fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Vad gäller vid reklamation/garanti?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Vad gäller vid reklamation/garanti?

Vad gäller vid reklamation/garanti? 14 feb 2015 21:35 #1

  • Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Expert
  • Söker förståelse :)
  • Inlägg: 626
Tjo

Köpte speciallampor av tillverkare som troligtvis är trasiga (mastbelysning 20m). Lamporna lös i ca 1 månad sen la 10 st av. Kollade med återförsäljarna och fick svar att dom självklart skickar nya. Jag frågade då vem som bekostar arbetstid och lifthyra, dom sa att dom endast står för materialet och inte övriga kostnader? Jag frågade om jag ska stå för detta om det är fel på deras produkter?


Vad gäller?

Riskabelt att ta ett jobb med risk att stå för hyra av lift samt 2 gubbar en hel dag!
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 14 feb 2015 21:45 #2

  • Electrum
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Forum-kung!
  • Inlägg: 1208
Ja det här ska bli spännande att följa.

Själv har jag blivit skickat på ett byte av lysrörsarmatur en gång där leverantören eller generalagenten (jag vet inte vilket) skulle stå för min arbetstid.
I övrigt vet jag inte så mycket om sådant här.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 14 feb 2015 23:35 #3

Som företagare är man nog utlämnad till leverantörens försäljningsvillkor (och eventuella benägenhet till frivilliga goodwill-åtaganden) en sådan här gång. Man har ju inget stöd av t ex konsumentköplagen som en privatperson skulle kunna ha i samma situation.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 15 feb 2015 00:52 #4

  • Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Expert
  • Söker förståelse :)
  • Inlägg: 626
Det gäller även material som monterats utomhus och blivit vandaliserat. Kollade med mitt försäkringsbolag om detta och fick svaret att det måste vara inhägnat och låst på platsen!?
Ganska svårt att inhägna en hel park? Även lätt att forsen dessa hägn.
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 15 feb 2015 01:28 #5

  • Ivar Ryding
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Junior
  • Servicetekniker PLC/Biogas
  • Inlägg: 139
Företaget jag jobbar för har haft problem när vi fick en batch dåliga givare till våra anläggningar
Garanti på givaren fick vi, men arbete, resa och hotell fick vi stå för själva.
Kunden fick stå för ett produktionsstopp som kostar ett antal tusen i timmen.

Tillverkaren hänvisade till att leveransen sker till vår verkstad i skåne, och att det sen är vårt problem var vi har satt den.

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 15 feb 2015 07:52 #6

Vi monterade över 100 st stolparmaturer vid ett sjukhus. Där fick vi betalt för rubbet över 100 timmar och lifthyra. Detta var en av de stora jättarna inom armaturtillverkning som hade tillverkat en serie armaturer där färgen flagnade och ramlade av så jag antar att det var i deras intresse att få detta åtgärdat. Det var iallafall inga problem med betalning och vi fick ett tack efteråt.

I vanliga fall så brukar jag oftast få materialet men stå för tid och ev hyra själv.

Skulle vara intressant om någon av de tillverkare vi har på fluxio skulle vilja kommentera detta !

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 15 feb 2015 08:00 #7

KlippurALEM09.JPG


Denna bilaga är dold för gäster. Logga in eller registrera dig för att se det.


Någon som är duktig på ALEM09 ?

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 15 feb 2015 08:35 #8

Faktura.JPG


FakturaES.JPG


LevvillkorES.JPG


Borde ha bättre koll på detta men...

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 15 feb 2015 08:46 #9

  • Jan Wahlberg
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Junior
  • Allmän Behörighet ABL
  • Inlägg: 90
Punkt 46 och 47 säger väl ganska klart vad som ersätts

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 15 feb 2015 09:59 #10

  • Stefan Ericson
  • ( Bannlyst )
  • OFFLINE
  • Bannlyst
  • CNC Tekniker
  • Inlägg: 1309
När jag jobbade inom elektronik indrustin, vi levererade komponet monterare till kretskort, så fakturerades hotel, traktanenten och resekostnader, vid garanti jobb. Det var inskrivet i kontrakten. I slutet på 80 talet, var jag på ett servicechefsmöte på en Finlands färja och berättade det. Dom kontstaterade att, det vore ju en djävla massa pengar. I CNC branchen behöver kunderna inte betala något. Men om jag skulle åka på ett garanti jobb så skulle jag fakturera nasaren.
Hem prylar brukar man få skicka in, men ofta hittar dom inget fel och sedan kommer en räkning.
Köpte en experia z1, den höll i 3 veckor. Jag skickade e-mail och förklarade, att jag betalar inte 500kr för att dom kommer fram till att skärmen är trasig och det är jag som haft sönder den. Katshing gjorde det. Nu har jag beställt en Cattepillar lur.

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 15 feb 2015 14:11 #11

  • Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • OFFLINE
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
  • Inlägg: 3386
Beror på vilket leveransvillkor som gäller. ALEM 09? NL01?

Köper man av en känd leverantör brukar de stå för omkostnader oavsett om de måste.. Goodwill.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 16 feb 2015 20:37 #12

  • Martin
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Expert
  • Installationselektriker på medelstora jobb mm
  • Inlägg: 884
Dn dålig kabel 120mm? alu som de skadat i produktionen och bara klämt på en liten bit krympslang över som glidit iväg i den fortsatta tillverkningen. Det small bra när det släpptes på. 6st 240 som inkommande orkade leverera så att det sedan "sjöng" i Ställverket som låg ca 35m där ifrån.

Först var det hyss hyss och sen tog det liv i helvete. De pröjsade Material. Arbetstid 3 st personer x400% 12H . Allt.

Gäller bara att man snackar med rätt person och verkligen visar att man svartmålar dessa.
Dessvärre vet jag inte var historien slutade med detta kabelfusk.


Har fått Vp rör levererade som spruckigt för minsta lilla. Fått nya dagen efter.
Har fått 110 gulrör som "tillverkats i fel maskin" så att rulorna och muffarna inte gick att sätta ihop. - ööh? Vi har gjort fel. Ingen åtgärd.
Har fått kabeltrummor med kabel som verkligen inte gått att skala. Fått nya dagen efter.
Fått fellevererad kabel. fel av oss att inte dubbelkolla antalet ledare i kabel. Dock tog grossisten på sig både material och arbetstid.
42

Re: Vad gäller vid reklamation/garanti? 23 sep 2015 05:05 #13

  • Rulle
  • ( Användare )
  • OFFLINE
  • Junior
  • Inlägg: 58
Jag vet av ett byggföretag som har problem med materialet för en altan som är byggd (rätt stor) och som sväller och ej släpper igenom vatten. De har gjort efter tillverkarens instruktioner men ändå fått problem så tillverkaren var glada med ett skicka nytt material men det tyckte inte byggföretaget är en lönsam historia då det tar veckor att byta. Detta håller på att diskuteras fortfarande, blir kul att se vem som vinner.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.39 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa