopp??
Är ett markrör rätt "installerat" ska detta inte kunna hända.
Senast förra veckan var jag på ett jobb där markpersonal dragit rör och där det sedan blev tvärstopp i röret under nylaggd asfalt!
Jag struntar personligen i vem som förlägger rören bara dom följer "instruktionerna" och det händer tyvärr sällan.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 10:31 #34 av Rikard Ågren
Vad kostar det att ta förarbevis för grävmaskin?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 12:54 #35 av Mats Jonsson

Rikard Ågren skrev: Vad kostar det att ta förarbevis för grävmaskin?

Det vet jag inte men en BB3-behörighet för grävare kostar ca 12 000 kr inkl utbildning. Då blir grävaren också elinstallatör och kan därmed låta andra yrkesmän utföra elinstallationsarbete under sitt överinseende. Inom anställningsförhållandet förståss. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 15:32 #36 av Rikard Ågren
Låter som ju en bättre och billigare lösning än att elinstallatören skaffar yrkesbevis för grävmaskin och köper in en grävare :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 15:59 #37 av Tobias Karlsson
Mats: BB3? Ja den är ju bra att driva företag på, man kan ju göra så mycket då =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 16:53 #38 av Martin
Svar från Martin i ämnet Kunder som lekt elektriker.
Jag har nog aldrig haft ett bekymmer med att dra i kabel i rör i mark iaf.Kanske någon sträcka som varit lite lång ett par gånger och då har jag varit med om allt från 1,5mm till 300mm och visst någon gång har det varit svårt men enda rörstoppet jag varit med om var när en bonde grävde ner rör själv och vi skulle dra igenom. En sträcka på kanske 50m och andra på 20m. Tvärstopp efter ca 20m in i röret som var 50m lång. Efter han grävt upp och sen kunde vi etapp dra igenom det.

Jag behåller min ställning att en grävmaskinist kan förlägga gulrör utan problem! Dock vanlig "svartslang" som används mycket till fiber. De personer som gjort skarvarna i marken på röret har nog slarvat väldigt mycket då de gjort de. Varit med om flera fall där rören delat på sig när De trycker i fibern sedan.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 17:15 #39 av Mats Jonsson

Tobias Karlsson skrev: Mats: BB3? Ja den är ju bra att driva företag på, man kan ju göra så mycket då =)

Omfattningen av BB3 blir ju beroende på vad den sökande anger att den ska omfatta. Det ska tydligen finnas någon som har en BB3 för arbete på högspänningsapparater såsom jordningskopplare med mera. Tror till och med att det är en person på ett företag som är registrerat i Tyskland om jag inte missminner mig. Men det finns ju en särskild behörighetsgivande utbildning för grävare. Med stöd av denna kan man söka en behörighet som då brukar omfatta förläggning av rör och kabel i mark, uppsättning av kabelskåp samt anordnande av jordtag. För ett anläggningsföretag kan väl det vara intressant. Alla anläggningsföretag bedriver inte brottslig verksamhet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2013 17:33 #40 av Tobias Karlsson
Inte för att göra påhopp Martin, men du har nog inte jobbat så mycket med att dra kabel i rör, inte om du bara haft ett stopp...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.073 sekunder