Elektroniska körjournaler

17 dec 2013 12:45 #21 av Christian Strömberg

Michell Andersson skrev: Finns det något annat sätt som Skatteverket skulle godkänna som en dispositionsrätt än en skriftlig sådan med bilens brukares signatur?


Skatteverket behöver inte godkänna att någon av ett företags anställda har rätt att disponera dess fordon utan denna rättighet följer normalt av anställningen.

I regel är det ganska enkelt för Skatteverket att avgöra om en anställd disponerar en bil i tjänsten eller inte. Har de väl gjort det är det upp till den som disponerar bilen att visa att den inte använts privat i mer än vad man kallar "ringa omfattning".

Detta skiljer sig något från den normala ordningen där den som påstår något också ska visa att det är så som påstås. Här är det istället den som använder bilen som ska visa att det inte är så som Skatteverket påstår.

Jag hoppas att det var svar på din fråga

Christian Strömberg
Jurist - elektroniska körjournaler, personuppgiftshantering
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2013 16:37 #22 av Michell Martic
Ja, det är bra svar på frågan.

Men hur hanteras det då en person disponerar en bil och ställer den över semestern på firman där en annan person disponerar bilen utan din vetskap?
Hur ska skatteverket veta vem som kört vilken bil om det inte finns någon dokumentation som knyter en specifik anställd till en specifik bil vid de tillfällen bilen använts?
Om firman dessutom har för vana att låta anställda ta den bil som är ledig när en annan är sjuk eller på semester så måste det uppstå ett problem tycker jag.
Om det sen är två personer som åkt samtidigt i bilen, vem va det som körde när bilen användes för privat ändamål?
Det är ju den personen som ska förmånsbeskattad och inte den som åkt bredvid.
Dessutom är det bara en person som har tillgång till journalen, och det är chefen.
Såhär fungerar det i alla fall på minst en firma jag känner till.

Faktum är också att allting oftast efterkonstrueras när skatteverket knackar på.
Jag har säkert klyddat till det, men funderingarna kvarstår.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2013 18:34 #23 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elektroniska körjournaler
Andersson : Det där tror jag är "standard" på mer eller mindre varje firma. Tror det funkar "bäst / lagligast" på en firma där det är 4-5 anställda och alla har varsin bil och de kanske har med de hem, alt ställer på firman. Dock så Vi vet nog alla om någon som tar svängen förbi dagis på morgonen och eftermiddagen. Även om det må ligga exakt rakaste vägen hem.

Står det inte dessutom i avtalet att har man bilen hem så är det rakaste spåret utan någon start/stopp. Även att man inte får börja eller sluta dagen på firman.

Sen om man har varit på grossisten eller skriver annat bara "milen" så att de stämmer kan ju ingen veta.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 dec 2013 04:43 #24 av Ronnie Lidström
Vad som är krångligt och oklart är ju vad som egentligen räknas som "privat resa".

Skatteverket säger bestämt en sak.

De som säljer elektroniska körjournaler säger, lika bestämt, en helt annan sak.

Läs mer i denna tråd:

fluxio.se/forum/juridik/15146.html

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2013 11:40 - 14 jan 2014 14:40 #25 av Daniel
Svar från Daniel i ämnet Elektroniska körjournaler
Jag tillhandahåller en tjänst där man kan jämför pris och skillnad på digitala körjournaler som säljs och tillhandahålls av olika leverantörer.

Här kan finner ni sajten: Klicka här!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2013 12:06 #26 av Jörgen Wikström
Att införa elektroniska körjournaler faller under MBL§11 och skall förhandlas med SEF innan införandet.
Det skall också godkännas av montören (som använder bilen) innan montage. Om montören inte vill ha elektronisk körjournal så faller det på montören att sköta den manuella körjournalen klanderfritt annars får man montera in även i den bilen.

Det finns flertalet utrustningar att välja på och en av dessa är Ctrack som man kan få med en "privat knapp" som man enkelt går att använda för att registrera privata resor.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2013 14:10 #27 av Molly
Svar från Molly i ämnet Elektroniska körjournaler
Hur ser det ut för oss som kör privat bil i tjänst? Där man får så dålig milersättning att man måste krydda Milena för att ens ha råd med spolarvätska?
Har aldrig hört talas om körjournal (?)
Skulle se ut det när en kilometer till kund är flera mil på pappret :-D

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 dec 2013 22:39 #28 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elektroniska körjournaler
Vägarbeten, körde fel. glömt något fick vända.Körman privat så enda som näms att man behöver ha med sig är "handverktyg" typ en mejsel bara. Material och slagborr mm behöver man inte köra privat. Bara ringa till firman och få det utkört eller så skriver man upp 50kr för varje startsträcka man kör med material etc i privatbil.




Ett sidospår jag undrar över. Om man tex kör något privat i företagets bil tex. Du har köpt en ny ytterlampa. Finns det något som talar om att detta räknas som "privat körning" även om man kanske hade ärenden mellan de två punkterna och bara slog två flugor i en smäll? Långsiktigt tänkt måhända. Men skulle vara lite kul om det är nej. Det borde rimligtvis vara bättre att man slipper köra privatbil samma /längre sträcka för att hämta/lämna och så sett slita mindre på miljön etc.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 dec 2013 09:23 #29 av Rikard Ågren
Skulle förvåna mig mycket om skatteverket tar hänsyn till miljön

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jul 2014 12:46 #30 av Annica Johansson
Har 10st X-Route men fungerar dåligt!!! Inget jag skulle rekommendera till någon!!!
//Annica

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jul 2014 14:08 #31 av Gustaf Göranson
Hej Annica,

Gustaf från Gotime här!
Ta gärna kontakt med oss så ska vi se om vi kan få enheterna att fungera som du vill, titta igenom manualen på hemsidan för att ha full koll på funktionerna: www.gotime.se/ladda-ner/manual/
Vi erbjuder alltid pengarna tillbaka inom en rimlig tid man inte är nöjd så om ni hittar en bättre lösning för er verksamhet så är det bara att säga till.
Då det inte finns någon kund i systemet med ditt namn samt att ingen kund med 10 enheter har kontaktat oss angående några problem så hoppas jag verkligen att det inte är någon kollega i branschen som sysslar med pajkastning på detta sätt.
I vilket fall som helst, hör av dig :)


Klistrar in en liten text jag skrev på Zatzy som kanske kan hjälpa någon att välja vilken sorts elektronisk körjournal som passar bäst in i verksamheten. Det finns andra produkter än X-Route och nedan är det mina personliga tankar kring utbudet och hur de skulle fungera för mig.

Gustaf heter jag och startade företaget och hemsidan Gotime.se för 3 år sedan. Det värsta jag visste för 3 år sedan var att skriva körjournal då det tog värdefull tid från jobbet och det gick helt enkelt inte att föra en körjounal ordentligt med en mobil som sitter klistrad mot örat mellan besök. Jag hade aldrig hört talas om en elektronisk körjournal och det var nog därför jag kom på en så bra lösning på problemet och tog fram en lite unik elektronisk körjournal!

Detta är alternativen som finns på marknaden idag samt mina kommentarer på hur de skulle fungera för mig personligen:

APP - Jag pratar eller använder min mobil nästan hela tiden i arbetet och detta gör det svårt att komma ihåg att sätta igång körningar om jag pratar i den samt att ha GPS funktionen på drar batteri på mobilen. Kan göras bättre om någon ger sig tusan på det, dock har jag inte sett några sådana lösningar ännu.

Elektronisk körjournal med övervakning och månadsavgift - Detta är den variant du oftast stöter på då det är den vanligaste sorten på marknaden. Månadsavgiften kan variera mellan väldigt och kan bli flera hundralappar per månad, det man betalar månadsavgift för är ett SIM-kort som sitter i enheten för att sända resorna ut i cyberspace där de lagras. Man får också betala för hårdvaran i bilen, det blir alltså som ett extra mobilabonnemang vilket jag känner är onödigt för bara en körjounal. För min del så känns det väldigt integritetskränkande att inte ha kontroll över sina resor, lite som att ha en fotboja på jobbet, detta är trist då jag tycker att lösningen i sig är bra i grunden.

Gotime.se elektronisk körjournal med inbyggt minne - There are many like it, but this one is mine...
X-Route är lite unik då det inte är några månadsavgifter eller dolda avgifter. Detta är på grund av att det inte sitter något SIM-kort inuti.
X-Route som produkten heter kostar 1990:- ex. moms och det tillkommer 89:- i frakt för enheten som skickas omgående från vårt lager som ligger vägg i vägg med Posten som vi lämnar vagnar till dagligen, leveranstiden är 1-2 arbetsdagar.
Man lägger den lilla (3.8 cm x 3.8 cm x 1.3 cm) enheten som väger några gram på lämplig plats i bilen eller fäster den med den medföljande kardborren. X-Route loggar automatiskt alla resor du gör, inga knapptryckningar eller liknande behöver göras, den sätts i standardläge igång när accelerometern känner av att bilen börjar rulla, det går också att ha den kopplad mot 12V uttaget så den startar med tädningen. Enheten kopplas in till datorn när man vill ha sin körjournal, man trycker på en knapp i det medföljande programmet och med hjälp av Google Maps så tas adresserna fram samt körsträckorna och allt annat skatteverket önskar som har loggats av enheten. Valet mellan tjänste- och privatkörning görs här i programmet. Körjournalen går att exportera till Excel och Open Office för arkivering eller om det skall skickas via mejl, här kan man också se milersättning.

Detta var som sagt min egna lösning på problemen jag hade med pappersskrivandet, tekniken går framåt och övergångar märks nästan inte, det är inte så vanligt med papperskartor längre utan de har nu ersatts av Navigationssystem eller mobiler.

Detta rätt långa inlägg är inte helt menat som reklam utan det kändes rätt att skriva ett par rader då det har blivit lite utav en djungel på marknaden med alla produkter som finns. Det kan vara skönt att veta vad det finns för alternativ. Min lösning är inte perfekt för alla men för de som upplever samma problem som mig och inte är intresserade av att betala varje månad för körjournalen så kan det ju vara ett alternativ!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2014 07:36 #32 av Svenne Eriksson
Jag har spanat in ABAX lite och det verkar ju kanon! Enda nackdelen jag kan se är att det är lite dyrt och att de anställda och facket kan protestera(?)

Någon som installerat detta? Erfarenheter? Funktion? Vad säger facket? Vad säger de anställda?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 nov 2014 08:17 #33 av Jörgen Wikström
Hej
När det gäller elektronisk körjournal och kravet på MBL §11 är det ofta inte ett problem, men förhandlingen med den fackliga motparten skall genomföras och något samtycket till användandet för KÖRJOURNAL behövs inte med den enskilde anställd i enl. med PUL.
Däremot måste man göra en intresseavvägning om man vill positionera bilarna med ett GPS systemet för att kunna effektivisera sin hantering av servicebilar. Denna sak är viktigt att man vet vad man vill och presenterar detta för motparten.
Hur dessa system fungerar och sparar informationen är också avgörande för om man kan införa detta på företaget.
Vi på EIO har tagit fram ett flödesschema där vi berättar och klargör vad som gäller vid dessa införanden.

VIKTIGT är att man förhandlar FÖRE vad man skall använda dessa till och sedan inte ändrar användandet utan ny förhandling.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder

Senaste foruminlägg