- Inlägg: 630
- Tack mottaget: 139
EIO rekommenderar 35 % påslag på material.Lars Sundbom skrev: Är det nån här som har cirkaprislistan från EIO till hands? Skulle vilja kika på hur den ser ut, den ska tydligen vara bra att utgå från. Någon?
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Lars Blomkvist skrev: Senaste upphandlingen i sthlm vann anbudsgivare med 267 kr/tim samt 10 % påslag på netto
d är egentligen netto? Allt prispressande gör bara att massa fusk uppkommer. Jag kan ju välja att gnp ska vara mitt netto.
Jag vill kunna tjäna pengar på arbete och kunskap men tyvärr så ser inte verkligheten ut så just nu. Men som Olle skriver så kommer detta vara verkligheten om några år på många ställen. Samt med fasta a' priser även på mindre installationer så det inte kan fuskas med timmar.
Vad ska man tjäna pengar på i framtiden?
| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Om kunden börjar köpa material själv och elektrikern är beroende av materialvinst så kommer ju elektrikern att höja priset per timme. = Kunden tjänar inget på detta mer än högst kortsiktigt.Olle Andersson skrev: Det är ju trevligt att bli inbjuden till en diskussion
Jag tror att jag kastar sten i glashus men som Winston Churchill sa ”Do you have enemies? Good! That means you’ve stood up for something at some point in your life”
Jag börjar med att säga att jag förstår att många elfirmor är mer eller mindre beroende av materialförsäljning för att generera vinst. Jag påstår inte på något sätt att dessa företag drivs av ohederliga affärsmän. Det jag påstår är att de drivs med en affärsmodell som är påväg att bli förlegad och en branschorganisation (EIO) som vägrar se vad som är på väg att hända.
Jag har inte så mycket åsikter om hur affärsmodellen ser ut mot konsumenter utan jag har valt att koncentrera mig på Elinstallationsbolag som inriktar sig mot fastighets- och byggbolag. Dessa har nämligen möjligheten att spela ut Elinstallationsbolagen till deras nackdel genom att köpa materialet själva.
Nu har jag inte läst någon årsredovisning men jag ser det som högst osannolikt. När man ser då och då att de kan sänka priset lätt 30% bara man gnäller lite eller tar in offert så torde "standardpåslaget" vara bra mycket högre än 22 %... Förmodligen närmare 122%Olle Andersson skrev: När vi pratar om överprissättning så måste vi ha en måttstock och jag har för ändamålet valt Elektroskandia för att jämföra deras snittpåslag med EIOs rekommendation. För ändamålet så beställde jag hem Elektroskandias årsredovisning för 2014 från Bolagsverket. Då denna är en offentlig handling bifogar jag den ifall någon vill ha lite kvällslektyr.
I deras årsredovisning (för koncernen) framgår en total försäljning för 2014 på 5 914 873 000,00 kr och totala kostnader för inköp av handelsvaror på 4 631 767 000,00 kr. Skillnaden mellan ingående lagervärde från 2013 och utgående lagervärde, alltså osålda varor under året, uppgår till c:a 13 miljoner och är i sammanhanget försumbart så jag väljer att inte räkna med dem. Man kan då lätt räkna ut att Elektroskandias snittpåslag är 21,46% eller 13,54% lägre än EIOs rekommenderade snittpåslag.
Rekommenderade påslag från EIO på 30 % är för att klara garantiåtaganden och spill på mindre jobb.Olle Andersson skrev: Vad är det som ingår i Elinstallatörens 35%? Som dessutom läggs på utöver Elektroskandias påslag. Visst ingår det vissa garantiåtgärder men med så stort påslag så skulle dessa garantiåtgärder kunna utgöra nästan hela entreprenaden.
| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Lars Sundbom skrev: Är det nån här som har cirkaprislistan från EIO till hands? Skulle vilja kika på hur den ser ut, den ska tydligen vara bra att utgå från. Någon?
| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Om kunden köper materialet själv och elektrikern höjer priset på sitt eget arbete leder detta till ett sundare affärsförhållande då elektrikern inte är beroende av materialförsäljning utan kan oberoende av kundens sätt att handla upp materialet få sin verksamhet att gå runt. Detta bör vara en positiv utveckling både för kunder och elektriker? Problemet är som du själv säger att lite nedan att det krävs att alla gör detta, annars kommer inget hända och det är där det krävs att EIO ”man-up” och tar tag i frågan.Ronnie Lidström skrev:
Om kunden börjar köpa material själv och elektrikern är beroende av materialvinst så kommer ju elektrikern att höja priset per timme. = Kunden tjänar inget på detta mer än högst kortsiktigt.Olle Andersson skrev: Det är ju trevligt att bli inbjuden till en diskussion
Jag tror att jag kastar sten i glashus men som Winston Churchill sa ”Do you have enemies? Good! That means you’ve stood up for something at some point in your life”
Jag börjar med att säga att jag förstår att många elfirmor är mer eller mindre beroende av materialförsäljning för att generera vinst. Jag påstår inte på något sätt att dessa företag drivs av ohederliga affärsmän. Det jag påstår är att de drivs med en affärsmodell som är påväg att bli förlegad och en branschorganisation (EIO) som vägrar se vad som är på väg att hända.
Jag har inte så mycket åsikter om hur affärsmodellen ser ut mot konsumenter utan jag har valt att koncentrera mig på Elinstallationsbolag som inriktar sig mot fastighets- och byggbolag. Dessa har nämligen möjligheten att spela ut Elinstallationsbolagen till deras nackdel genom att köpa materialet själva.
Jag har varit med några gånger om kunder som köpt materialet själva för att spara pengar.. Samtliga har förlorat stort på detta. Anledningen? Jo, bristande materialkunskap! De köper helt enkelt fel saker, för lite av nåt och/eller för mycket av nåt annat vilket leder till ställtid för elektrikern.
Ja… Vad ska man säga… Elektroskandia köper varor för 4,6 Gkr och säljer dem vidare för 5,9 Gkr… Snittpåslaget blir då 21,46%... Lika sannolikt som att U = I x RRonnie Lidström skrev:
Nu har jag inte läst någon årsredovisning men jag ser det som högst osannolikt. När man ser då och då att de kan sänka priset lätt 30% bara man gnäller lite eller tar in offert så torde "standardpåslaget" vara bra mycket högre än 22 %... Förmodligen närmare 122%Olle Andersson skrev: När vi pratar om överprissättning så måste vi ha en måttstock och jag har för ändamålet valt Elektroskandia för att jämföra deras snittpåslag med EIOs rekommendation. För ändamålet så beställde jag hem Elektroskandias årsredovisning för 2014 från Bolagsverket. Då denna är en offentlig handling bifogar jag den ifall någon vill ha lite kvällslektyr.
I deras årsredovisning (för koncernen) framgår en total försäljning för 2014 på 5 914 873 000,00 kr och totala kostnader för inköp av handelsvaror på 4 631 767 000,00 kr. Skillnaden mellan ingående lagervärde från 2013 och utgående lagervärde, alltså osålda varor under året, uppgår till c:a 13 miljoner och är i sammanhanget försumbart så jag väljer att inte räkna med dem. Man kan då lätt räkna ut att Elektroskandias snittpåslag är 21,46% eller 13,54% lägre än EIOs rekommenderade snittpåslag.
Ronnie Lidström skrev:
Rekommenderade påslag från EIO på 30 % är för att klara garantiåtaganden och spill på mindre jobb.Olle Andersson skrev: Vad är det som ingår i Elinstallatörens 35%? Som dessutom läggs på utöver Elektroskandias påslag. Visst ingår det vissa garantiåtgärder men med så stort påslag så skulle dessa garantiåtgärder kunna utgöra nästan hela entreprenaden.
Elinstallationsfirmor har av tradition haft högt materialpåslag och låg timpenning. Detta håller jag med om är fel! Materialpåslaget borde vara så det täcker svinn och garantiåtaganden inte mer.
Jag har i flera steg sänkt mitt materialpåslag och istället höjt timpenningen.. Det är dock svårt att som ensam elektriker göra detta eftersom alla kunder som ringer runt och jämför priser bara frågar efter timpenning.. inte materialpåslag!
På billigt material som har mycket spill har vi upp mot 100% påslag (FK på småservice t.ex.) medan jag kan ha 6% påslag på dyra armaturer i en entreprenad.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Jag tror att din kalkyl där haltar lite... Jag tvivlar på att någon räknar med mer än 5-10% påslag på materialet på en större entreprenad, speciellt på material där man har 5 års garanti från leverantören (ALEM 09).Olle Andersson skrev: Fenomenet du beskriver att kunder köper själva och förlorar på det förekommer, oftast precis som du säger på grund av bristande kunskap. Det är tur för oss konsulter, vi säljer många timmar på att hjälpa framförallt byggbolag att göra dessa inköp effektiva. Det är tur för oss konsulter att elinstallatörer hellre sitter och är tjuriga och väntar på att få skicka in nästa hinderanmälan för att de inte får köpa in materialet själva än att faktiskt säljer timmar till sin beställare på att hjälpa dem med dessa inköp.
I en elentreprenad på 10 000 000kr finns det, om vi ska tro min föregående ekvation, c:a 2 000 000kr att spara på att köpa materialet själv. Låt säga att man då köper in en konsult för 500 000kr att sköta inköpen och läger 750 000kr på att åtgärda garantianmärkningar (som inte täcks av ALEM 09) så har man fortfarande kommit undan 750 000kr billigare…
Som du sa tidigare så kommer man förmodligen vilja ha bättre betalt för installationsarbetet i så fall… Bra säger jag, hoppas bara att det sker också…
Ja det kan ju vara så att de jättestora entreprenadupphandlingarna drar ner snittet sen tar dom igen det på oss små stackars serviceelektrikerOlle Andersson skrev: Ja… Vad ska man säga… Elektroskandia köper varor för 4,6 Gkr och säljer dem vidare för 5,9 Gkr… Snittpåslaget blir då 21,46%... Lika sannolikt som att U = I x R
Det är ju ett snittpåslag ska man komma ihåg, rabattbreven skiljer ju mellan firmorna och mellan produkterna. Det är ju snittet på ALLA produkter och ALLA firmor och SAMTLIGA sålda enheter.
Jag tror vi pratar lite äpplen och päron här. Jag lever i en värld av små servicejobb.. Varje serviceelektriker kan ha en 3-5 olika jobb varje dag. På ett hel badrumsrenovering kan det gå 45 m FK totalt av alla färger.Olle Andersson skrev: Det där med ersättning för spill har jag inte förstått… Om du köper en kabelrulle på 50m till ett projekt och det går åt 45m. Slänger du då 5m, fakturerar för 35m och lägger på 30% på priset?
Eller fakturerar du 50m?
Att det ska täcka garantiåtgärder kan jag i viss mån förstå men jag vet också att ALEM 09 inte nyttjas i den grad den borde. Oftast med motiveringen att man vill vara schysst mot grossisten eller att man är rädd att få sämre rabatter.
Jag är beredd att påstå att 80% av alla garantiåtgärder utgörs av antingen sådant som ALEM 09 täcker eller av felaktig installation. Oavsett vilket av de två så ser jag det som orimligt att kunden ska behöva betala för denna garantiåtgärd. Speciellt ALEM 09 fel då kunden indirekt betalat grossisten för att åtgärda dessa redan.
| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Ja… Vad ska man säga… Elektroskandia köper varor för 4,6 Gkr och säljer dem vidare för 5,9 Gkr… Snittpåslaget blir då 21,46%... Lika sannolikt som att U = I x R
Det är ju ett snittpåslag ska man komma ihåg, rabattbreven skiljer ju mellan firmorna och mellan produkterna. Det är ju snittet på ALLA produkter och ALLA firmor och SAMTLIGA sålda enheter.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Den beräkningen jag nyss gjorde bygger på 35% påslag och att byggbolaget köper från grossist. I många fall väljer man att köpa direkt från tillverkare, vilket är ytterligare en konkurrensnackdel för elinstallatören. Grossister klarar av att tvinga elinstallatörer att köpa av dem då de inte har logistiklösningar eller inköpsvolymer att hålla priserna nere. Även en viss mån av utpressning vad jag förstår det som då rabattbreven i viss mån bygger på lojalitet och vetskapen att man går runt dem för att få bättre pris gör att rabattbreven skjuter i höjden.Ronnie Lidström skrev:
Jag tror att din kalkyl där haltar lite... Jag tvivlar på att någon räknar med mer än 5-10% påslag på materialet på en större entreprenad, speciellt på material där man har 5 års garanti från leverantören (ALEM 09).Olle Andersson skrev: Fenomenet du beskriver att kunder köper själva och förlorar på det förekommer, oftast precis som du säger på grund av bristande kunskap. Det är tur för oss konsulter, vi säljer många timmar på att hjälpa framförallt byggbolag att göra dessa inköp effektiva. Det är tur för oss konsulter att elinstallatörer hellre sitter och är tjuriga och väntar på att få skicka in nästa hinderanmälan för att de inte får köpa in materialet själva än att faktiskt säljer timmar till sin beställare på att hjälpa dem med dessa inköp.
I en elentreprenad på 10 000 000kr finns det, om vi ska tro min föregående ekvation, c:a 2 000 000kr att spara på att köpa materialet själv. Låt säga att man då köper in en konsult för 500 000kr att sköta inköpen och läger 750 000kr på att åtgärda garantianmärkningar (som inte täcks av ALEM 09) så har man fortfarande kommit undan 750 000kr billigare…
Som du sa tidigare så kommer man förmodligen vilja ha bättre betalt för installationsarbetet i så fall… Bra säger jag, hoppas bara att det sker också…
Men du kan ju fortsätta hävda detta för byggarna så du kan fortsätta sälja dyra konsulttimmar till dem
Detta är nog mycket möjligt att det är så, men det är också det jag menar när jag säger att elinstallatörer sitter i en oerhörd konkurrensnackdel…Ronnie Lidström skrev:
Ja det kan ju vara så att de jättestora entreprenadupphandlingarna drar ner snittet sen tar dom igen det på oss små stackars serviceelektrikerOlle Andersson skrev: Ja… Vad ska man säga… Elektroskandia köper varor för 4,6 Gkr och säljer dem vidare för 5,9 Gkr… Snittpåslaget blir då 21,46%... Lika sannolikt som att U = I x R
Det är ju ett snittpåslag ska man komma ihåg, rabattbreven skiljer ju mellan firmorna och mellan produkterna. Det är ju snittet på ALLA produkter och ALLA firmor och SAMTLIGA sålda enheter.
Ronnie Lidström skrev:
Jag tror vi pratar lite äpplen och päron här. Jag lever i en värld av små servicejobb.. Varje serviceelektriker kan ha en 3-5 olika jobb varje dag. På ett hel badrumsrenovering kan det gå 45 m FK totalt av alla färger.Olle Andersson skrev: Det där med ersättning för spill har jag inte förstått… Om du köper en kabelrulle på 50m till ett projekt och det går åt 45m. Slänger du då 5m, fakturerar för 35m och lägger på 30% på priset?
Eller fakturerar du 50m?
Att det ska täcka garantiåtgärder kan jag i viss mån förstå men jag vet också att ALEM 09 inte nyttjas i den grad den borde. Oftast med motiveringen att man vill vara schysst mot grossisten eller att man är rädd att få sämre rabatter.
Jag är beredd att påstå att 80% av alla garantiåtgärder utgörs av antingen sådant som ALEM 09 täcker eller av felaktig installation. Oavsett vilket av de två så ser jag det som orimligt att kunden ska behöva betala för denna garantiåtgärd. Speciellt ALEM 09 fel då kunden indirekt betalat grossisten för att åtgärda dessa redan.
På entreprenader är det en helt annan femma så klart.. Både gällande påslag, spill och garantiåtaganden.
Till kunder som klagar och undrar varför vissa saker vi säljer är dyrare än på elbutik.se så brukar jag säga att det är av samma anledning som ett paket bacon kostar dubbelt så mycket på Statoil som på ICA-maxi. :stubben:
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Marcus Lundström skrev:
Ja… Vad ska man säga… Elektroskandia köper varor för 4,6 Gkr och säljer dem vidare för 5,9 Gkr… Snittpåslaget blir då 21,46%... Lika sannolikt som att U = I x R
Det är ju ett snittpåslag ska man komma ihåg, rabattbreven skiljer ju mellan firmorna och mellan produkterna. Det är ju snittet på ALLA produkter och ALLA firmor och SAMTLIGA sålda enheter.
Jag tror inte ekvationen är så enkel.
Grossisterna säljer väl inte allt material som de köper in samma år. De fyller ju på sitt centrallager och butikslager, sedan säljer de prylarna. Vissa hyllvärmare kan ju ligga där i åratal vilket då upptas i varulager vilket också ju bör avskrivas.
Sedan har de, precis som vi installatörer kan ha, kickback från deras leverantörer beroende på hur mycket de köper. De som ger bäst kickback får ligga på butikshyllerna. Hur detta upptas i bokföringen vet jag inte? Men det finns i alla fall inte i ovan nämnd ekvation.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.