Kabel har brunnit av på mitten.

09 apr 2018 19:58 - 09 apr 2018 20:00 #1 av müssli
Jag var och felsökte på en villa idag där en fas hade försvunnit. När jag öppnade mätarskåpet upptäckte jag en märklig sak. MK:n hade brunnit av på mitten! :ohmy:
Det såg riktigt illa ut, kabeln hade verkligen brunnit av helt och hållet. Plasten var porös och spröd längs hela sin längd men båda ändarnas anslutning var utan anmärkning. Det verkar osannolikt att någon mus varit framme, hur kan det bli så tro?



Lägg även märke till inkommande L1 och L2, jag har kontaktat energiverket för att kunna byta skåpet vid tillfälle.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2018 05:00 #2 av Jonas
Spontant ser det ut som kablarna oxiderat, lika så kabeln verkar ju bära spår av oxider, dvs rost. Kan ha varit en skada på isoleringen på kabeln så att syre och fukt kommit in och långsamt ätit sig igenom kabeln.

Sen varför just dom delarna rostat och inte de andra har jag bara lösa teorier om.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2018 05:43 #3 av Electrum
Tur för kunden att det var en fas och inte PEN.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2018 11:39 #4 av Torbjörn Forsman
Jag råkade en gång ut för en elpanna där all RK med en viss färg var sönderärgad innanför plasten, ledningar av samma typ men med annan färg hade klarat sig bra.

Uppenbarligen har det hänt då och då att PVC-plast blir aggressiv mot koppar, och om det väl börjar ärga i kabeln så den användbara arean minskar och det går mer och mer varmt, så går väl förfallet fortare tills det blir totalt avbrott.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.096 sekunder

Senaste foruminlägg