Får man lägga ihop 2 st 6mm2 (nolla+jord) för att få >10mm PEN?

06 sep 2013 18:22 - 06 sep 2013 18:24 #21 av Mats Jonsson
PEN-ledaren ska vid nyutförande ha en minsta area om 10 kvmm om den av koppar. Det behöver vi nog inte diskutera.

Men blir verkligen en installation farlig om PEN-ledaren har arean 6 kvmm? Om den är riktigt installerad.

Om vi i en gammal anläggning byter huvudledningen som ett underhållsarbete och byter till en homogen ledare med arean 10 kvmm mot tidigare 6 kvmm; kan det då vara svårare att ansluta 10 kvmm med hänsyn till klämmans utformning, böjradie och att det kan vara väldigt trångt i en äldre central? Kan det till och med bli sämre med 10 kvmm än att återställa med 6 kvmm?

Tre frågetecken :)
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2013 18:29 #22 av Mats Persson
Vad är problemet med att använda 6mm2 som PEN ? Det är ju det som reglerna säger, hävda underhåll... Antingen det eller kör på 10mm2... Blir ju faktiskt inte så jäkla mkt dyrare eg, om det känns bättre med 10mm2 PEN istället för 6...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2013 19:11 #23 av Bo Siltberg
Ett huvudsyfte med underhåll är som jag tolkat det att undvika så stora kostnader att folk drar sig för att utföra nödvändiga reparationer. Sedan kan det givetvis finnas skäl att behålla ett befintligt utförande av olika slag.

Man har funnit skäl, goda skäl får vi förmoda, att höja minsta arean på PEN till 10 mm². Det är en säkerhetshöjning av driften som verkar dygnet runt alla dagar i veckan, i motsats till de få tillfällen en elektriker ställs inför en hemsnickrad och färgglad dubbel PEN-ledaren.

Till det kan man fundera på vilka fel han skulle kunna göra med dessa två ledare som skulle kunna vara farliga.
Likadant kan man fundera över hur ofta det sker olyckor pga att PEN-ledaren är 6 mm² istället för 10 mm².
Och till sist, hur starka skäl behöver man för att tumma på ett av elinstallationsreglerna budord - PEN-ledarens färg?

Kan vi komma upp i 200 inlägg här B)

Jag har tyckt att när man vet att det är en tillfällig lösning så skulle man kunna "förbereda"...men jag har börjat vackla lite där. Om det skulle komma till kritan skulle jag nog inte våga...kanske om jag vet att det kommer att göras om till TN-S veckan efter, men då främst av praktiska skäl.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2013 20:15 #24 av Reijo Eriksson
I den första blå boken (ELSÄK.FS 1994;7) infördes kravet på minst 10 kvmm för PEN-ledaren.

Den sista gula boken (ELSÄK-FS 1994;4) fanns i § 21 k kravet att vid ledningsdimensionering skall erforderlig hänsyn tas till nollledaren och PEN-ledarens belastningsförmåga vid anläggningar med kondensatorer, lysrör, tyristorvariatorer och liknande som genom övertonsaltsring orsakar extra belastning.

Färgmärkningskravet med gul/grön och blå tilläggsmärkning för PEN-ledaren är speciellt för Sverige.I Danmark tillåts även blå isolering med gul/grön tilläggsmärkning. Minns även att dispens har beviljats av Elsäkerhetsverket med utländska installatörer.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2013 22:05 #25 av Henrik Eriksson
Detta tycker jag är en tolkningsfråga som är upp till vara och en samt beroende hur projektet ser ut.
Jag har på ett par ställen virat ihop PE+N 6mm2 för att i framtiden kommer matning till undercentral bytas till TN-S.
Märkte upp dem väl och ingen kommer bli skadad pga den kopplingen. Så jag sover gott om natten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2013 05:56 - 07 sep 2013 08:18 #26 av Reijo Eriksson
Att lägga ihop den koncentriska ledaren och den isolerade PEN-ledaren för att uppfylla kravet på minst 10 mm² fins till och med beskrivet i den sista gula boken (ELSÄK-FS §20c).

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2013 21:28 #27 av JDA
Så om jag har tn-c in i mätarskåpet och drar 5g6 därifrån till elcentralen, lägger g/g och blå på pen skenan i mätarskåpet lägger g/g på pe skenan i centralen och blå direkt tilljordfelsbrytaren gör jag fel då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 sep 2013 23:09 #28 av Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2016 20:44 - 26 okt 2016 18:11 #29 av Fredrik
Får man lägga ihop 2 st 6mm2 (nolla+jord) för att få 10mm2 PEN?

(La ihop denna nya fundering, och efterföljande svar, till en gammal tråd i samma ämne /Admin)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2016 22:06 #30 av Lars Blomkvist

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 04:09 #31 av Patrik Hedlund
Det gör jag lite då och då. Om man byter stigaren till en 5G6, men har en utgående stigare som är en 4-ledare då lägger jag ihop blå och gulgrön och sätter en blå tejpmarkering i ändarna.

Kuriosa: enligt föreskrifterna så har det aldrig funnits något som heter "stigare". Det har sedan 60-talet stått "huvudledning" i föreskrifterna och innan dess fanns det inget namn.


//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 04:52 #32 av Bo Siltberg
Har det passerat en besiktning?

Man behöver ju bortse ifrån kravet att en PEN ska vara grön/gul utefter hela dess längd. "Storleken" på den blå tilläggsmärkningen finns det inga krav på vad jag vet annat än att det ska göras i "ändarna", så att låta "tilläggsmärkningen" vara lika lång som kabeln är kanske att ta i :whistle:

www.fluxio.se/forum/6/17509.html?limit=200&start=0
www.fluxio.se/forum/6/31204-tn-c-fyrledarsystem-med-6-kvmm.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 05:50 #33 av Fredrik Olsson
En av anledningarna till att man har sagt att PEN ledaren skall vara 10mm2 är väl av mekaniska skäl.

Hur blir det då när man istället tar två stycken 6mm2?

Bara en fundering.
Följande användare sa tack: Örjan Borgström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 09:42 #34 av Örjan Borgström

Fredrik Olsson skrev: En av anledningarna till att man har sagt att PEN ledaren skall vara 10mm2 är väl av mekaniska skäl.

Hur blir det då när man istället tar två stycken 6mm2?

Bara en fundering.


Fredrik har rätt, så här står det i Elinstallationsreglerna:

543.4.1
PEN-ledare får endast användas i fasta elinstallationer och av mekaniska skäl ska deras ledararea vara
minst 10 mm2 koppar eller 16 mm2 aluminium.

Det är alltså inte tillåtet att lägga ihop två 6 mm2 som PEN-ledare. Det strider dessutom, som Bo skriver, mot kravet på märkning.

514.3.2 PEN-ledare
Isolerad PEN-ledare ska märkas grönt och gult efter hela dess längd och dessutom med blått i
ändarna.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Fredrik Olsson, Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 10:26 #35 av Fredrik
När man står där ute i verkligheten en mörk höstdag och rimfrosten hänger i skägget så tänker man att i fallet med just två 6mm2 så borde väl den mekaniska hållfastheten räcka till och bli över, det är ju dessutom så att man har viss redundans.. går den ena ledaren av mitt på så kommer det att fungera både elektriskt och mekaniskt precis som avsett ändå, om man bortser från att det kanske kan finnas fall där man dimensionerat upp PEN-ledaren av andra (elektriska) anledningar. Det är ju inte heller direkt så att man skalar upp ledningen någonstans utan att titta lite hur det är märkt i åtminstone en ände.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 11:07 #36 av Olle Andersson

Örjan Borgström skrev:

Fredrik Olsson skrev: En av anledningarna till att man har sagt att PEN ledaren skall vara 10mm2 är väl av mekaniska skäl.

Hur blir det då när man istället tar två stycken 6mm2?

Bara en fundering.


Fredrik har rätt, så här står det i Elinstallationsreglerna:

543.4.1
PEN-ledare får endast användas i fasta elinstallationer och av mekaniska skäl ska deras ledararea vara
minst 10 mm2 koppar eller 16 mm2 aluminium.

Det är alltså inte tillåtet att lägga ihop två 6 mm2 som PEN-ledare. Det strider dessutom, som Bo skriver, mot kravet på märkning.

514.3.2 PEN-ledare
Isolerad PEN-ledare ska märkas grönt och gult efter hela dess längd och dessutom med blått i
ändarna.


Det blir i så fall en fråga att bedöma likvärdigheten i mekaniska förhållanden mellan två paralella 6mm2 och en 10mm2.
Sen faller det i exemplet i tråden, att lägga ihop Blå och Gul/Grön, på märkningen... Men jag skulle kunna tänka mig ett fall där man drar RK6 i VP-rör och har två parallella gul/gröna med blått i änden... Varför man skulle göra så är en gåta för mig (eventuellt att man redan trådat 6mm2 och får besiktningsnedslag och gör det som en åtgärd), men i ett sådant fall så uppfyller man allafall kraven på märkning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 11:37 #37 av Bo Siltberg
Så man ska alltså tolka "mekaniska skäl" så att det kräver en (1) ledare, som dock får bestå av många kardeler...?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 16:24 #38 av Tobias
Det är en rejäl tankeställare dessa frågor. Skulle vara riktigt roligt att få diskutera med han eller hon som är grundare till just de där raderna :)

En annan tanke angående mekanisk hållfasthet. Vilket ärgar sönder först 1x10mm2 eller 2x6mm2 då många av oss sett hur PEN kan ärga sönder. jag vet inte själv vad som skulle klara det bäst eller sämst.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 17:24 #39 av Bo Siltberg
Jag skulle tro att frågan har diskuterats ända sedan kravet på 10 mm² PEN infördes 1994-1996, och en gång i tiden har ESV godkänt att en EKKJ används så, dvs parallellkopplad koncentrisk ledare och numrerad ledare. Det duger inte att behöva diskutera och tolka reglerna i 20 till så någon behöver sätta ned foten och tala om hur det ska vara, är det SEK som ska göra det?
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 okt 2016 18:09 - 26 okt 2016 18:15 #40 av Ronnie Lidström
Jag la ihop dessa nya funderingar med en gammal tråd i samma ämne! /Admin

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg