Kunder som lekt elektriker.

22 jan 2011 17:44 #1 av Patrik Hedlund
Rätt delforum? Nja.

Hur brukar ni handskas med kunder som har anläggningar som innehåller mycket hempul.
Det behöver ju inte vara kunden som hempulat utan det kan vara en tidigare ägare eller någon släkting.
Brukar ni påpeka för kunden att det inte är bra att hempula om man inte vet hur man ska göra, dels för att det är farligt, dels för att det ser för taskigt ut osv? Eller brukar ni vara tyst?

Ibland så undrar man ju vad kunder tänker med. T.ex. när de rustar kök jättefint och sedan har klamrade skarvsladdar som matning till DM osv..
Hur kan man vilja göra allt snyggt för att sedan förstöra det med skitful el?? Spara några tusenlappar...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2011 18:06 #2 av Ronnie Lidström
Jag brukar påpeka om jag ser något som är fel/farligt och säga att de snarast bör åtgärda felen/erbjuda mig att fixa om dom vill det.

Sen om det är dom själva, en släkting, grannen, förra ägaren eller rent av en elektriker som gjort felen har ju egentligen mindre betydelse.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2011 18:44 #3 av Rikard Ågren
Jag säger inget om det inte är direkt farligt eller som kan bli farligt - då påpekar jag det såklart, förklarar varför och ger förslag på åtgärd. Jag vill inte ha nån "polisstämpel"

Vi har en "konkurrent" som, utan att fråga/resonera, bara klipper det han inte tycker ser bra ut. Dålig stil tycker jag eftersom det ju är kunden som är ansvarig för sin anläggning.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2011 18:46 #4 av Patrik Hedlund
Okej, men om det är något som inte är direkt farligt, men fortfarande fel. T.ex. lampor fastansluta med klamrade lampsladdar och dyl.

Brukar du påpeka sånt?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2011 18:50 #5 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Jag säger inget om det inte är direkt farligt eller som kan bli farligt - då påpekar jag det såklart, förklarar varför och ger förslag på åtgärd. Jag vill inte ha nån "polisstämpel"

Vi har en "konkurrent" som, utan att fråga/resonera, bara klipper det han inte tycker ser bra ut. Dålig stil tycker jag eftersom det ju är kunden som är ansvarig för sin anläggning.

Okej, ja det är väl ungefär som jag gör. Men har funderat på om man ska påpeka mer saker.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jan 2011 22:48 #6 av Ronnie Lidström
Nu när tråden är under Juridik...

Finns det någon lag på att man måste upplysa om felaktigheter som kan vara farliga?

Sjuksköterskor/läkare måste väl ingripa på deras fritid om de ser en få hjärtinfarkt på stan?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2011 09:54 #7 av Rikard Ågren
Det sunda förnuftet säger väl att man ska upplysa om det är farligt

Finns säkert någon lagtext om detta men det är nog svårt att bli fälld för om man skulle låta bli. Förhoppningsvis får samvetet (om man har något) dig att handla, och dömer dig hårt om du låter bli och det händer otrevligt pga att du inte sagt något.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2011 11:35 #8 av Bo Siltberg
Jag har ögnat igenom Ellagen: SFS 1997:857 lagen.nu/1997:857 och
Starkströmsförordningen: SFS 1957:601 lagen.nu/1957:601 men såg inget krav på att anmäla.

Däremot har jag noterat nedanstående text, för inte så länge sedan, tyvärr utan att ange källan. Men den måste komma ifrån någon ansvarstext, ev från Voltimum's expertsida. Ska leta vidare.

Om någon skulle hitta en elanläggning som är så farlig att den måste slås ifrån ska Elsäkerhetsverket underrättas. T.ex elnätsföretag får inte ta det beslutet själv. En sådan anmälan går att göra både skriftligt, per telefon eller via verkets webbplats. Elnätsföretagen är dessutom skyldiga enligt ellagstiftningen, att anmäla tillbud och olyckor som inträffar på deras anläggningar till myndigheten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2011 11:41 #9 av Mats Persson
Tror också att det sunda förnuftet får tala...

Jag var hos en kund nu som skulle göra ett badrum och lite smått i vardagsrummet.. Men i vardagsrumet sa fanns det ojordade uttag och jordade blandat.. Så det fick bli till att jorda det övriga med..

En kund ville jag skulle komma och byta ut en central och göra vid all annan el också, men när jag kommer dit så har en annan hantverkare redan handlat alla elprylar, förutom centralen som jag kom med... Och gjort det mesta av elinstallationen i huset.. Fick en mindre chock när jag förstod att de ville att jag skulle gå i god för den övriga elinstallation med som den andra personen höllt på med :) haha.. Där monterade jag centralen lät gruppledningarna hänga utanför centralen. Sen blev det till att dokumentera nogrannt att jag endast bytat centralen. Skrev till och med på fakturan att inga utgående gruppledningar var anslutna...


Nä det finns många historier om hempul och dåliga hantverkare.. I fallet ovan tror jag inte kunden visste att snickaren inte fick pula med el...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2011 16:17 #10 av Janne Larsson

Mats Persson skrev: Tror också att det sunda förnuftet får tala...

Jag var hos en kund nu som skulle göra ett badrum och lite smått i vardagsrummet.. Men i vardagsrumet sa fanns det ojordade uttag och jordade blandat.. Så det fick bli till att jorda det övriga med..

En kund ville jag skulle komma och byta ut en central och göra vid all annan el också, men när jag kommer dit så har en annan hantverkare redan handlat alla elprylar, förutom centralen som jag kom med... Och gjort det mesta av elinstallationen i huset.. Fick en mindre chock när jag förstod att de ville att jag skulle gå i god för den övriga elinstallation med som den andra personen höllt på med :) haha.. Där monterade jag centralen lät gruppledningarna hänga utanför centralen. Sen blev det till att dokumentera nogrannt att jag endast bytat centralen. Skrev till och med på fakturan att inga utgående gruppledningar var anslutna...


Nä det finns många historier om hempul och dåliga hantverkare.. I fallet ovan tror jag inte kunden visste att snickaren inte fick pula med el...


Mmm...undrar hur många gånger man fått förfrågan att göra/godkänna något som går helt emot regler som elektriker. I övrigt påpekar jag farligheter och sen finns ju andra saker som egentligen inte är farliga men som jag kanske inte vill (eller får enligt regler) och då säger jag bara att jag som elektriker får inte göra så, tex klammra lampsladd eller lägga i list.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2011 17:58 #11 av Mats Persson
Fast det kan jag väl erkänna att den regeln skiter jag i.. Ska jag sätta upp en lampa mitt i rummet och lamputtaget är inne vid väggen.. Då lägger jag den i en list utan att skämmas...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2011 18:10 #12 av Patrik Hedlund
:ohmy: :ohmy: :ohmy: ;)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2011 18:11 #13 av Ronnie Lidström
Har för mig att jag har läst nånstans att man får lägga i list om man kan dra lös kabeln utan verktyg. Minns inte var dock..

Tveksamt om det går då med tex Panduit LD3, man får slita rätt hårt ibland.

Håller med om att det är ganska fånig regel i övrigt.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2011 18:28 #14 av Mats Persson
Du Ronnie det har du nog tusan rätt i nu när du säger det!

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2011 19:25 #15 av Marcus Lundström
Det enda som begränsar hur du får förlägga en kabel är tillverkarens anvisning och jag kan inte se på tex draka.se att RKK inte får läggas i ledningskanal eller rör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2011 08:15 #16 av Bo Siltberg
Det börjar bli OT här, men intressant.

Ja, kabeltillverkarna anger vad man får och ibland vad man inte får. Men det dom inte uttryckligen skriver, är då det tillåtet eller otillåtet? Ibland blir det lite fånigt som t.ex PLS 90 som säger "ej för fast förläggning men får förläggas i rör".

Och hur kommer det sig att konsum får sälja 3x5 klammer...?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2011 11:21 #17 av Tomas Karlsson
Tillverkarna är ju trots allt även styrda av respektive kabeltyps produktstandard. Tex EKRK som är en specifikt svensk kabeltyp, den får lida av att den uppgraderats under årens lopp. Man kan ju tycka att det nutida utförandet skulle kunna ha lite vidare användningsområde och det skulle den säkert fått om den konstruerats mer sentida som ny, nu styrs den av en standard som såg dagens ljus på plåtkulons tid.

Och att modifiera något i dessa standarder är nog ett veritabelt byråkratiskt inferno. Därför ser man istället nykonstruktioner som tex ACEFLEX som inte är stort bättre elektriskt sett än en kraftigare RKK, trots det är då ändå den ena formellt godkänd för fastförläggning. Så att fästa upp ett litet stycke lampsladd lite lätt är ju knappast någon dödssynd, både med och utan lätt öppningsbart lock osv.

Paragrafer, standarder mm är givetvis nödvändiga och ibland tom intressanta att fördjupa sig lite i men i enkla fall får sunt förnuft och ett fackmässigt övervägande trots allt råda oberoende om det går lite tvärs någon regel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2011 12:06 #18 av Bo Siltberg

Bo Siltberg skrev: Jag har ögnat igenom Ellagen: SFS 1997:857 lagen.nu/1997:857 och
Starkströmsförordningen: SFS 1957:601 lagen.nu/1957:601 men såg inget krav på att anmäla.

Däremot har jag noterat nedanstående text, för inte så länge sedan, tyvärr utan att ange källan. Men den måste komma ifrån någon ansvarstext, ev från Voltimum's expertsida. Ska leta vidare.

Om någon skulle hitta en elanläggning som är så farlig att den måste slås ifrån ska Elsäkerhetsverket underrättas. T.ex elnätsföretag får inte ta det beslutet själv. En sådan anmälan går att göra både skriftligt, per telefon eller via verkets webbplats. Elnätsföretagen är dessutom skyldiga enligt ellagstiftningen, att anmäla tillbud och olyckor som inträffar på deras anläggningar till myndigheten.


Ramlade över denna text igen av en slump: www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Aktu.../Aktuellt_4_2010.pdf
Och det står precis som jag citerat. Det står att man ska anmäla, men ingenting om att var o en har en skyldighet att göra det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2012 00:48 #19 av Fredrik Morin
Tänkte på en sak. Om din kollega (som inte har formell behörighet) skulle göra ett jobb hos en vän på fritiden skulle du skriva på papperna (förutsatt att du vet att han är kompetent) ?

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2012 04:29 #20 av Rikard Ågren
Skriva på vilka papper?

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: J-Rock

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.083 sekunder

Senaste foruminlägg