Var köper man installationsprovare Fluke 1664 billigast.

26 okt 2016 22:37 #1 av Claes Börjesson
Jag har bestämt mig (tror jag) :S

Jag skall köpa mig en installationsprovare, efter lite funderande vilket instrument jag skall köpa, har jag bestämt att ta instrumentet med mest möjligheter. Valet står mellan Megger 1835 och Fluke 1664.


Megger:

Fluke:

De kostar i Sverige 12-18000 SEK

Men om jag köper Fluke på Elfa kostar den 18 749 (inkl moms) men om jag köper den i England kostar den 1050 Pund inkl VAT = 11 409 SEK.

Varför denna stora priskillnad ?

Jag skulle kunna ta flyget till England och köpa den på plats och få både flyg och hotell betalt.

Finns det någon firma i Sverige som säljer den billigare ?
Följande användare sa tack: jerda

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 okt 2016 07:11 #2 av Torbjörn Forsman
Pundet står ju lågt nu, det kan vara en del av förklaringen. Och Elfa har aldrig varit känt för att vara en billig leverantör.
Men det verkar finnas flera olika varianter av Fluke 1664, jag ser att Farnell säljer 4 olika, till olika pris.
se.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet...true&st=fluke%201664

För länge sedan hade min förra arbetsgivare en firma i Umeå, undrar om den kan ha hetat Instrumentteknik eller något sånt, som hovleverantör för Fluke-prylar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 okt 2016 10:58 - 27 okt 2016 11:02 #3 av Tobias
Som Torbjörn tidigare skrev så står pundet lågt nu. Det är en annan sak att importera själv eller att ett företag gör det. Hur ska det lösas med kalibrering, garantiåtgärder m m.

Kolla även in
www.intertechna.se/
www.gycom.com
www.instrumentcenter.se

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 00:31 #4 av Claes Börjesson
Skillnaden mellan de 4 olika modellerna verkar vara vilka kontakter som medföljer Schuko, UK, o.s.v.

Sjukt att det skall skilja flera tusen kronor beroende på vilken kontakt som medföljer.

Tobias skrev "Hur ska det lösas med kalibrering, garantiåtgärder m m."
Kalibrering görs ju inte av säljande firma (Elfa t.ex) det görs av certifierade lab.

Var kalibrerar ni era instrument någonstans ?
Vad kostar det ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 okt 2016 06:13 #5 av Tobias
Jag själv har kollat runt på olika modeller, både fluke och eurotester. Då har jag lånat tidigare. Jag har köpt min Eurotester XC nyligen på elma-instruments och jag har inte hunnit skicka den på kalibrering ej, så jag vet inte vad det kostar.

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2017 15:03 #6 av jerda
Hej på er, precis nyregistrerad.

Jag har fått offert från samma firma och jämfört med priserna här i Finland är ju dessa manicker helt sjukt förmånliga. Är det alltså samma standarder som de använder där? Eftersom de dyrare modellerna ger resultat i displayen som "godkänt" eller "icke godkänt" efter att test utförts är jag lite nyfiken. Vet någon på rak arm? De verkliga värdena finns att gå efter men jag tänkte mig t.ex. Fluke 1664FC och EUROTEST-AT MI3101 som gör testandet enklare och snabbare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 03:02 #7 av Claes Börjesson
Hej

Jag köpte Macrotest G3 från Elma för cirka 18 000 (plus lite extra), men man köper inte direkt från Elma eftersom detta blir dyrare utan via någon elgrossist.

Själv köpte jag via Tälje elprodukter eftersom de dels finns där jag bor och alltid är väldigt servicevänliga.

Hälsningar
/ Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jan 2017 16:25 - 05 jan 2017 16:30 #8 av jerda
Okej tack för infon. Jag undersöker ännu det här med att använda tester från utlandet. Skillnaden är så stor i pris att jag måste utreda noggrannt alla aspekter. Tack!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2017 06:58 #9 av Fredrik Wall

Claes Börjesson skrev: Skillnaden mellan de 4 olika modellerna verkar vara vilka kontakter som medföljer Schuko, UK, o.s.v.

Sjukt att det skall skilja flera tusen kronor beroende på vilken kontakt som medföljer.

Tobias skrev "Hur ska det lösas med kalibrering, garantiåtgärder m m."
Kalibrering görs ju inte av säljande firma (Elfa t.ex) det görs av certifierade lab.

Var kalibrerar ni era instrument någonstans ?
Vad kostar det ?


Jag har en Eurotest AT som jag nyligen skickade till ELMA för kalibrering, gick på drygt 2000 kr

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jan 2017 07:19 #10 av Michell Martic
Jag beställde själv en 1664 i förrgår via Ahlsell. Kommer nog imorgon.
Pris hamnade ca 25% under leverantörspriset. Inget extra lull-lull, eller jo... Två stycken 376 FC, men inga tillbehör till 1664 specifikt...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.067 sekunder