Hjälp med att skriva avtal med en byggare

02 dec 2014 01:27 - 02 dec 2014 01:30 #1 av isabelle
Jag har tidigare anlitat ett byggföretag för att renovera mitt badrum, skrev om detta i en annan tråd, och det blev ingen rolig historia. Badrummet har flera saker som måste åtgärdas och det kanske blir en tvist om inte byggföretaget gör om vissa saker. Jag behöver en jurist som är duktig på försäkringsfrågor. Mitt försäkringsbolag är inte alls hjälpsamma. Någon som har erfarenhet av att anlita någon förut?

Tacksam för svar.
Ämnet är låst.
02 dec 2014 01:31 #2 av Eric Lander
Vad är det som har hänt mer specifikt? Går det på försäkringen eller måste du stämma den som byggt?
Ämnet är låst.
02 dec 2014 01:35 #3 av isabelle
Tack för snabbt svar. Det har blivit sprickor i väggen, tät skiktet kan vara skadat och det måste göras någon undersökning tror jag. Varken bygg firman eller försäkringsbolaget vill hjälpa till de hänvisar till varandra eller varandras försäkringsbolag. Omöjligt att veta vad man ska göra eller vem som bär ansvaret.
Ämnet är låst.
02 dec 2014 01:40 #4 av Eric Lander
Du borde nog ta dit en besiktningsman först och främst. Är det tätskiktet kan det bli vattenskador. De som byggt borde ha någon slags ansvarsförsäkring som i så fall kan användas. Många har dock inte det trots att de säger att de har det. Man måste kolla det själv. Krångligt med ansvarsfrågor och särskilt när de skyller på varandra som du säger. Du kanske gör bäst i att anlita en jurist som utreder det åt dig. Kolla med Försäkringsjuristerna Stockholm, en juristbyrå som arbetar med försäkringsjuridik och skadefrågor.
Följande användare sa tack: isabelle
Ämnet är låst.
02 dec 2014 01:42 #5 av isabelle

Eric Lander skrev: Du borde nog ta dit en besiktningsman först och främst. Är det tätskiktet kan det bli vattenskador. De som byggt borde ha någon slags ansvarsförsäkring som i så fall kan användas. Många har dock inte det trots att de säger att de har det. Man måste kolla det själv. Krångligt med ansvarsfrågor och särskilt när de skyller på varandra som du säger. Du kanske gör bäst i att anlita en jurist som utreder det åt dig. Kolla med Försäkringsjuristerna Stockholm, en juristbyrå som arbetar med försäkringsjuridik och skadefrågor.


Jag ska kolla upp det. Börjar med besiktningsman i morgon. Ska kolla juristbyrån också det känns som det blivit lite väl komplicerat för egen del tyvärr.
Ämnet är låst.
02 dec 2014 01:55 #6 av isabelle

Eric Lander skrev: Du borde nog ta dit en besiktningsman först och främst. Är det tätskiktet kan det bli vattenskador. De som byggt borde ha någon slags ansvarsförsäkring som i så fall kan användas. Många har dock inte det trots att de säger att de har det. Man måste kolla det själv. Krångligt med ansvarsfrågor och särskilt när de skyller på varandra som du säger. Du kanske gör bäst i att anlita en jurist som utreder det åt dig. Kolla med Försäkringsjuristerna Stockholm, en juristbyrå som arbetar med försäkringsjuridik och skadefrågor.


Har du själv anlitat dem? Gissar att det är ganska dyrt med en jurist inom försäkring. Men det är kanske bäst så.
Ämnet är låst.
02 dec 2014 03:14 #7 av Eric Lander
Nej, det har jag inte behövt... ännu. :) Det kan man tänka. Jurister är väl aldrig billiga.
Ämnet är låst.
02 dec 2014 07:49 #8 av Mikael Malmgren
Jag vet inte hur gammal din renovering eller vad det är för fel är men tipset är som ovan ta in en oberoende besiktningsman och se om han kan visa att det är fel och eller inte fackmanamässigt utfört. Han kan då även uppskatta vad det kostar att få felen fixat.

Om så är fallet så är du enligt lagen berättigat till ersättning i form av pengar eller att de blir åtgärdat detta enligt konsumenttjänstlagen. Kanske ditt försäkringsbolag och/eller din byggare blir mer intresserad av att hjälpa dig då.
Nästa steg är att stämma byggaren

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Ämnet är låst.
02 dec 2014 19:28 #9 av Eric Lander
Håller med föregående talare. Den vägen är nog också gångbar för att få eld i pipan.
Ämnet är låst.
02 dec 2014 20:53 - 02 dec 2014 20:54 #10 av Olle Andersson

Mikael Malmgren skrev: Jag vet inte hur gammal din renovering eller vad det är för fel är men tipset är som ovan ta in en oberoende besiktningsman och se om han kan visa att det är fel och eller inte fackmanamässigt utfört. Han kan då även uppskatta vad det kostar att få felen fixat.

Om så är fallet så är du enligt lagen berättigat till ersättning i form av pengar eller att de blir åtgärdat detta enligt konsumenttjänstlagen. Kanske ditt försäkringsbolag och/eller din byggare blir mer intresserad av att hjälpa dig då.
Nästa steg är att stämma byggaren


Mitt tips är att i möjligaste mån undvika att dra in advokater och börja processa... Speciellt om det är mot ett försäkringsbolag
Ärendet kommer ta åratal innan det är avklarat, om du överhuvudtaget får rätt. Förutom skatteverket som, tack vare en genial dom i högsta förvaltningsrätten, har rätt att ignorera förvaltningsrättens dom, så är nog försäkringsbolag det absolut svåraste att processa mot. I princip outtömlig kassa och advokater i dyra kostymer.

Ta hjälp av en besiktningsman, ja absolut
Ta hjälp av en jurist, ja absolut
Men låt inte juristen företräda dig innan du vänt på alla andra stenar.

Eftersom du vill att något ska bli åtgärdat så är det bra att veta att så fort din egen advokat pratar med någon annans advokat kommer INGENTING hända innan advokaterna pratat klart... Hur lång tid tar det? Vem vet....
Ämnet är låst.
02 dec 2014 20:55 #11 av Marcus
Hej,

Jag har använt dessa dokument som hjälp när jag har tecknat avtal som privatperson.
Dessa kommer från www.sverigesbyggindustrier.se


Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.


Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.


Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

This message has attachments files.
Please log in or register to see it.

Ämnet är låst.
02 dec 2014 21:10 #12 av Mikael Malmgren
Jag fick lite brått när jag skev i morse. :blush:

Advokater och jurister bör givetvis undvikas.
Det jag funderar på är egentligen var försäkringsbolaget kommer in egentligen?


1. Besiktning med protokoll och kostnadsuppskattning

2. Kontakta byggaren med dina uppgifter, skriftlig reklamation, denne skall få möjlighet att rätta till eller dra av på priset.

3. Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)

4. Anlita jurist och stämning i tingsrätten

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Ämnet är låst.
02 dec 2014 21:22 - 02 dec 2014 21:24 #13 av Patrik Hedlund
Jag tänkte förtydliga att detta är inte ett konsumentforum inom bygg utan ett proffsforum för elbranschen.
Juridiska frågor kring anlitande av byggfirma hänvisar jag vänligt, men bestämt, till jurudik-delen av byggahus.se .

Jag låser nu denna tråden.

//Moderator

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Ämnet är låst.
Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg